Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Andrei Găină a pornit dintr-o joacă Edomestic, un business care produce accesorii pentru animale în două ateliere din Ilfov şi Piatra Neamţ, în care a investit 45.000 euro

14.10.2022, 00:06 Autor: Miruna Diaconu

Antreprenorul se gândeşte să exporte produsele realizate în Ilfov şi Piatra Neamţ, iar principalele pieţe la care se uită sunt cele din Ungaria, Marea Britanie, Italia sau Franţa.

De la o cuşcă pentru câinele surorii sale, Andrei Găină a făcut un business numit Edomestic prin care produce cuşti şi diverse accesorii pentru animale în două ateliere din Ilfov şi Piatra Neamţ. Investiţia totală în acest business a ajuns la circa 45.000 de euro, însă antreprenorul îşi doreşte dezvoltarea businessului, astfel că investiţiile vor continua.

„Businessul a început dintr-o joacă, nu a fost gândită ca o afacere de la început. În acel moment, eu eram angajat într-o altă companie, lucram în vânzări, şi îmi plăcea foarte mult să fac singur diverse obiecte. Sora mea avea un câine şi am decis să îi fac o cuşcă. De la acea cuşcă, postând-o pe reţelele de socializare, unde am primit mult feedback pozitiv, am pornit totul şi am început să îmbunătăţesc produsul”, povesteşte Andrei Găină. Povestea Edomestic a început în urmă cu cinci ani, iar de la un hobby a ajuns să devină un business.

Activitatea businessului a început în atelierul din Voluntari, judeţul Ilfov, iar anul acesta, antreprenorul a deschis un al doilea atelier în Piaţa Neamţ, localitatea în care s-a născut. Pentru a achiziţiona diferite echipamente şi a creşte capacitatea de producţie, antreprenorul trebuie să mai investească circa 30-40.000 euro în fabrica din Piatra Neamţ.

„La Piatra Neamţ va fi o fabrică, un spaţiu de circa 2.000 mp, iar atelierul din Ilfov va fi unitatea de producţie secundară. Locaţia din Ilfov vrem să aibă şi un showroom, va fi singurul, va fi un magazin interactiv, în care omul poate veni cu animalul şi să fie un mediu plăcut”, explică el. Portofoliul de produse este într-o continuă creştere, însă multe dintre produsele care ies pe poarta celor două ateliere sunt în mare parte personalizate. În medie, numărul mediu de produse pe care le are Edomestic în mod constant este de 20 de cuşti şi accesorii pentru animale.

Structura şi design-ul produselor sunt gândite integral de către Andrei Găină. La început, cuştile pe care le făcea antreprenorul arătau diferit faţă de cele din prezent, însă pe parcrus au fost aduse diverse îmbunătăţiri pentru a creşte confortul animalelor, adăugându-se diverse facilităţi, printre care şi sisteme de încălzire. Odată cu pandemia, oamenii au simţit nevoia de a avea un mic prieten necuvântător în casă, iar ultimii doi au au însemnat o creştere pentru piaţa de mâncare şi accesorii pentru animale, inclusiv pentru Edomestic.

„Se vede o schimbare foarte mare în atenţia acordată animalelor de companie de către oameni. O explozie a cererii a fost în primul an al pandemiei, atunci am avut o creştere foarte mare, am pus-o pe seama faptului că oamenii au stat mai mult acasă condiţionaţi de situaţie şi foarte mulţi şi-au găsit cumva alinarea într-un animal de companie şi au avut nevoie de diverse accesorii.”

Cel mai bun an de până acum pentru micul business a fost 2020, când a avut venituri de 120.000 euro, însă antreprenorul se aşteaptă ca anul acesta să depăşească acest prag, însă această creştere este dată şi de valul scumpirilor. În termeni reali, businessul nu a crescut considerabil faţă de anul anterior, volumul de vânzări chiar scăzând în această perioadă.

Pentru viitor, antreprenorul se gândeşte să exporte produsele realizate în Ilfov şi Piatra Neamţ, iar principalele pieţe la care se uită sunt cele din Ungaria, Marea Britanie, Italia sau Franţa. Dacă nu intervin lucruri neprevăzute, începând de anul viitor Edomestic ar trebui să iasă în afara graniţelor având în vedere că fabrica de la Piatra Neamţ ar putea susţine un volum mai mare de producţie. În momentul de faţă pot realiza cam 6-7 cuşti pe zi.


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

⇒ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

⇒ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania