Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Alexandra Şoman şi Radu Muj creează bijuterii contemporane sub brandul Orfevru şi vor să ia finanţare pentru un atelier în Capitală

13.02.2023, 00:05 Autor: Mădălina Dediu Panaete

♦ Cei doi antreprenori îşi vând bijuteriile în principal la târguri, dar şi prin intermediul reţelelor de socializare.

Pentru Alexandra Şoman şi Radu Muj pasiunea pentru bijuterii lucrate manual a început în 2015, atunci când Alexandra i-a dat lui Radu misiune de a-i făuri o bijuterie pornind de la două cristale, o bijuterie altfel care să-i completeze stilul. De la bijuteria făcută pentru iubita lui a luat naştere ulterior şi o mică afacere începută la Cluj, dezvoltată în Timişoara şi aflată acum în Bucureşti cu planuri de creştere. 

„Acea bijuterie a impresionat-o, deşi era ceva simplu. Iar de aici i-a venit o idee că am puteam să facem mai multe astfel de bijuterii, iniţial doar pentru noi. Apoi, în 2017, atunci când a venit din Polonia de la un schimb de experienţă, a adus nişte chihlimbar şi câteva pietre semipreţioase cu care am început să lucrăm mai intens”, povesteşte Radu Muj. Treptat, au început să vândă bijuteriile, transformând practic afacerea într-o mică afacere. Cei doi lucrează în special cu metale neferoase, cu materiale organice sau cu diferite obiecte care nu se folosesc de obicei pentru a crea bijuterii. 

„Momentan avem un atelier improvizat. Am început să vindem în 2016 bijuteriile, cred că atunci a fost primul târg la care am participat fizic pentru că deja aveam o colecţie realizată. Iar ulterior, am început să ne promovăm şi pe social media, acolo unde se şi pot comanda produsele”.  De design şi de promovare se ocupă în special Alexandra, în afacere fiind implicaţi practic doar ea şi Radu Muj. Cei doi tineri nu creează bijuterii în serie, ci bijuterii unicat, iar inspiraţia vine din ce trăiesc zi de zi. Preţurile bijuteriilor variază de la câteva zeci de lei până la câteva sute de lei, în funcţie de materiale şi complexitate. „Sunt bijuterii de inspiraţie personală, adică transpunem profund gândurile sau trăirile sau imaginaţia pe care o avem în anumite forme. Facem bijuterii din ceea ce ne inspiră şi din ceea ce vrem să transmitem”. 

De la finalul anului 2019, cei doi tineri sunt antreprenori full-time şi Radu Muj spune că deşi iniţial le-a fost teamă mai ales când a venit pandemia, rezultatele Orfevru din această perioadă au fost pozitive. Pe viitor, cei doi tineri nu vor să ducă afacerea la nivel industrial, ci vor să rămână o mică manufactură astfel încât să nu piardă din frumuseţea care o caracterizează. Însă, ar vrea să facă un pas spre dezvoltare şi să treacă de la un atelier improvizat, la unul profesionist.

„Poate o să reuşim să accesăm nişte fonduri care să ne permită să investim în infrastructură, adică tot ceea ce e nevoie pentru un atelier de bijuterie mai complex.Asta m-ar ajuta să realizez o miniserie de bijuterii, adică să fac într-o oră mai mult, dar fără să ajung la serii mari astfel încât să nu influenţez calitativ produsul”. De asemenea, pe lângă atelier, cei doi antreprenori se gândesc şi la un mic showroom.

 

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

♦ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

♦ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania