Ziarul de Duminică

Orchestra Română de Tineret/ de Ziarul de duminică

Orchestra Română de Tineret/ de Ziarul de duminică

Autor: Ziarul de Duminica

26.11.2015, 23:47 27

Continuăm seria de articole de prezentare a unor CD-uri publicate de Casa Radio cu înregistrări extraordinare, mai noi sau mai vechi.

 

Orchestra Română de Tineret. Dirijor: Cristian Mandeal
Enescu, Rogalski, Silvestri, Dumitrescu, Bartók, Dinicu

Orchestra Română de Tineret, un vis, în bună măsură împlinit, al marelui muzician care este violoncelistul Marin Cazacu, a ajuns în doar şase ani să devină nu doar un loc de întâlnire a celor mai talentaţi şi valoroşi tineri muzicieni români, ci – graţie dirijorului Cristian Mandeal, care a format orchestra din punct de vedere artistic – un loc în care excelenţa artistică reprezintă motorul motivaţional principal al tuturor muzicienilor.

Muzicienii acestei orchestre, indiferent dacă sunt încă studenţi, free-lancers, sau membri deja de bază în cele mai importante orchestre ale ţării, atunci când devin membri ai Orchestrei Române de Tineret pun pe primul loc autodepăşirea în plan profesional. Iar când în această ecuaţie intră şi talentul artistic românesc, atunci rezultatul smulge urale chiar şi de la cele mai avizate şi rezervate asistenţe din Europa, şi din lume. Cu un nucleu deja format în ultimii ani de concerte, sub îndrumarea lui Cristian Mandeal, cu frumoase succese înregistrate la Festivalul Internaţional „George Enescu”, la Berlin, ca orchestră invitată la Festivalul Internaţional „Young European Classic”, sau în Italia, la Festivalul de la Ravello, Orchestra Română de Tineret s-a orientat şi către un prim proiect discografic de studio, un proiect ambiţios, concretizat în acest album.
Albumul cuprinde o selecţie relevantă din repertoriul românesc pentru orchestră mare: Enescu – Rapsodiile Române op. 11 nr. 1 în La major şi op. 11 nr. 2 în Re major, Theodor Rogalski – Trei dansuri româneşti, Constantin Silvestri – Trei  Piese pentru orchestră de coarde, Ion Dumitrescu – Preludiu simfonic, Béla Bartók  – Două Dansuri româneşti op. 8 a (orchestraţie Leo Weiner), Grigoraş Dinicu - Hora staccato. Dirijorul Cristian Mandeal îşi vede răsplătită insistenţa  asupra detaliului, ca parte a unui întreg plin de distincţie şi personalitate.
(Extrase din prezentarea realizată de muzicologul Oltea Şerban-Pârâu)

Trans-European Express, vol. I
Orchestra Română de Tineret. Dirijor: Cristian Mandeal

Privind din orizontul anului 2015, în care Centrul Naţional de Artă „Tinerimea Română” păstoreşte existenţa Orchestrei Române de Tineret, iar Radio România girează apariţia celui de-al doilea CD al acestei entităţi, putem vorbi despre un pariu câştigat de iniţiatorul acestei idei în România, violoncelistul şi profesorul pe atunci, acum şi managerul Marin Cazacu şi, respectiv, de dirijorul Cristian Mandeal.
Titlul acestui album ce înşiruie o suită diversă de bisuri celebre din repertoriul orchestrei, Trans-European Express, se potriveşte foarte bine şi cu stadiul vieţii artistice a acestei entităţi care circulă tot mai mult, sub diferite denumiri şi sub diferite forme, în versiunile ei de vârste diferite, doar anul acesta având în portofoliu apariţii în Bulgaria, Italia, Germania, Austria, Franţa...  şi nu oriunde, ci pe scene reprezentative.
Aşadar, în acest disc, care va putea fi ascultat mulţi ani de aici înainte, Orchestra Română de Tineret sub bagheta lui Cristian Mandeal călătoreşte din Rusia lui Glinka, Ceaikovski şi Şostakovici, în Norvegia lui Grieg, din Franţa lui Ravel şi Fauré, în Germania lui Brahms sau Finlanda lui Sibelius, din Cehia lui Dvořák în Armenia lui Haciaturian, din Austria lui Johann Strauss-fiul, în greu de definitul Russian Medley al lui Sabin Păutza, ca să nu mai vorbim despre titlurile pieselor, de o diversitate naţională şi mai acută.
Acum, Orchestra Română de Tineret semnează deschiderea oficială a celei de-a XXII-a ediţii a Festivalului Internaţional „George Enescu”, participă la festivaluri importante din întreaga Europă reprezentând România şi îşi caută identitatea de orchestră finanţată de cele mai multe ori public, dar acţionând cu flexibilitatea şi orientarea spre rezultat a unei orchestre private.

Acest album cuceritor, cuprinzând unele dintre cele mai populare opusuri create pentru orchestră simfonică de-a lungul timpului, este o carte de vizită care îi reprezintă în faţa celui mai variat public, de la noi şi de oriunde altundeva, cu acea prospeţime pe care ne dorim să o auzim ori de câte ori reascultăm piese celebre.
(Extrase din prezentarea realizată de muzicologul Oltea Şerban-Pârâu)

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO