Ziarul de Duminică

Pentru ce mergem la Operă?/ de Ziarul de duminică

Pentru ce mergem la Operă?/ de Ziarul de duminică

Autor: Ziarul de Duminica

02.05.2014, 00:24 203

Un volum care cuprinde transcrierea conferinţelor din seria „Pentru ce mergem la Operă?”, organizate de Fundaţiei Calea Victoriei şi dirijorul Tiberiu Soare.

Născut la Bucureşti în 1977, Tiberiu Soare a urmat cursurile Liceului Militar de Muzică „Iacob Mureşianu” din Bucureşti pe care le-a absolvit în anul 1995 ca şef de promoţie, apoi Facultatea Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti, cea de dirijat – clasa profesorilor Ludovic Bács şi Petru Andriesei, precum şi cea de interpretare muzicală – tubă – clasa conf. univ. Ion Popescu. S-a perfecţionat cu Horia Andreescu şi a urmat cursuri de măiestrie susţinute de dirijorii Alain Paris şi Adrian Sunshine. Îşi desfăşoară activitatea muzicală ca dirijor din 1999. A dirijat orchestrele Filarmonicilor din Târgu-Mureş, Braşov, Craiova, Satu Mare, Ploieşti, Constanţa, Bacău, Botoşani, Orchestra de Cameră Radio şi Orchestra Naţională Radio. A realizat numeroase turnee în Ungaria, Suedia, Bulgaria, Israel, China, Germania şi Elveţia. A activat ca profesor asociat la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti – secţiile de muzică de cameră şi operă. În 2005 a devenit dirijor al Operei Naţionale Bucureşti, unde a debutat cu baletul „Spărgătorul de nuci” de P.I. Ceaikovski. În 11 septembrie 2010 Tiberiu Soare a fost invitat să dirijeze primul său concert la pupitrul London Philharmonic Orchestra alături de soprana Angela Gheorghiu. A urmat o serie de apariţii alături de Suedwestfallischen Philarmonie în sala Filarmonicii din Essen (Germania) şi Filarmonica „George Enescu” la Muscat, capitala Sultanatului Oman. Pentru stagiunea 2012-2013 a fost invitat să dirijeze la Salle Pleyel (Paris) un concert cu Orchestre National de l’Ile de France alături de soprana Angela Gheorghiu. Din vara anului 2012 este dirijor principal al Orchestrei Naţionale Radio.

Cu un asemenea formidabil palmares, era firesc să fie invitat de Fundaţia Calea Victoriei printre numeroşii săi lectori, să vorbească despre muzica de operă. În 2008-2009 a susţinut un curs de zece şedinţe „Cum să ascultăm muzica”, dovedit a fi un mare succes, făcând salonul fundaţiei neîncăpător; în 2010 şi 2011 a continuat să susţină conferinţe pe diferite teme muzicale; iar în 2012 a lansat seria de conferinţe interactive, iniţiate de fundaţie şi găzduite de Opera Naţională din Bucureşti „Pentru ce mergem la Operă?”,  proiect care s-a bucurat de o mare popularitate. Conferinţele acelea apar acum într-un admirabil volum, lansat după Paşte, în cadru festiv.

„Salonul fundaţiei s-a dovedit neîncăpător după primele şedinţe – îşi aminteşte preşedinta Fundaţiei în prefaţa cărţii. Era clar că Tiberiu nu era doar un dirijor talentat, ci şi un povestitor foarte înzestrat, care magnetiza audienţa, extrem de diversă şi de curioasă... Ceea ce a urmat în 2012-2013 a fost unul dintre cele mai frumoase proiecte al Fundaţiei Calea Victoriei: treisprezece conferinţe despre unele dintre cele mai frumoase opere şi câţiva dintre cei mai mari compozitori, libretişti şi coregrafi. Tiberiu venea în faţa publicului şi începea să depene, extrem de spontan şi entuziast, povestea compozitorului, a operei sau a baletului cu pricina. Povestea era completată cu fragmente de auziţii muzicale, în interpertări celebre, care ajutau publicul să perceapă mai bine originalitatea compozitorilor şi frumuseţea fiecărei opere.”

Ce erau aceste conferinţe o spune şi Tiberiu Soare: „O succesiune de meditaţii libere asupra acestei lumi fascinante a operei. Nu am folosit niciodată notiţe, însemnări cu citate sau, cu atât mai puţin, vreo partitură propriu-zisă. Când apăream în Foaierul Galben al Operei nici nu ştiam exact ce aveam să spun în seara respectivă, porneam doar de la subiectul propus şi restul venea de la sine.” Aşadar, cartea „nu este un text de specialitate, rezultatul vreunei cercetări de ordin muzicologic, şi nici vreo enciclopedie de operă şi balet. Nu este un curs, nici măcar pentru începători, cu atât mai puţin vreo colecţie de analize ale partiturilor aduse în discuţie. Ca într-o parabolă orientală, ea nu este luna, ci doar degetul care arată înspre aceasta.”

Tocmai datorită acestor elemente succesul a fost covârşitor. Prezentăm această carte la rubrica de faţă din convingerea importanţei ei pentru apropierea de muzică şi de operă îndeosebi, conferinţele dirijorului Tiberiu Soare putând fi comparate, ca impact, cu serialul televizat de prelegeri despre muzică ale lui Leonard Bernstein, din urmă cu o jumătate de secol. Orice iubitor de muzică va fi încântat să le citească; orice neştiutor de muzică va descoperi un tărâm fascinant; oricine citeşte cartea va dori să asculte şi muzica despre care a aflat lucruri uimitoare. Câştigul este enorm. Iniţiativele de acest gen trebuie salutate cu toată inima.

Nu putem încheia fără a aminti temele conferinţelor lui Tiberiu Soare : „Traviata”, „Boema”, „Giselle”, „Turandot”, „Elixirul dragostei”, „Commedia dell’arte întâlneşte Muzica”, „Bărbierul din Sevilla”, „Carmen”, „Rigoletto”, „Spărgătorul de nuci”, „Don Giovanni”, „Nunta lui Figaro”, „Olandezul zburător”, „Oedip”.

 

Tiberiu Soare – Pentru ce mergem la Operă? Fundaţia Calea Victoriei. Prefaţă de Sandra Ecobescu

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO