Ziarul de Duminică

Moartea, ca un diamant pe degetul iubitei/ de Daniel Nicolescu

Moartea, ca un diamant pe degetul iubitei/ de Daniel Nicolescu

Autor: Daniel Nicolescu

11.04.2011, 23:23 57

Valoarea de piaţă a suferinţei şi a morţii a devenit superioarăcelei a plăcerii şi sexului (acesta este, cum ar explica MichelHouellbecq, motivul pentru care Damien Hirst i-a răpit locul 1mondial pe piaţa de artă lui Jeff Koons; craniile celui dintâi,adică, fascineză mai mult decât jucăriile celui de-al doilea). Dupămulte expoziţii de "Vanités" (pe care, în decursul ultimului an,le-am prezentat în rubrica noastră), de elogii publice alemacabrului în artă, frumos drapate în metafore titulare şi aşezatesub semnul unor sloganuri optimiste, Parisul revine asupra ultimeisale mari obsesii (8-10 aprilie, Louvre du Caroussel), cu oexpoziţie având un titlu dezolant de nemetaforic: "Salonulmorţii".

Motto-ul evenimentului (la care, în trei zile de funcţionare,s-au perindat nu mai puţin de 25.000 de vizitatori) este împrumutatdin La Bruyère: "Pentru oameni, nu există decât trei evenimente:naşterea, viaţa şi moartea. Omul nu simte când se naşte, suferă cămoare şi uită să trăiască". Sec, cinic-sec, precum ofertapromoţională a organizatorilor: intrarea costă 10 euro, dar ceicare prezintă un act oficial din care rezultă că şi-au donat trupulpostmortem (unor institute de cercetare, facultăţi de medicinăetc.) beneficiază de acces gratuit.

Nu e un salon artistic propriu-zis, pentru că şi-a propus să-iadune pe toţi actorii din sectorul său tematic. Adică şi artişti,dar şi ciocli profesionişti, companii funebre, şocolatieri saudesigneri de modă, specilişti în eutanasiere, doctori în funeraliiecologice, webmasters, site-uri specializate şi alţi creatori dinindustria, vai, atât de proliferantă, a morţii. Pe scurt serviciileantemortem, mortem şi postmortem pe care societatea noastră de azile oferă.

După ce ai intrat, poţi avea surpriza să fii invitat să iei locîntr-un sicriu vârf de gamă, capitonat şi cu pânzeturi dantelate("Pour vous faire une idée, mesdames messieurs..."), să guşticiocolate în formă de schelet, să-ţi faci o urnă având propriul tăuchip, să compari preţurile de înmormântare oferite de diversefirme, dar şi ofertele de asigurare sau ajutoarele pentru văduve.Sau să apelezi la serviciile celor de la Sismo designers ("careinteroghează moartea şi reprezentările ei în timpul vieţii") care,graţie unui procedeu inovator şi ambiţios, îţi pot imprima în 3Dimaginea propriului craniu. În plus, în afară de expozanţi,sumedenie de conferenţiari, care încearcă, pe calea dialogului cupublicul, să spulbere tabuurile legate de moarte: "Să vorbim despremoarte, ca să trăim mai bine!" Dacă vreţi să scapăţi desentimentele prea apăsătoare, puteţi bea o tărie la barul dinincinta expoziţiei, care a fost integral sponsorizat de marca deşampanie Veuve Clicquot.

Ca să întărească, parcă, ecoul forţei gravitaţionale a morţiimoderne, în timpul expoziţiei s-a difuzat, pe canalul Planete, undocumentar semnat de Marie David şi intitulat "Cadavre exquis",după numele celebrului joc creativ suprarealist. Atâta doar că şiaici, ca şi în Salonul de la Caroussel, regula jocului stă înfolosirea sensului literal al cuvintelor. Prin urmare, avem de-aface cu o panoramă a cadavrelor de-a dreptul... încântătoare. Ideeafilmului este că, dacă pentru majoritatea oamenilor, ritualurileceremoniilor funerare ascultă de nişte reguli triste şi stricte (înce ordine doriţi), există totuşi unii oameni care aleg o cale maioriginală, ca să facă un soi de ultim "clin d'oeil" vieţii, şi îşiregizează o ceremonie de trecere dincolo cu sclipici. Unii îşicomandă un sicriu în formă de yacht, alţii în formă de Rolls Royce.Richard, un tip pasionat de expediţii arctice, şi-a ordonat uncoşciug în formă de sanie, prevăzută cu tot materialul necesaraventurii polare Ă o pereche de schiuri. O dansatoare britanică aoptat pentru un sicriu în formă de balerin (pantoful de dans).

Urmând-o în călătoria ei mai degrabă hazoasă pe Marie David,luăm cunoştinţă şi de nebuniile celor care aleg să se mumifice (ocompanie din Utah se ocupă deja de asta cu mult succes) saucriogenizeze. Nu în ultimul rând, aflăm despre năzdrăvăniile pusela cale de cei care preferă incinerarea: urne în tonuripsihedelice, în formă de glob de terestru sau de cal de curse.

Pour la bonne bouche, surpriza surprizelor, o companieeleveţiană care transformă cenuşa răposaţilor în diamante; diamantecare, în funcţie de dimensiune, pot avea preţuri între 4.500 şi17.000 de euro. "Cum nu murim decât o dată şi pentru atât de multtimp", cum zicea Molière, merită efortul să cadoriseşti postum uninel cu o astfel de piatră, făcută după chipul şi asemănareasufletului nostru bucuros de moarte.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO