Ziarul de Duminică

Portrete domneşti în colecţii străine/ de Stelian Ţurlea

Portrete domneşti în colecţii străine/ de Stelian Ţurlea

Portrete domneşti în colecţii străine

Autor: Stelian Turlea

24.02.2011, 23:52 91

Editura Institutului Cultural Român perseverează în aducerea lalumină a unor imagini puţin ştiute ale trecutului nostru şi araporturilor cu vecinii, în general cu străinătatea, în studii saualbume de o deosebită calitate. Este şi cazul recentului volumsemnat de cercetătoarea Anca Brătuleanu "Portrete domneşti încolecţii străine"*, în ediţie româno-engleză. Albumul se limiteazăla o singură epocă - explicată în cuvântul înainte intitulat"Genealogie şi imagine. Ieremia Movilă, Vasile Lupu şi famiilelor."

Studiul porneşte dela portretele celor doi voievozi şi ale fiicelor lor, căsătorite cunobili din afara graniţelor Moldovei. "(...) portretele au fost descoperitepe parcursul unor cercetări începute din dorinţa de a elucida ceeace am numit fenomenul Golia, cu alte cuvinte, o investigaţiedestinată să explice prezenţa în cadrul Mânăstirii Golia din Iaşi aunei biserici care - deşi păstrează caracteristicileplanimetric-spaţiale specifice lăcaşelor de cult moldoveneşti -este îmbrăcată într-o haină purtând pecetea influenţelorasimilate din arhitectura Poloniei epocii.
Dacă nu am reuşit să găsesc numele meşterului sau arhitectului carea realizat biserica Mânăstirii Golia sau doar faţadele ei, am ajunsîn schimb la concluzia că alegerea acestuia şi a expresieiarhitecturale pe care urma să o primească construcţia au fost faptefireşti în contextul strânselor relaţii politice şi culturale întreMoldova şi Polonia, cultivate mai ales începând cu jumătateasecolului al XVI-lea. Mărturii ale acestor legături marcheazăistoria teritoriului românesc de la est de Carpaţi timp de peste unsecol. Fiindcă - începând cu Petru Rareş, mai apoi cu AlexandruLăpuşneanu şi cu unii dintre apropiaţii săi - o sumă de deciziiurmate de fapte de viaţă, gesturi individuale sau colective,ilustrează politici, mentalităţi şi orizonturi estetice din ce înce mai puternic orientate către cele ale europenităţii pe care oreprezintă Polonia epocii. Un secol pentru care mi s-au părut cuprecădere revelatoare raporturile personale pe care Ieremia Movilăşi familia sa, Petru Movilă, precum şi Vasile Lupu le-au întreţinutcu lumea polonă." (Anca Brătuleanu)

O parte dintreportrete au fost aduse la lumină în perioada interbelică de Iorgaşi alţi istorici, dar multe altele sunt văzute întâia oară depublicul larg. Portretele respective, descoperite în muzee dinPolonia, Ucraina, Belarus şi Rusia, ilustrează relaţiile existenteîntre domnii moldoveni şi Polonia acelor vremuri, dar şi poziţiaacestor personaje în afara frontierelor moldave. Cum precizeazăautoarea, albumul se înscrie în direcţia deschisă de Gh.Asachi, celcare îşi îndemna emulii să alcătuiască "tabele istorice"ilustratoare pentru civilizaţia românească. Portretele albumuluisunt grupate potrivit schemei unui arbore genealogic şi suntînsoţite de povestea, pe scurt, a celor pe care le înfăţişează.

*) Anca Brătuleanu - Portrete domneşti încolecţii străine. Portraits of Romanian Princes in ForeignCollections,Institutul Cultural Român. Consultant istoric: AndreiPippidi. Concepţie grafică: Gianini Georgescu. Traducere în limbaengleză: Anca Brătuleanu, Magda Teodorescu. Review: Jeremy Howard.

In imagini

1. coperta albumului

2. Ieremia Movilă

3. Cea mai mică fiică a lui Ieremia Movilă afost căsătorită pe rând cu patru nobili poloni



Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO