Ziarul de Duminică

Targurile de arta: Red Dot - Hot Art (II)

Targurile de arta: Red Dot - Hot Art (II)

Galeria Posibila

09.05.2008, 18:19 31

Aflat in 2008 la cea de-a 32-a editie, targul international ArteFiera Bologna (24-28 ianuarie) a gazduit peste 200 de galerii de arta moderna si contemporana.

Recentul survol al targului bolognez ArteFiera mi-a prilejuit, in ianuarie, dincolo de desfatarea curioasa de a-mi plimba ochii, in ziua preview-ului rezervat VIP-urilor, prin exoticul furnicar al colectionarilor invaluiti in esarfe matasoase colorate, si surpriza de a reintalni, printre atatea si atatea cranii - efect al succesului de piata inregistrat de Damien Hirst - o serie de lucrari participante chiar la ultima editie a Bienalei de la Venetia.
ArteFiera Bologna 2008 a confirmat prezenta a peste doua sute de galerii de arta moderna si contemporana din intreaga lume, oferta targului acoperind un interval ambitios, de la arta povera la transavangarda italiana si la conceptualism, de la Alberto Burri la Giuseppe Penone, reprezentatul Italiei pentru Venetia 2007.
James Cohan Gallery, din New York, a selectionat pentru standul sau, alaturi de piese ale lui Hiroshi Sugimoto, Erick Swenson, Vito Acconci si Nam June Paik, si instalatia audio-video a lui Bill Viola, produsa special cu ocazia Bienalei de la Venetia pentru bazilica San Gallo din vecinatatea pietei San Marco.
In Ocean Without a Shore, ecrane digitale monumentale sunt inundate de prezente aflate la limita dintre viata si moarte, suprafata imaginii devenind chiar pragul lumii fizice. Reprezentat de Galeria V.M.21 din Roma, colectivul Alterazioni Video a expus editia 1 din 8 a unei piese video de doar patru minute, produsa in 2008, plus o serie de patru fotografii lambda, pentru ca pe Martin Creed sa-l intalnesc la Alberto Peola Torino, cu un film de 35mm in editie de 1/3, Work no. 751, produs in 2007, al carui pret era anuntat la 19.000 euro, aceeasi galerie oferind o fotografie a lui Emily Jacir, Untitled (we live) din 2006, la doar cinci mii de euro.
William Kentridge, Alfredo Jaar, Vanessa Beecroft si Marina Abramovic au fost esentele tari ale prezentei galeriei napoletane Lia Rumma, in timp ce Friederich Petzel din New York a plusat pe Douglas Gordon, Philippe Parreno si Sarah Morris.
Una dintre surprize a fost rezervata de Galeria Marabini, a carei decizie de a expune seria de fotografii de mari dimensiuni a interioarelor bibliotecii universitare bologneze, semnate de Candida Hofer a functionat cu totul hipnotic chiar si pentru un vizitator putin experimentat: realizate in 2006, ele se inscriu intr-o secventa mult mai ampla, ce surprinde atmosfera si elocventa arhitecturala a volumelor British Library, Escorial ori Villa Medici, monografia dedicata acestui proiect artistic de Thames & Hudson fiind insotita de un eseu al lui Umberto Eco.
Pretul de pornire al negocierii? 60.000 euro per bucata, suma ceva mai timida comparativ cu cea solicitata de Galeria Monica de Cardenas (Milano) pentru un C-print al fotografului german Thomas Struth si anume 70.000 euro fara TVA!
Daca la Bologna Galeria L'Elefante din Treviso a scos pe piata doua asamblaje semnate de Daniel Spoerri, a caror valoare era estimata in jur de 30.000 de euro, desene din ciclul pionierilor plus filmul Rhinoceros din 2006 ale lui Ciprian Muresan erau prezente in standul Galeriei Prometeo a Idei Pisani, pe cand un alt clujean, Radu Comsa, invada pictural spatiul Galeriei Citric din Brescia.
"In timp ce a te lamenta in privinta comercializarii artei este tot mai fashionable, ramane curios faptul ca inca imbratisam cliseul atistului muritor de foame", scrie Nancy Spector in editorialul unui numar recent al revistei Frieze.
Concluzia: nu exista cale de a evada din principiile pietei, de a te sustrage fortei ei de absorbtie, asta intr-un moment in care insasi arta de a colectiona arta este nu atat o sursa a dividendelor emotionale, cat o stiinta a investitiilor inteligente!


Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO