Ziarul de Duminică

Scriitori despre cărţile lor (III)/ de Stelian Ţurlea

Editurile noastre publică sute de cărţi în fiecare lună, o enormă producţie de carte, care copleşeşte de-a dreptul cititorul intrat într-o librărie. Prin rubricile diverse ale „Ziarului de duminică”, care au ca subiect cartea, ne-am propus să fim un ghid pentru cel care doreşte să se informeze, încât, atunci când ajunge într-o librărie, să se poată orienta mai uşor. La „Cartea de literatură” sunt semnalate cărţi aflate deja pe rafturi, între care facem, fireşte, o selecţie. La fel se întâmplă cu cartea de istorie, de ştiinţă, de economie, de artă. Le sunt destinate cronici cărţilor asupra cărora merită să ne oprim mai mult, din diverse motive, explicate alte ori pe larg de cei doi cronicari literari ai ziarului. Atenţie aparte mai primesc colecţiile. Asupra unui titlu tradus ne oprim pe îndelete în fiecare număr. Din noianul de volume în curs de apariţie sau în pregătire alegem câte unul pe care îl prezentăm printr-un fragment, sperăm incitant, la rubrica „Avanpremieră”. În sfârşit, în cadrul rubricii de faţă, am invitat editurile să ne semnaleze câte o carte aflată în pregătire, să ne prezinte, pe scurt, de ce merită acea carte să apară, să fie cumpărată şi citită.

Continuăm mini-ancheta printre scriitorii români care îşi lansează cărţile la Târgul de carte Bookfest

 

„Ce înseamnă titlul nou lansat la Bookfest în creaţia dvs?”

Au răspuns:

Sorin Mărculescu – Partea din toate

Răspunsul la întrebarea dumneavoastră nu e uşor de dat la vârsta mea, când declicul ontologic mă poate surprinde oricând, iar judecăţile mele de aici, aspre sau autoconcesive, ar putea deveni, de la un ceas la altul, inutile sau prezumţioase. După vreo doisprezece ani de entuziastă – şi voluntară! – înrobire la carul sfântului Miguel de Cervantes, putinţa de a scrie doar ca rob al meu însumi de astă dată, dintr-o singură şi lungă răsuflare, Partea din toate, fără alte obligaţii sau termene decât cele impuse de vama timpului, m-a pus în faţa unui strat de viaţă rânduit într-un întreg în curs de constituire. Mă urmăreşte o imagine cu care Bohumil Hrabal îşi inaugurează Uraganul din noiembrie sau Scrisori către Dubenka: invitat de un tânăr italian restaurator de biserici, marele scriitor descoperă capela părăsită din Budeč, unde, de sute de ani, când îşi simt apropierea sfârşitului, porumbeii se retrag să moară sub cupola rotondei, stivuindu-şi generaţiile una peste alta, aşa cum fiecare carte s-ar cuveni să fie depozitara vârstelor celui care i-a fost mai mult sau mai puţin întâmplătorul autor. Actuala mea carte a însemnat, aşadar, pentru mine, melancolia bucuroasă a unui nou răsărit din şirul celor ce mi se vor mai îngădui.

Doru Pop - O telenovelă socialistă

„O telenovelă socialistă” a reprezentat pentru mine mai mult decât recuperarea fragmentelor de memorie. Scrierea acestei cărţi a fost o formă de împăcare cu trecutul, cu propria identitate, dar şi cu universul imaginar în care m-am format. Pentru mine scrierea unui roman a fost nu numai o reîntoarcere la trecut, dar şi o întoarcere la sine, la întrebarea fundamentală: cine sunt eu cu adevărat. Iar expunerea publică a acestui răspuns, şi a suitei de răspunsuri care decurg de aici, mi-au îngăduit o mai bună cunoaştere a propriei fiinţe. Dacă recuperarea copilăriei şi adolescentei trăite în România comunistă va însemna şi pentru cititori aceeasi împăcare, aceeasi dez-încrâncenare pe care mi-a prilejuit-o scrierea romanului, atunci nu pot decât să mă bucur, la fel cum m-am bucurat atunci când editura Cartea Românească, ale cărei volume le devoram în vremea comunismului, mi-a facut onoarea de „a mă debuta” oarecum târziu si sper că nu tardiv.

Andrei Oişteanu - Ordine şi Haos. Mit şi magie în cultura tradiţională românească

Ediţie revăzută, adăugită şi ilustrată. Cred că Ordine şi Haos este una dintre cele mai solide cărţi ale mele, alături de Imaginea evreului în cultura română şi de Narcotice în cultura română. Din păcate, în România, după ideologizarea folclorului şi a mitologiei populare impusă de comunişti, după abuzul de naţionalism, protocronism şi tracomanie practicat în anii ’80, s-a manifestat după 1990 o saţietate care a frânat masiv studiile de folclor religios şi de antropologie a culturii tradiţionale. Cred că a venit momentul să depăşim acest blocaj intelectual. Principiul dualisto-bogomilic propus de mine, numit Ordine şi Haos, l-am folosit pentru a înţelege mai bine colindele religioase şi reminiscenţele magico-rituale din folclorul copiilor, legenda românească a potopului, dendromitologia populară şi legendele Labirintului, credinţele în şamanul solomonar şi legarea magico-erotică a balaurului, graiul îngerilor şi coordonatele magico-mitice ale locuirii tradiţionale.

Bogdan Suceava - Memorii din biblioteca ideală
La fel ca şi romanele Miruna, o poveste şiNoaptea când cineva a murit pentru tine, care şi-au avut sursa de inspiraţie în experienţe personale, noul meu volum, Memorii din biblioteca ideală, publicat de Editura Polirom, descrie experienţa întâlnirii cu matematica, de la universul Gazetei matematice şi până la cursurile pe care le-am urmat la Universitatea Bucureşti sau la Michigan State University. Mi-aş dori ca această carte să invite la reflecţie pe cei care cresc şi se formează în România, azi; lor le sunt dedicate aceste pagini.

Liliana Corobca - Kinderland

Kinderland este al treilea roman publicat după o pauză de şapte ani şi înseamnă pentru mine revenirea la literatură, după un lung periplu prin arhive şi biblioteci, în căutarea documentelor privind instituţia cenzurii în regimul comunist. Cred că este diferit de tot ce am scris până acum şi că este cartea mea cea mai „pură” şi cea mai frumoasă.

Dan Miron - Pata violetă

Întrucât nimeni nu cunoaşte viitorul, iar trecutul doar în parte, o să răspund pe scurt. Scriu de la 22 de ani. Am scris până acum şapte romane, din care trei au fost publicate. Am debutat la Nemira în 1996 cu Asteptarea regeluipescar. A urmat Scândurica în 2006, la Polirom. Pata violetă, 2013, din nou la Polirom. Am pariat cu mine însumi că voi publica numai la edituri importante si până acum a tinut.
Pata violetă, cel putin aşa mă autoiluzionez, poate fi romanul maturizarii mele artistice, dacă e adevărat că un romancier începe să devină profesionist abia după patruzeci de ani, iar eu mă apropii de cincizeci. N-o să vorbesc despre romanul meu, l-am scris cu o mare placere, si sper să placă aşa de mult cititorilor încât la anul să-mi puneţi aceeaşi întrebare, la care poate că o să răspund mai mult.

Liviu Tofan – Şacalul Securităţii

„Şacalul Securităţii” înseamnă satisfacţia de a fi contribuit la devoalarea unuia dintre cele mai negre episoade din istoria noastră recentă: colaborarea dintre regimul Ceauşescu şi teroristul internaţional Carlos Şacalul. Acest subiect beneficiază pentru prima oară de o bază documentară reală, cartea bazîndu-se exclusiv pe documente. Pe baza lor am reconstituit cîrdăşia dintre Carlos, cel mai rău famat terorist al timpului său, şi Securitate, dimensiunile ei nebănuite, mijloacele folosite şi obiectivele vizate.

Înhăitîndu-se cu Carlos, regimul din România s-a făcut vinovată de terorism de stat, o vină impardonabilă pentru o ţară europeană la sfârşitul secolului 20. Şi dacă ne-am fi aşteptat ca, după 1989, noua conducere din România să fi dorit elucidarea secretelor murdare ale trecutului comunist, avem trista surpriză de a vedea – tot din documente - derularea unei vaste operaţiuni de muşamalizare în cea mai bună tradiţie securistă.

Adrian Alui Gheorghe - Născut în `58

(antologie; autori: Adrian Alui Gheorghe, Vasile Gârneţ, Liviu Georgescu, Bogdan Ghiu, Ioan Es. Pop, Nicolae Tzone, Lucian Vasilescu, Radu Voinescu, Varujan Vosganian). Ideea acestei antologii mi-a venit cu un an, doi în urmă, când la un eveniment poetic din capitală ne regăseam mai multe nume cu toţii având în buletin şi în destin anul naşterii 1958. Atunci am făcut propunerea către Varujan Vosgania, Ioan Es. Pop, Nicolae Tzone şi Lucian Vasilescu, de a ne constitui într-o grupare… întâmplătoare. Dar oare hazardul a lucrat în acest caz? Nu cumva destinele sunt, în mare proporţie, rodul contextelor? După un an, doi de „mestecare” a ideii, am ajuns la concluzia că anul 2013 este unul propice iniţiativei, pentru că ne uneşte, de data asta şi aniversarea a 55 de ani (de viaţă şi biografie şi istorie neîntreruptă, cum se spunea altădată!) În final, în faţa definitivării proiectului vorbim acum de nouă poeţi şi un critic. Nu am gândit antologia pe tiparul baladei Meşterul Manole, cu cei nouă meşteri mari, calfe şi zidari, fiindcă ar trebui să spunem, în acest caz, că Vasile Spiridon, criticul, ar fi un meşter cu numărul zece, care-i şi (conform baladei) întrece. Fiind vorba de nouă scriitori meşteri, serioşi, profesionişti, întrecerea este a fiecăruia cu el însuşi, după cum şi-a croit, la modul remarcabil, memorabil, fiecare drumul propriu.

AFACERI DE LA ZERO
Linkuri utile

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.