Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Bianca Andreea Catană şi-a dus pasiunea din copilărie la rang de afacere şi a deschis ciocolateria Five Graces în Botoşani

16.02.2024, 00:05 Autor: Alina-Elena Vasiliu

♦ Ce îi place cel mai mult Biancăi este că se poate juca mereu cu sortimentele de ciocolată şi poate încerca tot timpul combinaţii noi.

Bianca Andreea Catană avea cinci ani când a descoperit ciocolata şi s-a îndrăgostit iremediabil de ea. Familia ei a crezut iniţial că este vorba doar despre o slăbiciune a copilăriei, însă când şi-au dat seama că poate fi, de fapt, o carieră, toţi cei din jur au susţinut-o. Aşa a reuşit, în urmă cu trei ani, să deschidă în Botoşani laboratorul de ciocolată Five Graces, care s-a extins, la finalul anului trecut, cu un magazin propriu în acelaşi oraş. „Povestea mea cu ciocolata a început de când aveam cinci ani, iar prin liceu am început să urmez cursuri, să încerc reţete şi să mă profesionalizez în această direcţie. În facultate, prin 2018, am început cursuri de specializare în Belgia, Italia, Franţa, Turcia. Doi ani i-am alocat cursurilor şi specializărilor, dar procesul de învăţare este continuu. „Încă învăţ”, a mărturisit Bianca Andreea Catană la emisiunea online ZF Afaceri de la zero. Numele afacerii nu este lipsit de semnificaţie, fiind atât o referire la vârsta pe care o avea Bianca atunci când a descoperit ciocolata, cât şi o aluzie la numărul de tipuri de ciocolată cu care lucrează – albă, ruby, gold, cu lapte şi neagră.

„În fiecare produs se regăseşte acest mix. M-am gândit, totodată, şi la cele cinci simţuri când am ales acest nume, care se traduce prin «cinci graţii».” Drumul către business a început cu un ou de Paşte, pe care Bianca l-a făcut ca o surpriză pentru familia ei. Ulterior, şi-a deschis o pagină de Instagram ca un jurnal pentru ea însăşi, unde să-şi urmărească evoluţia. A văzut însă că oamenii erau din ce în ce mai interesaţi de ce posta, aşa că a înfiinţat un laborator, l-a autorizat, iar de acolo a început toată povestea Five Graces. 

„Mai departe, am vândut online şi în câteva gelaterii, florării, cafenele din Bucureşti, Iaşi, Constanţa. De la sfârşitul anului trecut, avem şi un magazin fizic în Botoşani. Am integrat ciocolata într-un concept store, unde mai avem şi jocuri, lumânări lucrate manual, băuturi alcoolice, cadouri.”

Ce îi place cel mai mult Biancăi este că se poate juca mereu cu sortimentele de ciocolată şi poate încerca tot timpul combinaţii noi.

„Am făcut, de exemplu, praline cu jeleu de roşii şi ganache de usturoi negru. Preferinţele mele sunt însă mai clasice, aşa că unul dintre sortimentele mele preferate sunt ciocolatele cu violete de Parma şi afine. În colecţia de 8 martie, vom avea praline cu fructul pasiunii, cu violete.”

Preţurile pleacă de la 24 de lei, pentru 12 miniciocolate Five Graces. Un ou de Paşte însă, care are circa 500 de grame de ciocolată, poate ajunge la 150-200 de lei.

„Eu sunt ciocolatierul, doar eu prepar ciocolata, încă nu am avut curajul să împart reţetele cu altcineva. Mai am angajaţi pentru aspectele organizatorice şi de Social Media. În viitor însă, aş vrea să ne extindem şi vom avea nevoie şi de mai mult personal. Ne dorim să extindem laboratorul, să devenim o mică fabrică.”

Bianca Andreea Catană spune că îşi doreşte ca piaţa ciocolatei artizanale să se dezvolte cât mai mult, pentru că oamenii îşi doresc şi merită să cunoască ciocolata din ingrediente naturale. Clienţii au început să devină mai atenţi, pun întrebări, simt diferenţa între produsele artizanale şi cele comerciale, astfel că piaţa are potenţial de creştere.

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

♦ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

♦ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

 

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania