Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Cornel Aţelean a trecut de la producţia de ţigle la afaceri în HoReCa şi a ajuns la afaceri de 2,5 mil. lei cu o brutărie, un bistrou şi un restaurant în Târgu-Mureş

14.01.2022, 00:07 Autor: Alexandra Matei

De la 80 de pâini vândute din poartă-n poartă în fiecare zi, Cornel Aţelean a ajuns sub umbrela Country Bread la 31 de locuri de muncă create, jumătate dintre ele în pandemie, la afaceri de 2,5 mil. lei şi planuri ambiţioase de extindere.

Cornel Aţelean, de meserie economist, a renunţat la prima lui afacere, producţia de ţigle, după criza din 2008  şi a deschis la Târgu-Mureş o brutărie, unde fabrică pâine cu maia şi produse de panificaţie sub brandul Country Bread, un bistrou, Country Bread Bistro, şi un restaurant cu specific franţuzesc Country Cheese and Wine.

Drumul său în zona afacerilor din HoReCa şi industria alimentară a pornit acum aproximativ zece ani, imediat după criza din 2008, iar investiţiile totale pe care le-a făcut până astăzi s-au ridicat la peste 400.000 de euro, bani care au venit din surse proprii, dar şi din programe de finanţare ca StartUp Nation sau IMM Invest, dar şi din două credite bancare.

„Planul A l-am început în 2000, când am deschis o fabrică în domeniul construcţiilor, o fabrică de ţigle, care a mers foarte bine până a început criza din 2008. Atunci, am început să mă gândesc ce mi-ar plăcea să fac cu adevărat şi mi-a venit ideea de pâine cu maia. Piaţa nu prea cuprindea atunci acest produs, am învăţat să fac pâine autodidact, eu fiind la bază economist. După un an şi ceva, am deschis brutăria, apoi am deschis un magazin de desfacere a pâinii, la care am alipit şi un mic bistrou şi am reuşit să fac o combinaţie între magazin de pâine, produse de patiserie şi un bistrou, iar anul trecut în toamnă am mai deschis un restaurant cu specific francez şi acum avem trei locaţii unde activăm. Pâinea am denumit-o Country Bread şi de aici au urmat toate celelalte denumiri: Country Bread Bistro şi Country Cheese and Wine“, a povestit Cornel Aţelean.

Acest model de business – brutărie, magazin, bistrou – a fost un plus pentru afacere în timpul pandemiei de COVID-19, întrucât activitatea nu a fost oprită.

La început, brutăria avea o capacitate de producţie de circa 80 de pâini pe zi, pe care antreprenorul le vindea „din poartă-n poartă“. Astăzi, el spune că businessul a reuşit să se dezvolte şi să furnizeze produse de panificaţie şi către alte restaurante şi magazine. „Paleta noastră de servicii şi produse s-a mărit atât de mult încât am reuşit să achiziţionăm servicii, inclusiv de la Vodafone, care să ne ajute în afacere“.

În 2020, când a început pandemia, după primele zile de panică şi incertitudine, echipa Country Bread a început să se adapteze la noile condiţii şi să se bazeze mai mult pe livrări.

În luna mai a aceluiaşi an, când părea că sfârşitul pandemiei este aproape, antrepre­norul spune că a semnat un contract pentru a închiria un spaţiu de 400 mp pentru noul restaurant, pe care a reuşit să îl deschidă în toamna lui 2021.

Bistrourile sunt orientate către bucătăria franceză, iar în meniu se găsesc diverse feluri de supe-creme, renumitele sendvişuri franţuzeşti sau ouă Benedict, dar şi baghete sau croissante.

Bonul mediu se ridică, în general, la circa 60-70 de lei, iar în noul restaurant acesta depăşeşte 90 de lei de persoană.

Principala provocare pe care o aduce anul 2022 pentru businessul lui Cornel Aţelean este nesiguranţa şi incertitudinea cu privire la situaţia pandemică. Totuşi, antreprenorul susţine că nu vrea să oprească dezvoltarea afacerii, chiar şi în ciuda unui context mai puţin favorabil.

„Noi dorim să ne dezvoltăm şi anul acesta şi principalul nostru plan pentru 2022 este să replicăm bistroul cu magazinul de pâine şi să mai deschidem cel puţin două locaţii.“ El menţionează că sunt foarte mulţi clienţi din alte oraşe, cum ar fi Bucureşti, Braşov, Constanţa sau Cluj, care îşi doresc deschiderea de noi locaţii în oraşele lor. Însă, deocamdată, Cornel Aţelean se va limita doar la Târgu-Mureş.

Anul trecut, cifra de afaceri a fost de aproximativ 2,5 mil. lei, iar antreprenorul speră să aibă şi un profit pe măsură. Tot în 2021, proiectele lui Cornel Aţelean au ajuns la 31 de angajaţi.  „Anul trecut a fost clar un an de creştere, atât pe partea de bistro şi ne-a adus un plus de valoare şi noul restaurant“.

Fondatorul Country Bread este opti­mist atunci când se gândeşte la dezvoltarea businessului şi deşi menţionează că îi este greu să îşi facă planuri pe termen lung, nu exclude, în viitor, dezvoltarea unei francize. Din experienţa proprie, Cornel Aţelean îi sfătuieşte pe toţi antreprenorii care au trecut printr-o perioadă dificilă sau printr-un eşec să nu renunţe, oricâte greutăţi ar întâmpina. „Prin ambiţie şi muncă continuă se poate trece peste orice obstacol şi vor veni şi rezultatele“.

Bonul mediu se ridică, în general, la circa 60-70 de lei, iar în noul restaurant acesta depăşeşte 90 de lei de persoană.


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania