Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Cine sunt micii antreprenori care au făcut din România o idee de business şi cum au pus bazele unor afaceri de la zero inspirate din tradiţie şi istorie

05.12.2020, 13:29 Autor: Alina-Elena Vasiliu

♦ Oana Ivan, Mircea Băetoniu, Cosmin Neagu, Claudiu Băjan, Alina Mitrică sunt doar câţiva dintre antreprenorii care au pornit afaceri de la zero ce gravitează în jurul României.

Au început din pasiune, dintr-o nevoie pe care au remar­cat-o în piaţă, din întâmplare, însă esenţialul este că au început. Au avut curaj şi au creat branduri inspirate din tradiţie şi din istorie, branduri născute din curtea bunicilor şi duse mai departe peste hotare.

Oana Ivan, Mircea Băetoniu, Cosmin Neagu, Claudiu Băjan, Alina Mitrică sunt doar câţiva dintre antreprenorii care au pornit afaceri de la zero ce gravitează în jurul României. Poveştile lor despre începuturi s-au spus în ultimul an şi jumătate în cadrul proiec­tului ZF Afaceri de la zero.

„Urzeală a început ca o pasiune, a fost fe­lul meu de a da înapoi un pic de mul­ţumire celor care m-au inspirat – bunici, părinţi, care m-au crescut şi m-au format. Am început cu o linie simplă de tricouri. Este un brand 100% româ­n­esc, făcut aici, de la concept, la design, cro­ială, imprimare, etichete, accesorii, absolut tot, cu mână de lucru locală“, povestea Oana Ivan în 2019.

În vara anului 2013, a început să creioneze conceptul pentru o linie de haine create de la zero în Ro­mâ­nia, iar ceea ce la început a fost o pasiune a devenit între timp un business. A început cu o linie simplă de tricouri, iar în primii doi ani de existenţă a bran-dului hai­nele au fost croite în ate­lierul pro­priu al Oanei Ivan. Cum însă businessul este conce­put pentru serii mici, a fost greu să con­tinue cu propriul spaţiu de pro­ducţie şi să acopere toate costurile, astfel că antre­prenoarea a decis să externalizeze serv­iciile.

În afacerea ei, sursa de inspiraţie sunt bunicii, de la care preia idei legate de porturile tradiţionale de pe vremuri şi despre tradiţiile locale. Până acum, din gama vestimentară fac parte tricouri, bluze, hanorace, rochii, pantaloni, cămăşi, fuste, veste, iar linia este în continuă extindere.

România, cu ale sale tradiţii, este şi în centrul afacerii Magne­tella.

„Începutul a fost cu totul întâmplător. Eram prin 2010, când nici nu aveam intenţia să devin antreprenor. La o masă, într-o seară, cu câţiva prieteni, cineva po­vestea că fusese prin câ­teva ţări europene şi vă­zuse foarte mulţi magneţi de frigider turistici şi că la noi nu găseşti aşa ceva. Am preluat ideea, iar a doua zi am început să fac cercetare – am căutat pe internet, am fost chiar eu să mă uit prin magazine“, spunea Mircea Băetoniu.

A luat legătura cu câţiva graficieni din Bucureşti, a făcut câteva schiţe de imagini care ar putea să stea pe suveniruri despre România, iar ei le-au pus în practică.

 Ulterior, a fost fondată firma Magnetella Souvenirs. Punctul de plecare au fost magneţii din metal, apoi a început să facă şi insigne, linguriţe, suporturi de pahare, oglinzi, aplice textile care se pun pe haine, tricouri, agende, păpuşi din lemn pictate manual.

Cosmin Neagu şi Mihai Dinu produc şosete într-o fabrică din judeţul Prahova, sub brandul Arete. Şosetele poartă nume ale unor personalităţi istorice marcante din întreaga lume, dar şi din România.

„Avem personalităţi din istoria Româ­niei, precum Basarab I, Ştefan cel Mare, Mihai Viteazul. Perechea de şosete inspirată de Mihai Viteazul are culoarea bleumarin“, povestea Cosmin Neagu.

Un business cu tricouri este cel al lui Claudiu Băjan, fondatorul ColorEscu. El a creat brandul din plăcerea lui de a purta haine şi accesorii cu mesaje româneşti.

„Lucrurile s-au legat atunci când am constatat că nu găsesc haine care să aibă ceva românesc, un simbol, un personaj care să spună ceva despre mine. A venit firesc întrebarea: N-aş putea eu să fac lucrurile acestea? Cam cât de greu ar fi?“, îşi amintea Claudiu Băjan în urmă cu câteva luni.

Prima colecţie a constat în şase tricouri cu mesaje şi simboluri româneşti, iar la sfârşitul anului trecut ajunsese la peste 150 de repere, destinate a fi brodate sau imprimate pe tricouri, bluze, şepci, căciuli sau accesorii. Antreprenorul lucrează cu producători români de confecţii şi se ocupă de toate etapele, de la creaţie, la imprimat sau brodat.

Tradiţia este cheia şi în businessul Alinei Mitrică, Made with love Romania. Ea s-a inspirat din tradiţiile propriei familii atunci când a început să promoveze covoarele româneşti tradiţionale pe platformele online de socializare. Interesul oamenilor pentru astfel de obiecte de design a făcut ca pasiunea să se transforme în afacere şi astfel a apărut Made with love Romania, un business care încearcă să readucă la viaţă covorul românesc.

„Toate aceste covoare, scoarţe, făcute de-a lungul anilor, au fost făcute cu foarte multă dragoste de femeile din satele României. Afacerea Made with love este şi un tribut adus lor. În momentul acesta, din păcate, acest meşteşug este pe cale de dispariţie, mai sunt foarte puţine ateliere. Mi-am dat seama că problema majoră este de promovare, pentru că s-a aşternut praful pe lăzile de zestre unde sunt păstrate aceste covoare“, spunea Alina Mitrică la emisiunea Afaceri de la zero.

Aşa că a început să adune covoare de la familii din Oltenia în care s-a ţesut mult, dar şi dintr-un atelier din Maramureş. De anul trecut, când a creat Made with love Romania, până acum, Alina Mitrică a vândut câteva zeci de covoare, cele mai multe plecând în afara ţării. Printre cumpărători se numără atât români stabiliţi în străinătate, cât şi străini cu afinitate pentru astfel de produse artizanale. Cele mai multe covoare vândute de ea se află acum în case din Franţa, însă a livrat şi în Australia, Statele Unite ale Americii sau Canada.

Exemplele sunt multe, iar entuziasmul antreprenorilor - în doze mari. Au nevoie doar de susţinere şi de încredere că pot merge mai departe, mai ales într-un an în care să ţii în viaţă o afacere este un adevărat act de curaj.

 

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania