Ziarul de Duminică

Poezie la frACTalia/ de Ziarul de duminică

Poezie la frACTalia/ de Ziarul de duminică

Autor: Ziarul de Duminica

12.02.2016, 00:00 60

Andra RotaruÎntr-un pat, sub cearşaful alb. Ediţie revizuită (prima a apărut la Editura Vinea, în 2005)

„Apropiată de expresionism, poezia Andrei Rotaru analizează procesul conştiinţei mai degrabă decât realitatea propriu-zisă sau, se poate spune, analizează realitatea,  într-un mod profund interconectat conştiinţei, din care rezultă conversia imaginii poetice în viziune: viziune – fiind necesară o lămurire a termenului – cu totul altceva decât semnificaţia obişnuită a cuvintelor şi, astfel, viziune ca imagine distinctă de cea a realităţii ca atare. Conştiinţa emerge, apoi, ca un peisaj care tematizează „locul dizgraţiei”, care este explicat în profunzime în poemul Ghipsuri de flori.

Frumuseţea urâtului penetrează poeticitatea acestei scriituri care rezonează cu poeme ale unor Rimbaud, Lautréamont şi ale suprarealismului, fără să se identifice cu acestea, deoarece – aşa cum e exprimat foarte bine de vocea personajului principal – scopul nu este acela de a formula o estetică, ci de a „depăşi graniţele lumii. (...)

Prin volumul ei de debut, Andra Rotaru a atins ceva rar: a trezit interesul atât al cititorilor, cât şi al criticilor. Un răspuns posibil al succesului cărţii poate fi combinaţia monologului dramatic şi figurativ şi al decorului plastic, care creează o poezie ancorată în ekphrasis, o poezie cultivată de o posibilă subiectivitate a perspectivei obţinută prin lentilele unei situaţii obiective.” (Jaime Siles,  ABC Cultural, Spania, 2008)

 

Răzvan Pricopretrovizor

Cartea reprezintă debutul editorial al autorului.

„Poet excelent este. La 26 de ani, deplin in/format, cu lecturi multiple, scrie cult, precis, proaspăt. ş…ţ Expresiv fără şarjarea expresivităţii, strunit existenţial la limita tatonării unei abisale resemnări tensionate, rafinat şi deopotrivă ingenuu (etimologic: născut liber), Răzvan Pricop mi se pare o certitudine, caz rar de apariţie/evoluţie discretă… Obsesia acestui june jude, ce se reclamă liric din O’Hara, dar şi din „aura formativă a Constanţei Buzea”, dar şi, deloc surprinzător, din Fati – da, Vasile Petre Fati, cel cu Zidul şi pălăria –, este, dincolo de pierderea purităţii aurorale, procesualitatea existenţei, misterul căreia ni-l livrează scris filmic în fotograme rulate pe un nerv tematic acut, întins uneori, dar cu câtă fineţe, până la maximum. Calmul paradoxal, perfid-înşelător, al tonului se insinuează „savant”, vorba acelui Rimbaud, prin distribuţia-alternanţa accentelor patetic-cabrate, cu surprinzătoare pauze de respiraţie sau goluri de animaţie, hipnotic-gratuite – artă subtilă, îndelung exersată.” (Marian Drăghici)

„Ieri, 14 octombrie 2015, am recitit manuscrisul volumului r e t  r o v i z o r cu  voce tare: e incredibil de bun, de emoţionant, însetat de frumuseţe & puritate. Un adevărat manifest literar, lipsit (în mod miraculos, misterios, neverosimil astăzi) de meschinăria şi duritatea în care îşi îmbracă mesajul masculii alfa ai diverselor generaţii. De aproape un deceniu nu am mai citit un debut aşa dens, original, unde sintaxa şi imagistica strălucesc pe fiecare pagină. Iar flirtul cu cinema-ul şi cu tristeţea, nostalgia infinită a imaginii filmice m-a uns la suflet. O carte cum le-ar plăcea, sunt sigur, lui Radu Cosaşu şi Lukas Moodysson. La care ar fi vibrat Pasolini şi, iarăşi sunt sigur, Alex. Leo Şerban.” (Ştefan Manasia)

 

Octavian PerpeleaCu dricul pe contrasens

Cartea reprezintă debutul editorial al autorului.

 „Perpelea e ucenicul vrăjitor din Balcani, care face scamatorii cu momentele acelea suspecte, când ne credem supereroi şi ne agităm cu talent în propriile filme, pentru ca apoi, inevitabil, să ne prăbuşim într-o jerbă de scântei.” (Andrei Dósa)

„Dacă la Acosmei şi Gherguţ, cinismul îşi păstrează încă încrederea în capacitatea lui de a nega la modul absolut, odată cu poezia lui Dmitri Miticov şi a lui Octavian Perpelea, acesta începe să-şi dezvăluie neajunsurile, propria iluzie a negării. Astfel, negând posibilitatea lui „a fi” (viu?), poezia lui Perpelea afirmă în mod paradoxal o lume prezentă şi vie. Ceea ce făcea îmblânzirea sarcasmului la Miticov, prin tonul şi umorul naiv, se obţine la Perpelea printr-un „nu-afirmativ” în faţa lumii de cartier (un fel de mahala contemporană). De aici şi o subtilă melancolie a versului, ferită de excesele patetismului.” (Iulia Militaru)

 

Începând cu luna ianuarie 2016, volumele r e t r o v i z o r, de Răzvan Pricop, Cu dricul pe contrasens, de Octavian Perpelea, şi Într-un pat, sub cearşaful alb, de Andra Rotaru, Editura frACTalia, 2015, se vor putea găsi în Iowa, SUA, la The University of Iowa Libraries: Main Library, precum şi la Shambaugh House, sediul celui mai prestigios program de rezidenţe literare internaţionale din Statele Unite ale Americii, The International Writing Program (IWP). De asemenea, textele autorilor publicaţi la Editura frACTalia sunt traduse şi dezbătute în cadrul masterului de traduceri al Universităţii din Iowa, Iowa's MFA in Literary Translation Program.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO