Ziarul de Duminică

Muzeul unei catastrofe/ de Daniel Nicolescu

Muzeul unei catastrofe/ de Daniel Nicolescu

BULETIN DE ŞTIRI

Autor: Daniel Nicolescu

13.04.2012, 00:00 78

Gigantul şi mult prea scurta lui călătorie

Povestea Titanicului a fost reprodusă în cele mai mici detalii într-un muzeu al cărui proiect s-a ridicat la 100 de milioane de lire. Dacă aveţi drum prin Belfast în vara aceasta, faceţi-vă timp şi pentru o nouă atracţie. Muzeul Titanic (foto 1), dedicat pachebotului care s-a scufundat în urma cu 100 de ani, a fost inaugurat.Clădirea adăposteşte replici ale camerelor de pe vas şi e ridicată exact în locul de unde Titanicul şi-a început voiajul. Din acest loc, în urmă cu un secol, impunătorul vas Titanic pornea la drum. O călătorie mult prea scurtă, în care şi-au pierdut viaţa 1.500 de oameni. Centrul Titanic din Belfast, înalt cât nava construită în urmă cu un secol, oferă o călătorie înapoi în timp, pe luxosul transatlantic. Vizitatorii au ocazia să vadă toate cele trei niveluri ale navei, într-o cameră specială pe ai cărei pereţi sunt proiectate imagini care dau impresia că se mişcă, pentru a sugera călătoria cu un lift. Din muzeu n-avea cum să lipsească celebra sală de bal unde-şi petreceau serile dansând şi sorbind din cocktailuri pasagerii de la prima clasă.Aceeaşi atenţie pentru detalii se observă şi în cabinele de la clasa I, a II-a si a III-a, replici reuşite ale celor de pe Titanic. Un panou reproduce şi mesajele din momentul dezastrului, când echipajul cerea disperat ajutorul. Iar imaginile proiectate în jur dau impresia că apa se revarsă din toate părtile.
Cu 100.000 de bilete deja vandute inainte de deschidere, muzeul va deveni cu siguranţă o atracţie turistică importantă pentru oraşul nord-irlandez. În plus, pentru unii povestea Titanicului va avea întotdeauna o aură romantică. Aşa că una dintre săli poate fi închiriată pentru organizarea nunţilor.
Titanicul a fost construit chiar pe acest doc, în perioada 1909-1911. Vasul de peste 46 de tone a pornit la drum în 2 aprilie 1912, iar două zile mai târziu a lovit un iceberg in Atlanticul de Nord, scufundându-se în câteva ore. Epava sa a fost găsită abia în 1985.
Cinepolitica, o gură de aer proaspăt
Prima ediţie Cinepolitica - Festivalul Internaţional al Filmului Politic, unicul festival de gen din România (foto 2), va avea loc în Bucureşti, în perioada 15-21 iunie, la Cinema Studio. Pe lângă cele două secţiuni destinate exclusiv filmelor - cea competitivă, ce reuneşte 12 lungmetraje politice recente (de ficţiune şi documentare), din întreaga lume, care concurează pentru două mari premii (Trofeul Cinepolitica şi Premiul Special Cinepolitica), şi cea necompetitivă, destinată unor producţii celebre, prezentate şi premiate în numeroase festivaluri internaţionale, Cinepolitica îi va delecta pe bucureşteni cu o serie de programe speciale, dar şi cu dezbateri, master class-uri şi wokshop-uri tematice.
Organizat sub deviza "Singură noastră politică este cea a cinematografului!! şi sub patronajul Universităţii Naţionale de Artă Teatrală şi Cinematografică "I.L. Caragiale" (UNATC), Universităţii Naţionale de Arte (UNArte), Universităţii Bucureşti, Şcolii Naţionale de Studii Politice şi Administrative (SNSPA) şi York University Toronto, cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei, Cinepolitica este un festival cu multiple scopuri culturale şi educaţionale: să reveleze publicului mecanismele politice prin intermediul artei cinematografice, să aducă un omagiu tuturor cineaştilor lumii care au avut şi/ sau au de suferit din cauza opţiunilor ideologice sau stilistice din filmele lor, să genereze discuţii şi dezbateri despre subiecte politice de interes general, să promoveze cineaşti politici importanţi din întreaga lume şi să prezinte publicului românesc cele mai recente tendinţe ale cinematografului mondial. Destinat cu precădere publicului cinefil, pasionat de artă cinematografică, indiferent de tematică abordată în filme, persoanelor interesate de politică, naţională şi internaţională, precum şi de istoria recentă, tinerilor dornici să afle mai multe despre lumea în care trăiesc, dar şi despre modul în care o pot schimba, publicului specializat (studenţi - în special de la Film, Arte şi Studii Politice - şi persoane care activează într-un mediu audio-vizual), Cinepolitica se doreşte a fi o gură de aer proaspăt în peisajul festivalurilor de film organizate anual în Capitală.
12 ani, 8 filme, 4 zile
ICR Madrid intenţionează să prezinte în Circulo de Bellas Artes din Madrid un ciclu care cuprinde majoritatea producţiilor lui Cristian Mungiu (foto 3), unul dintre cei mai cunoscuţi regizori români pe plan internaţional, pelicule realizate în 12 ani de carieră, să facă cunoscută în Spania întreaga operă de până acum a regizorului, faimos pentru mult-premiatul şi apreciatul "4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile". Circulo de Bellas Artes este cel mai prestigios spaţiu cultural din Madrid, proiecţia filmelor lui Cristian Mungiu în cinematograful acestui spaţiu asigură vizibilitate la cel mai înalt nivel. Timp de o săptămînă, faţada impunătoarei clădiri de pe calle Alcala, din centrul Madridului, va fi acoperită de un banner dedicat regizorului român Cristian Mungiu.
Proiecţiile se vor desfăşura timp de patru zile, în perioada 12-15 aprilie. Programul include, pe lângă lungmetrajele "4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile", 2007, "Amintiri din Epoca de Aur", 2009 şi "Occident", 2002, o sesiune inedită de cinci scurtmetraje regizate de Cristian Mungiu în perioada 1997, când încă era student la Facultatea de Film din cadrul Universităţii Naţionale de Artă Teatrală şi Cinematografică "I.L.Caragiale", Bucureşti (UNATC), şi 2000. Evenimentul este organizat în colaborare cu UNATC (Bucureşti) şi Centrul Naţional al Cinematografiei (Bucureşti).

Întâlnire de grad înalt
La cererea iubitorilor de teatru din Capitală, actorii Ion Caramitru şi Horaţiu Mălăele au acceptat încă o întâlnire pe scena Naţionalului bucureştean, pentru o ediţie extraordinară a spectacolului-dialog "Caramitru-Mălăele, câte'n lună şi în stele". Întâlnirea va avea loc la Teatrul Naţional din Bucureşti în cea de-a doua zi de Paşti, pe data de 16 aprilie, de la ora 20.00. Spectacolul, cea mai aplaudată producţie a începutului de an, a fost jucat cu casa închisă la deschiderea de pe 5 martie din Bucureşti şi a avut premiera în mai multe oraşe din ţară, în primul turneu naţional programat vreodată de cei doi actori. În luna martie, Ion Caramitru şi Horaţiu Mălăele au fost ovaţionaţi de publicul din Timişoara (21 martie) şi de cel din Cluj (22 martie), iar în luna mai, turneul va continua la Sibiu (3 mai) şi Târgu Mureş (4 mai). Ion Caramitru şi Horaţiu Mălăele nu şi-au dat vreodată replica, nici pe scenă, nici pe platourile de filmare, în zeci de ani de excepţională carieră. Se înţelege de ce prima lor întâlnire în faţa publicului a avut ecouri atât de puternice, salutată de fiecare dată cu aplauze în sălile de teatru întotdeauna arihipline. Cu har, delicateţe şi forţă, cei doi actori reuşesc să facă din fiecare întâlnire una memorabilă, o lecţie de teatru şi, de ce nu, o lecţie de viaţă. Se râde cu lacrimi în reprize vulcanice de haz spumos, iar hohotele devin emoţii, în momente cu o încărcătură sensibilă profundă. Seducători, cu un umor irezistibil şi cu profunzimea care i-a făcut legende, cei doi se vor înfrunta în versuri, un duel moderat de muzica violoncelistului Adrian Naidin.
Letrismul, astăzi
În încheierea expoziţiei Isidore Isou: Romanele hipergrafice 1950-1984, ICR Stockholm a organizat proiecţia filmului-cult Traité de bave et d'éternité realizat de Isidore Isou şi lansarea primei publicaţii dedicate creaţiei inovatoare a artistului româno-francez în domeniul romanului.
Filmul Traité de bave et d'éternité ("Tratat despre noroi şi eternitate") a fost proiectat miercuri, 11 aprilie, la Cinemateca din Stockholm, şi a fosti prezentat publicului de Frédéric Acquaviva, curatorul expoziţiei de la sediul ICR Stockholm. Traité de bave et d'éternité este manifestul cinematografic al letrismului, mişcare de avangardă fondată de Isou, şi a fost proiectat pentru prima dată în cadrul Festivalului de Film de la Cannes în 1951, unde a stârnit controverse.
Folosind principiul montajului discrepant, cu o autonomie totală a imaginii faţă de sunet, filmul are ca bandă sonoră poeme letriste cărora li se alătură povestea lui Daniel, eroul care luptă pentru o cinematografie nouă şi care ne împărtăşeşte, alături de credinţele sale despre cinema, şi relaţia sa cu o anume Eva. Traité de bave et d'éternité a influenţat notabil evoluţia cinematografiei, în special a celei experimentale, devenind un punct de referinţă pentru toţi regizorii Noului Val al cinematografiei franceze şi pentru cinematografia underground americană.
Joi, 12 aprilie, ICR Stockholm a lansat la sediul său Isidore Isou: Hypergraphic Novels 1950-1984, prima publicaţie despre romanele hipergrafice ale lui Isidore Isou şi cea mai cuprinzătoare carte dedicată până în prezent artistului (foto 5). Volumul cuprinde eseuri de Frédéric Acquaviva, Jonas (J) Magnusson şi Cosana Nicolae Eram, interviuri cu trei dintre colaboratorii lui Isou - Broutin, Maurice Lemaître şi Roland Sabatier, precum şi imagini şi traduceri în premieră din cele trei romane hipergrafice ale acestuia: Les Journaux des Dieux (1950), Initiation à la haute volupté (1960) şi Jonas (1977-84). Atât publicaţia de faţă, cât şi expoziţia cu acelaşi nume care poate fi vizitată la sediul ICR Stockholm până pe 13 aprilie, arată felul în care multi-naraţiunea post-joyceană numită de Isou Hipergrafie a deschis calea unor creaţii post-moderne precum cărţile de artist şi a prefigurat posibilităţile calculatorului şi ale internetului. La lansare vor participa redactorul Frédéric Acquaviva şi autorii Cosana Nicolae Eram şi Jonas (J) Magnusson.
Tarkovsky Redux
Festivalul Filmului European propune, între multe alte oferte incitante, sâmbătă, 12 mai 2012, de la ora 20.00, la sala ArCuB, un spectacol fusion de muzică şi film, oferit de Lucian Ban (pian), Mat Maneri (violă, violă electrică, efecte) împreună cu Silent Strike (sintetizator, sound design) şi Dan Băsu (artist vizual).
Tarkovsky Redux (foto 6) este un proiect care îmbină muzica inspirată de patru filme ale lui Andrei Tarkovski - Oglinda, Călăuza, Nostalgia şi Sacrificiul - compusă şi interpretată live de Lucian Ban şi Mat Maneri, cu scene din filme tăiate, mixate şi proiectate live de Dan Băsu.
Concertul Tarkovsky Redux este organizat de Institutul Cultural Român în parteneriat cu ArCuB.
Lucian Ban, pianist şi compozitor newyorkez de origine română, este considerat "unul dintre cei mai talentaţi şi originali pianişti ai New York-ului din ultimii zece ani". Fundaţia Hans Koller şi Ministerul Culturii din Austria l-au nominalizat de două ori, în 2005 şi 2006, pentru titlul de Cel mai Bun Muzician European de Jazz. A înregistrat şase albume ca solist pentru case de discuri din Statele Unite şi Europa. Este liderul trupei ELEVATION, formată din muzicieni de renume. A compus muzică pentru peste 20 de producţii teatrale, de film şi balet şi, de asemenea, pentru New York City Symphony Orchestra, pentru Compania de Teatru/Dans MINUS şi partitura originală pentru piesa de teatru "Philosopher Fox" de Slawomir Mrozek, spectacol produs de East River. Comedia a fost nominalizată de două ori la prestigioasele Innovative Theatre Awards din New York. Cele mai recente piese ale sale au fost compuse pentru spectacolul "Waxing West", al Savianei Stănescu, de la Teatrul La MaMa din New York.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO