Afaceri de la zero

Acum se explica de ce sunt asa parfumate toate orasele mari

04.08.2005, 18:12 Autori: Andreea Groenendijk , Dana Ciriperu
In urma cu cativa ani, multinationalele care vindeau deodorante in Romania se plangeau ca vanzarile pe cap de locuitor sunt cele mai scazute din Europa. Acum, retelele de parfumerii si cosmetice de lux investesc milioane de euro in noi magazine in provincie, dupa ce au acoperit deja piata Capitalei.

"Se vor deschide sase noi locatii Ina Center si Privilege, in Timisoara, Bucuresti, Ploiesti si Arad, miscare prevazuta pentru a doua jumatate a anului curent", spune Eugen Bartha, director general al lantului de magazine Ina Center-Privilege.

Compania are deja 30 de magazine, din care cea mai mare parte in Bucuresti, dar si in provincie - Timisoara, Ploiesti, Brasov.

Reprezentantul companiei spune ca firma si-a propus o majorare de 25% a cifrei de afaceri pe anul 2005 fata de anul precedent, ceea ce ar reprezenta vanzari in valoare de 10 milioane de euro. Magazinele Ina Center si Privilege ofera produse din game precum Clarins, Kenzo, Gucci, Yves Saint Laurent.

De la intrarea pe piata, in 2000, reteaua Beauty Shop a deschis cate un magazin in fiecare an, avand in prezent un total de un milion de vizitatori anual. Beauty Shop este un alt lant de magazine care comercializeaza produse cosmetice de lux si asteapta o crestere a vanzarilor anul acesta, pana la valoarea de 10 milioane de euro, fata de 8 milioane de euro anul trecut. Beauty Shop detine deja 4 magazine in Bucuresti si unul in Constanta, comercializand marci de lux precum Lancome, Estee Lauder, Clinique, Pupa.



Schimbare de plan

Dupa ce s-a pozitionat pe piata din Capitala, lantul de magazine de origine britanica The Body Shop isi propune sa se extinda si in provincie, prima destinatie fiind Timisoara, unde compania va investi peste 150.000 de euro pentru deschiderea primului magazin.

"Provincia e o piata de incercare pentru noi", spune Dana Tudorache, executive manager al lantului de magazine The Body Shop, care produce si comercializeaza cosmetice pe baza de ingrediente naturale.

Firma are patru magazine in Bucuresti si unul in Constanta. "In Capitala asteptam proiecte imobiliare in care sa putem intra, iar in provincie una dintre cele mai mari probleme este costul destul de ridicat al spatiilor, din pricina pozitiei de monopol pe care mall-urile o detin in peisajul unui comert civilizat", mai spune Tudorache.

Planul de afaceri al The Body Shop viza initial deschiderea de magazine in Bucuresti si in orasele cu peste 300.000 de locuitori, evolutia vanzarilor urmand sa indice si orase mai mici.

"Din lipsa spatiilor comerciale proprii desfasurarii unei activitati de retail modern, am fost nevoiti sa incetinim acest proces", a precizat Dana Tudorache.

Ultimul magazin deschis a fost cel din Plaza Romania, in luna octombrie a anului trecut.



Investitii in imagine

In domeniul parfumurilor, moda se schimba foarte rapid si magazinele trebuie sa aduca ultimele aparitii. "Moda in domeniul produselor de parfumerie si cosmetica este data, in general, de noutatile scoase de catre producatori si care beneficiaza de publicitate, ceea ce le pune in valoare si, ca atare, se vand mai bine", a mai spus Bartha.

In cazul magazinelor care comercializeaza cosmetice de lux, nu numai produsul are importanta, dar si aspectul magazinului.

Amplasat in cadrul Iulius Mall din Timisoara, magazinul care va fi deschis de The Body Shop va fi primul din tara amenajat conform unui nou design de brand.

"Magazinele noastre se reprofileaza pe segmentul premium-superior. Liniile vechiului shop vor fi pastrate, insa amenajarea va fi cu totul noua, bazata pe mai multa lumina, mai mult spatiu, un design diferit al mobilierului", spune Dana Tudorache. In prezent doar 15 magazine din lume, din cele peste 2000 detinute de lantul britanic, sunt amenajate conform noului design.

Conform conditiilor impuse de firma-mama, atat mobilierul, cat si materialele promotionale, semnalistica din magazin sau pungile de ambalaj trebuie aduse din Marea Britanie. Pentru reprezentantii The Body Shop Romania, prima locatie din vestul tarii e un test, insa ei se bazeaza pe deschiderea cumparatorilor din aceasta parte a tarii. "Cumparatorii din vest sunt mai familiarizati cu astfel de produse, pentru ca au avut contact de foarte mult timp cu magazine similare din Serbia, Iugoslavia sau Italia", precizeaza Tudorache.

Potrivit lui Bartha de la Ina Center, exista o legatura foarte importanta intre dezvoltarea economica si consumul de astfel de produse

"Piata produselor de parfumerie si cosmetica are o dinamica pozitiva, o tendinta de crestere, in linie cu tendinta economica generala care se manifesta in Romania in ultimii ani", explica Bartha. Reprezentantul Ina Center spune ca perioadele cele mai favorabile vanzarilor in acest domeniu sunt cele din preajma sarbatorilor, atunci cand obisnuinta de a face cadouri impulsioneaza achizitiile in acest sens.

Produsele cosmetice sunt impartite in trei categorii: cele selective (de marca), cele semi-selective (produse de o companie internationala de cosmetice) si cele de masa.

"In lipsa unor studii specializate, apreciem valoarea pietii numai la produsele selective in 2004 la circa 25-30 de milioane de euro", a spus Bartha, care estimeaza o cota de piata de 60% pentru magazinele Ina Center - Privilege.



Nu sunt fideli marcilor

Observatiile managerilor de parfumerii arata ca romanii schimba foarte des marcile si ca veniturile in crestere le permit sa cumpere tot mai mult.

Spre deosebire de occidentali, care sunt preocupati sa detina cele mai recente arome lansate pe piata, consumatorii romani de parfumuri apreciaza si marcile lansate cu mai multi ani in urma, dar nu sunt foarte fideli unei anumite marci.

"Cumparatorul din Romania nu este fidel unei anumite marci, ci prefera sa incerce cat mai multe. In general, profilul clientului pentru produsele de lux reprezinta o persoana intre 30-50 de ani, cu venituri peste medie. Cele mai vandute parfumuri sunt cele de 30 sau 50 de mililitri, acestea avand preturi mai reduse", spun reprezentantii Ina Center.

Nu toate cosmeticele lansate in strainatate sunt lansate si pe piata romaneasca, insa, din ce in ce mai multe produse exclusiviste. Astfel, pretul unui parfum selectiv de 50 de mililitri poate varia intre 200 de lei noi si 400 de lei noi (circa50-100 de euro). Singurul parfum al casei La Prairie prezent in Romania costa 400 de lei noi, in varianta de 50 ml.

"Consumatorul de produse cosmetice e mai pretentios, dar si mai educat, iar veniturile disponibile pentru astfel de cumparaturi sunt in crestere", spune Dana Tudorache.

Imbunatatirea stilului de viata al romanilor determina vanzari in crestere pentru magazinele specializate, mai ales pe palierele de pret superioare si medii. Anul acesta, lantul de magazine The Body Shop asteapta o cifra de afaceri de 1,7 milioane de euro, cu 30% mai mare fata de 2004.



Si parcarea are un rol

"Problema tuturor retailerilor care vor sa se extinda in provincie este lipsa unor spatii in care sa poata face un comert civilizat. Un magazin de diamante nu se potriveste conceptului promovat de Carrefour, insa astfel de magazine extrem de luxoase sunt prezente in lanturile mari de retail, tocmai din lipsa unor alternative", este de parere Dana Tudorache de la The Body Shop.

Compania din Capitala prefera varianta unor magazine in cadrul mall-urilor, pentru ca, in Romania, "s-au dovedit o reteta de mare succes". Si in Bucuresti, magazinele Body Shop sunt prezente in cadrul mall-urilor sau a centrelor comerciale, compania avand un singur magazin propriu.

"Am pierdut 40% din vanzarile acestui magazin, in momentul in care au disparut parcarile de pe bulevardul Magheru", spune Dana Tudorache. Ea precizeaza ca unul dintre cele mai mari avantaje ale deschiderii unui magazin intr-un centru comercial il reprezinta prezenta locurilor de parcare.

Dupa Timisoara, The Body Shop vizeaza deschiderea unui magazin in Cluj, fiind in discutii cu reprezentantii Polus Center.



"Proprietarii" luxului din Romania

Retelele de magazine specializate de produse cosmetice au cunoscut o dezvoltare puternica in ultimii doi ani.

The Body Shop Romania este filiala locala a companiei britanice The Body Shop International, prezenta in peste 50 de tari cu o retea de circa 2.000 de magazine.

Actionarul principal al grupului de firme Ina International si Privilege International, cu reteaua Ina Center, este compania franceza Marionnaud Parfumeries, cu vanzari totale de peste un miliard de euro pe an. Compania a primit recent o oferta de preluare din partea celui mai bogat om de afaceri din Asia, Li Ka-Shing, presedintele conglomeratului Hutchison Whampoa, cunoscut in special pentru activitatile din sectorul de telecomunicatii.

Beauty Shop este unul dintre cele doua lanturi de magazine operate de compania Sephora Marinopoulos, rezultata in urma asocierii grupului elen cu Sephora, o divizie a LVMH. Sephora Franta este o divizie a grupului international Moa??t Hennessy Louis Vuitton (LVMH), unul dintre liderii mondiali din industria luxului. Magazinele Marks & Spencer si Beauty Shop din Romania sunt detinute de grupul elen Marinopoulos, care detine franciza M&S pentru Grecia si Europa de Est.
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania