Ziarul de Duminică

Targurile de arta: Red Dot - Hot Art (III)

Targurile de arta: Red Dot - Hot Art (III)

Matei Bejenariu, Together

16.05.2008, 22:41 41

Participarea galeriilor romanesti la marile targuri de arta contemporana este privita mai degraba ca instrument de promovare si nu ca trambulina pentru castiguri de moment.

Participarea galeristilor/artistilor romani la targurile de arta contemporana este una de data recenta, cel mai probabil debutul plasandu-se in Viena anului 2005, odata cu programul managerial de incurajare a galeriilor din Europa de Est, sustinut de Erste Bank. Galeria Posibila, H'art, Plan B Cluj, iar foarte de curand si Galeria Andreiana Mihail si-au dirijat eforturile, nervii si banii in directia promovarii unei noi generatii de artisti pe scena internationala, instalandu-se dincolo de capitala Austriei si la Bologna, Basel, New York ori Bruxelles. Intampinata de critica de specialitate cu un entuziasm deloc retinut, formula expozitionala propusa de Plan B pentru editia din 2007 a celebrului Armory Show din New York i-a atras reiterarea invitatiei si pentru anul in curs, semn ca investitiile intr-o astfel de iesire la rampa sunt - e drept - riscante dar si foarte rascolitoare!
Privind participarea la targuri mai degraba ca instrument de promovare a propriului portofolio de artisti si nu doar ca trambulina a unor profituri de moment, Galeria Posibila a prezentat la ArteFiera Bologna 2008 (24-28 ianuarie) o expozitie unitara, curatoriata atent pe fotografie ca mediu de expresie al identitatii si ca vehicol al memoriei. Format in muzeologie si pedagogia artei la inceputul anilor '60, Ion Dumitriu (1943-1998) este cunoscut mai degraba prin activitatea sa de profesor de desen si prin discursul pictural impus odata cu anii '70. In Groapa de Gunoi, Ion Dumitriu pastreaza fascinatia si imperativul actualitatii. Realizate in perioada 1975-1978, undeva la periferia Bucurestiului, in cartierul Giulesti-Sarbi, imaginile monteaza doua realitati, ambele aflate la limita: cea a ruinelor bisericii Doamna Chiajna, construita la sfarsitul secolului al XVIII-lea, si cea a Strainului, a Celuilalt.
In ceea ce-l priveste pe Nicu Ilfoveanu, SPA - SteamPunkAuthocrome - imprumuta numele diviziei fotografice a armatei franceze, infiintata in 1915 cu ratiunea de a documenta razboiul, insa Nicu Ilfoveanu nu vizeaza nici ambitii razboinice, nici documentare. Pentru moment, exteriorul este singurul camp de batalie. Ca fotograf, el lucreaza cu existenta, cu timpul si cu hazardul, interesat fiind de accidentele survenite intre momentul declansarii aparatului si imaginea revelata.
Doua sunt lucrarile lui Matei Bejenaru propuse la Bologna de Galeria Posibila: Ghid de calatorie - text, obiect, instalatie, film (2005), ce investigheaza istoria exodului romanesc din anii '90 si filmul Impreuna/Together - actiune pusa in scena la Tate Modern Londra, in 2007, cand peste 200 de imigranti romani din Marea Britanie au fost catalizati sa se adune in fata galeriei londoneze. Potrivit artistului, Impreuna/Together chestioneaza vizibilitatea comunitatii romanesti in Marea Britanie; prin privirile lor, acesti oameni ne vorbesc despre identitate, trecut si prezent.
In fotografie, Vlad Nanca descarca doua metodologii: prima dintre ele, mai degraba documentara, indiferent daca priveste Bucurestiul, Romania ori Europa - genereaza arhive simbolice; o a doua - interventionista, de cele mai multe ori in cheie ironica, conduce la manifest. In acest sens, Libertate - fotografiile expuse la ArteFiera functioneaza ca instrument mnemotehnic, intr-o maniera similara celei care a fost pusa in joc in 2006 in curtea Televiziunii Romane: un banner purtand inscriptia The Revolution Will Not Be Televised, practic un comentariu asupra autenticitatii revolutiei romane din 1989.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO