Ziarul de Duminică

Revolta preţurilor mici/ de Remus Andrei Ion

1. „Micul muzician”, ulei pe carton, 24 x 19,5cm, semnat dreapta jos cu rosu Lenkey Giyorgy, datat 1918.

galerie foto

Autor: Remus Andrei Ion

07.11.2013, 23:47 274

Cine credea acum câţiva ani că  piaţa de artă va sări de la recorduri de sute de mii de euro la cele de câteva mii de euro... Colecţionarii şi mai apoi casele de licitaţii, sau invers, şi-au schimbat strategiile. Avalanşa de Grigorescu, Tonitza, Pallay s-a mai liniştit, micile furtuni provocate de concurenţa directă dintre negustori, rivalităţile dintre colecţionari, furiile de moment ale caselor de licitaţii abia mai au ecou în afara „clubului”. Colecţionarii au căutat o perioadă autori din generaţii paralele iar descoperirile lor au fost interesante. Una dintre licitaţiile recente aduce un record de autor pentru Natalia Dumitresco, 7.000 euro. Dimitrie Mihăilescu a fost licitat de la  600 de euro la 2.000 pentru un „Pădure de mesteceni”, o capodoperă din opera artistului nepromovată ca atare însă. O pânză a lui Eugen Voinescu, pictor care a murit în 1909, „Marea la Gura Portiţei”, a fost trecută printre cele cu care Goldart a promovat prima licitaţie din noiembrie. Şi tot de Goldart este redescoperit de exemplu Nicolae I. (Nicola) Alexandrescu (m 1957) cu „Drum în sat la Sărăţeanca”. La Alis, în notă clasică, „Micul muzician”, din anul Marii Uniri, este una dintre acele creaţii care se impun prin realizare mai mult decât prin numele artistului.

Cel mai scump tablou al toamnei, „Pietre preţioase” de Ion Ţuculescu, s-a oprit la 75.000 de euro. Tonitza, poate cel mai licitat pictor al anului, cu un vârf de (doar, dar totuşi) 90.000 de euro în vară, are un Nud, lucrare de palmares, adjudecat cu 40.000 la Goldart şi, tot în toamnă, o serie la Artmark unde tot preţurile mici au dictat, de la 17.000 la 26.000 de euro.

Dileme interesante pentru colecţionari: să cumpere artiştii mari, consacraţi, celebri, la preţuri mici sau să se avânte în a paria pe artiştii care acum îşi construiesc un (nou) palmares, o celebritate postumă sau contemporană, a căror istorie de piaţă acum prinde stabilitate? Paul Neagu de exemplu, nu a avut niciodată o atât de bogată şi variată prezenţă pe piaţa de artă de la noi. La fel şi Horia Damian, Ion Grigorescu, Ion Biţan, Sever Frenţiu, Mihai Rusu etc. Printre ei şi Ion Ţuculescu: vândut cu 75.000 de euro şi revenit în licitaţie cu doar 18.000 de euro („Dinamica materiei”)! Şi nu, nu este ciudat, ci doar arată poate cel mai evident o schimbare de strategie. Piaţa se mai poate mişca doar prin preţurile mici. Cele care de multe ori ajung mari prin licitări repetate. Tentaţia şi revolta preţurilor mici! Să vedem cine va câştiga de fapt.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO