Ziarul de Duminică

Sublime / Beyond imagination în aprilie la ArtYourself Gallery/ de Ziarul de duminică

Galerie foto

Galerie foto

Autor: Ziarul de Duminica

09.04.2015, 23:45 79

„Sublim este ceea ce, prin simplul fapt că-l putem gândi, dovedeşte existenţa unei facultăţi a sufletului care depăşeşte orice unitate de măsură a simţurilor.” – Immanuel Kant

Sublime / Beyong imagination, a doua temă din cadrul proiectului No. 88, desfăşurat la Art Yourself Gallery, prezintă în luna aprilie artiştii: Mădălina Andronic (grafică), Dorin Baba (pictură), Gabriel Brojboiu (pictură), Nicolae Cosniceru (fotografie), Gabriela Drinceanu  (sculptură), Amalia Dulhan (pictură), Harem 6 (mix media), Cătălin Năstăsoiu (ceramică), Constantin Pacea (pictură), Ioana Şetran (ceramică), Alina-Ondine Slimovshi (pictură).

Sublimul, ca şi categorie estetică este tratat imediat după frumos, dar mai ales în opoziţie cu acesta. Însă factorul determinant ce a făcut ca sublimul să fie cel mai dezbătut concept estetic de către filozofii secolului al XVIII-lea a fost ramura sa psihofiziologică.

Immanuel Kant vede sublimul ca fiind însumarea experienţelor simţite atunci când ne sunt depăşite limitele imaginaţiei, ale raţiunii, un fenomen în urma căruia privitorul rămâne copleşit. O clădire sau o furtună sunt obiecte/ fenomene care prin mărimile şi forţele lor ne copleşesc. În mod normal, copleşirea duce la un sentiment de frică şi disconfort, în timp ce sublimul rezultă într-o experienţă plăcută. Ce ne copleşeşte, de fapt, nu este un anumit obiect/ fenomen ci faptul că în timp ce îl vedem, ne dăm seama de cât de minuscul este în comparaţie cu nebuloasa totalitate a absolutului, ale cărui dimensiuni nu ni le putem imagina. Prin urmare, ne place să raţionalizăm că fenomenul copleşitor poate fi chiar el copleşit de ceva mai mare şi că există fenomene şi mult mai mari dar şi mult mai mici, precum suntem chiar noi. Aşadar, după Kant, sublimul este o suită de experienţe, trecând de la frică la plăcere, plăcerea de a înţelege că ceva ne depăşeşte.

Deşi Edmund Burke înţelege sublimul ca fiind tot aceeaşi combinaţie de frică şi plăcere, el elimină cu totul elementul raţiunii pe care se bazează Kant. Burke diferenţiază frumosul de sublim prin efectul pe care îl are un obiect asupra corpului şi al simţurilor, efect ce duce către plăcere sau frică. În timp ce frumosul duce direct spre relaxare, ce dă naştere sentimentului de plăcere, sublimul duce la încordarea corpului şi la frică, pentru ca prin simpla forţă a acestui sentiment (cel mai puternic în opinia lui Burke) aceasta să se transforme ulterior în plăcere, odată ce privitorul este cuprins de doza de adrenalină pe care o provoacă frica. Iar încordarea asociată cu sublimul provine din sentimentul mirării, revenind asupra ideei că sublimul cuprinde imensitatea, infinitul, dar şi întunericul, singurătatea şi liniştea prin simplul fapt că acestea ascund lucruri pe care nu le cunoaştem, pe care încă nu ni le putem imagina.

Într-adevăr, discursurile filozofice asupra sublimului ar putea fi catalogate ca şi elemente ce ţin strict de istoria artei, ce şi-au spus cuvântul asupra perioadei romantice. Însă filozofia fenomenologică şi cea postmodernistă (în care lucrarea contează doar prin ochii privitorului) aplicate în arta contemporană dezgroapă filozofia sublimului pentru a ne ajuta să înţelegem oare de ce ne place şi ceva căruia nu i-am spune ca este un simplu frumos?

 

No. 88 este un proiect iniţiat de Art Yourself  pentru anul 2015 care va prezenta  88 de artişti contemporani ce vor derula, pe tot parcursul acestui an,  o proiecţie personală, riguroasă, senzorială, reflexivă şi sublimă, asupra  viziunii lor artistice. Întregul proiect este structurat în 8 expoziţii pe 8 teme diferite, care vor deschide porţile publicului în fiecare lună cu câte 11 artişti diferiţi. Întregul concept al proiectului gravitează în jurul cifrei opt:

88  artişti contemporani

8 expoziţii

8 ale fiecărei luni

440 lucrări de artă contemporană

Anul 2015 este 2+1+5 = 8

Proiectul No. 88 va reuni viziuni, abordări, exprimări şi sensuri diferite despre viaţă, artă şi gândire creativă ale artiştilor contemporani consacraţi şi tineri.

Aşadar, vă invităm în fiecare 8 ale lunii să vibraţi împreună cu noi într-o corelare între artă şi numerologie, între mistic şi estetic.

*

*     *

Tot în luna aprilie, va avea loc şi proiectul The Things - proiect urban de Cătălin Oancea

În paralel cu proiectul No. 88, galeria lansează şi un concept artistic urban creat şi realizat de sculptorul Cătălin Oancea în exclusivitate pentru Art Yourself.

The Things sunt o lume imaginară de forme colorate ce contrastează cu griul şi monotonia oraşului, ce aduc un nou tip de viaţă, de locuire, ce parazitează şi revitalizează imaginea sterilă a omniprezentului oraş. Formele derivă din microcosmosul biologic având ca punct de plecare structuri microcelulare redimensionate.

Ele sunt o poartă ce te transpune în altă lume, una a culorilor şi a formelor neregulate, a jocului.

Work in progress, lucrările nu vor fi expuse toate deodată, ci se vor naşte una din cealaltă, vor popula treptat spaţiul, la început stinghere, singulare, ca mai apoi să domine, să cucerească. 

În luna aprilie Art Yourself Gallery prezintă şi  Tron-Kon / 1,90 x 60 x 60 cm / tehnică mixtă. Pe tot parcursul anului, lunar, spaţiul exterior al galeriei va prinde culoare şi o nouă formă de exprimare urbană, prin amplasarea a câte un element sculptural contemporan.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO