Ziarul de Duminică

Un roman tragicomic despre false promisiuni/ de Stelian Ţurlea

Un roman tragicomic despre false promisiuni/ de Stelian...

Autor: Stelian Turlea

03.12.2015, 23:59 113

În ceva mai mult de două sute de pagini*), Fernanda Torres surprinde o întreagă epocă, o jumătate de secol de false promisiuni. Totul se petrece la Rio de Janeiro, începe în anii 1970, se încheie după 2010, iar în tot acest interval, cinci prieteni trăiesc revoluţia sexuală a vremii. Hedonistul Silveiro moare de o supradoză, Roberiro se îmbuibă cu viagra şi femei foarte tinere, rafinatul virtuos Neto se sinucide după moartea soţiei, Ciro, infidelul etern, un fel de Don Juan, e abandonat de toată lumea, Alvaro, solitar şi ipohondru, îşi aminteşte de toţi, la capătul unei vieţi searbăde.

Ciro se separă de soţie de teamă să nu-şi vadă degradată pasiunea pentru ea, o înşeală, o minte şi o aduce în pragul nebuniei („Eram nebun după Ciro. El era cel mai bun dintre noi. Noi luam resturile de la ceea ce era pentru el. Femeile simţeau prezenţa lui chiar şi când erau cu spatele. După miros. Cum intra el, cum se întorceau ca nişte roboţei. Cele măritate, cele singure, logoditele şi debutantele. Iar Ciro era un învingător plăcut, plin de poveşti, inteligent, cititor compulsiv, romantic şi talentat până şi la cântat la vioară. Nimeni nu se compara cu el. Noi glumeam că el era rechinul, iar noi, peştii-pilot.”); Silvio, descris de fiul său în ferparul publicat după moarte drept „un tată odios, un şoţ infidel, un bunic groaznic şi un prieten neloial”, n-a trăit decât pentru sex; Riberio, cu toată obsesia lui pentru fete de 17 ani, trăieşte toată viaţa cu apăsarea că prietan sa Suzana a fost ademeneită de Silvio; Alvaro e lipsit total de ambiţie; Neto, singurul metis al grupului e singurul care nu divorţează şi „oricât aş fi vrut sau încercat, nu aş fi fost unul de-al lor.”

E romanul de debut al Fernandei Pinheiro Monteiro Torres, născută în 1965, o cunoscută actriţă braziliancă de teatru, film şi televiziune, care a semnat cronici în presă, înainte să treacă la literatură. Romanul ei de debut e unul plin de iubiri, căsătorii, divorţuri, petreceri, nostalgii, resemnări, o lume care trăieşte într-un oraş hedonist, dominat de libertate sexuală, bossa nova, droguri, sărbători şi trădări, care, inevitabil, îşi pun amprenta asupra personajelor. Eros şi Thanatos, iubirea şi moartea. Toate personajele trăiesc în apropierea morţii, iar în apropierea unui catafalc (care e al unuia dintre ei), îşi arată adevăratul chip. Cinci portrete încrucişate, dominate de un al şaselea, oraşul acaparator Rio de Janeiro. Este epoca în care oraşul a devenit un fel de Babilon al plăcerilor sexului.

*) Fernanda Torres – Final. Editura Trei. Traducere din portugheză şi note de Cristina Bugheanu

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO