Ziarul de Duminică

Timbrul acultural/ de Tudor Călin Zarojanu

Timbrul acultural/ de Tudor Călin Zarojanu

Autor: Tudor Calin Zarojanu

27.02.2015, 00:12 199

Iniţiativa legislativă vizând timbrul cultural e genială.

Genialitatea ei se vede mai ales în Art 2. (3) (a): „carte beletristică, în general, dar nu exclusiv opere de proză, poezie, dramaturgie, eseu, critică şi istorie literară, publicistică literară şi culegeri de texte literare comentate, cu caracter didactic”!

Nu exclusiv astea – ci şi ce!? Critica literară intră, dar aia de film nu? Şi cum arată o culegere de texte comentate, dar fără caracter didactic?

Art. 2 (4) (a), în schimb, nu se mai încurcă în asemenea precizări subtile şi spune scurt: „beletristică”. Cum vorbim despre timbrul cultural, e clar: se bate încă o dată în cuie faptul că ştiinţa nu ţine de cultură. Nici religia. Ba, dacă luăm în serios definiţia din DEX a beletristicii, nici filozofia, memorialistica, volumele de eseuri, cărţile non-fiction – că nu-s „literatură artistică”.

În schimb, graţie includerii în actul normativ a spectacolelor de divertisment, un concurs de tip „Miss Piranda” îşi face intrarea triumfală în cultură!

Altă probă de genialitate: dacă filmul, teatrul, muzica etc. sunt taxate procentual – valorile procentelor fiind extrem de variabile, probabil au rezultat din calcule cu integrale curbilinii – literatura, singură, va beneficia de o taxă invariabilă. Un leu pe carte. O broşură cu de 30 de poezii, preţ 5 lei – un leu dijmă; un roman de 600 de pagini, 70 de lei – tot atât.

Ai putea rămâne cu gura căscată constatând că prin timbru cultural se înţelege un obiect FIZIC, din ăla pe care scuipi (mă rog, e şi asta o părere...) şi-l lipeşti pe carte sau bilet. Ăia pregătesc zborul spre Marte şi noi nu putem face un timbru virtual, precum codul de bare. Ba da, dar biata Imprimerie Naţională, ce să mai imprime şi ea? Câte un timbruleţ pentru toate cărţile, toate biletele de la toate spectacolele şi concertele din România, plus toate vânzările din domeniul artelor plastice, plus toate CD-urile şi DVD-urile, plus toate autorizaţile de construcţie!!! Cu delicată discreţie, legea spune că băieţii care organizează sau produc ceva în domeniul cultural vor fi obligaţi să-şi procure timbrele „contra cost”, fără a preciza care cost. O să aflăm. Documentul spune cât se încasează printr-un timbru, ce valori au amenzile, dar nu şi cât va costa colţişorul ăla de hârtie.

Încă o dovadă de genialitate – nu ultima! Acelaşi Art. 2 (3) (a) precizează că vorbeşte despre orice suport, „fizic sau virtual”. Adicătelea, dacă un scriitor îşi face un blog, un site sau o pagină de Facebook pe care-şi toarnă produsele literare, plăteşte timbru literar. Întrebarea e: unde-l lipeşte? Pe calculator?

Cât despre creşterea preţurilor la cărţi, care şi-aşa se cumpărau pe rupte, despre reprezentativitatea uniunilor de creatori existente sau despre justeţea criteriilor definite la articolul (4) al legii, care nu suflă o vorbă despre dimensiunea unei organizaţii beneficiare (poate fi formată dintr-un singur creator, titular al propriilor sale drepturi de autor, cu condiţia să-şi „exprime intenţia de a fi beneficiar”!!), astea sunt deja fleacuri.

Căci problemele-cheie sunt altele.

De la bun început, actul normativ spune că timbrul cultural este necesar pentru a susţine cultura, pentru că, detaliem noi: (a) merge prost; (b) este extrem de importantă în devenirea şi existenţa unei naţiuni.

În situaţia asta, vă rog să-mi spuneţi dacă aceste două criterii nu impun legiferarea de urgenţă a cel puţin încă două sisteme de suport: timbrul Educaţiei şi timbrul Sănătăţii.

Doi: în sistemul propus, ca şi în cel actual, banii ajung – dacă ajung! – în mod nediferenţiat şi la genii, şi la cei complet lipsiţi de talent. În loc de uniformizarea asta masivă, de inspiraţie comunistă, n-ar fi fost mai potrivită o lege, tot de natură fiscală, care să încurajeze performanţa culturală?

Cum? Foarte foarte foarte simplu. De pildă, micşorând impozitul pe venit pentru toţi membrii echipei unui spectacol de teatru care a trecut de 100 de reprezentaţii cu casa plină!

Mm?

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO