Ziarul de Duminică

„Suntem ca un praf pe care alţii se iscălesc cu degetul…”/ de Lucian Vasilescu

Galerie foto

Galerie foto

Autor: Lucian Vasilescu

18.09.2015, 00:08 670

În decembrie 2010, în Piaţa Palatului (a Revoluţiei) a fost dezvelită statuia ecvestră a Regelui Carol I, o lucrare a sculptorului Florin Codre. Cu trei ani înainte, Florin Codre a câştigat şi concursul organizat pentru realizarea Monumentului Marii Uniri, ce urma să fie amplasat la Arad. Termenul de amplasare a acestei lucrări a fost depăşit. Drept urmare, sculptorul a fost supus unui tir concentrat de acuze şi de reproşuri. „Trăgători” erau atât structuri ale administraţiei statului cât şi mass media. Monumentul, o lucrare de mari dimensiuni, din marmură, a fost realizat în China (nota bene: realizatîn China, nu importat din China, aşa cum peiorativ s-a spus, asociind lucrarea unei „chinezării”).

Sculptorul a încercat să explice situaţia: „După perfectarea contractului pentru Monumentul Marii Uniri de la Arad, toţi miniştrii care s-au succedat la conducerea Ministerului Culturii mi-au impus semnarea unor Acte adiţionale care prevedeau, fără excepţie, un singur lucru: amânarea termenelor de plată. Astfel, din amânare în amânare, sumele pe care eram în drept să le încasez deveneau tot mai mici, asta deoarece contractul fusese încheiat în lei, iar eu aveam de efectuat plăţi în valută pentru execuţia lucrării. Am calculat că numai din diferenţa de curs am pierdut circa 25-30% din suma iniţial prevăzută în contract. Pe de altă parte, întârzierile de plată îmi dublau sau chiar îmi triplau costurile în şantier. Drept urmare, suma prevăzută în contract s-a «contractat» într-atât încât am fost nevoit să-mi vând casa pentru a putea achita costurile şantierului, ale ambalării şi transportului monumentului în ţară.”

Mai gustate, însă, erau miştourile: un ziar local scria că lacul unde urmează să fie amplasat Monumentul Marii Uniri a fost populat cu crapi coloraţi (Koi), importaţi din China, de unde va fi importat şi monumentul.

Alţii spuneau/scriau că Monumentul nici măcar n-ar exista şi că banii alocaţi pentru realizarea acestuia s-ar fi dus, cum se spune, „pe apa sâmbetei”.

Sculptorul a adus şi a prezentat drept dovadă a existenţei lucrării o serie de fotografii (foto 1) realizate în China, unde marmura era cioplită şi şlefuită sub directa sa îndrumare.

S-a spus atunci, ironic, că, într-adevăr, banii nu s-au dus „pe apa sâmbetei”, ci pe achiziţia unor fotografii lipsite de relevanţă.

În fine, în pofida tuturor problemelor, dificultăţilor şi obstacolelor întâmpinate, sculptorul Florin Codre a adus toate modulele monumentului în ţară şi a notificat Ministerul Culturii că lucrarea se află în custodia sa. Fotografiile pe care le publicăm sunt primele imagini ale elementelor care vor alcătui Monumentul Marii Uniri (aflate, repet, în România, în custodia artistului) care apar în presa din România (foto 2 - 6).

Sunt în total 12 „piese”, ce vor închipui o coloană împletită înaltă de peste 20 de metri şi cântărind mai bine de 150 de tone. Adică Monumentul Marii Uniri.

„Acum, spune sculptorul, mingea este în terenul Primăriei Arad, care trebuie să facă toate pregătirile necesare, conform planurilor mele, pe care le are, pentru amplasarea lucrării.”

„Povestea” Monumentului Marii Uniri pare a fi ajuns la final. Dar...

Spunea Florin Codre anul trecut, într-un interviu acordat presei centrale: „Odiseea acestei lucrări mi-a arătat şi încă îmi arată că noi, românii, suntem ca un soi de pulbere incapabilă să se coaguleze. Suntem ca un fel de ciment care nu se leagă, oricâtă apă şi ce-i mai trebuie i-ai adăuga. Suntem ca un praf pe care alţii se iscălesc cu degetul...”

Mie, afirmaţia asta îmi pare pe cât de tristă, pe atâta de adevărată.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO