Ziarul de Duminică

Melancolie cu Diana Serghiuţă/ de Claudio Scorretti

Galerie foto

Galerie foto

Autor: Ziarul de Duminica

28.05.2015, 23:46 88

Muzeul de Artă din Arad a inaugurat vineri, 22 mai, în Sala Ovidiu Maitec, a treia expoziţie personală a Dianei Serghiuţă: Melancolia, un eveniment care aduce în atenţie una dintre cele mai originale şi puternice voci în peisajul noii generaţii de tineri artişti români.

Când Diana Serghiuţă îşi prezenta expoziţia Inconştientul în direct, la Galleria Machina din Rieti (Italia), în 2013 – primul ei solo show în străinătate – era evident la acel moment, aşa cum notam atunci, în calitate de  curator al expoziţiei, că o epidemie metamorfotică, dată de fascinaţia transformării corpurilor, pe fondul explorării feminităţii şi a maternităţii, era una dintre dominantele lucrărilor artistei. Cu noua serie de lucrări, cuprinse în expoziţia Melancolia, găzduită de Muzeul din Arad, Diana continuă studiul corporalităţii feminine şi materne, în zona, şi mai pregnantă acum, a proximităţii şi suprapunerii între figura umană şi animalieră. Nu pare să existe, în viziunea artistei, o limită clară a diferenţei între uman şi animal, corpul feminin continuă să fie expus unei irezistibile şi stranii tentaţii de metamorfozare.

Ceea ce marchează, înainte de toate, diferenţa faţă de expoziţia anterioară este apariţia măştii: dacă în lucrările anterioare Diana îşi focaliza atenţia asupra unei metamoforze in progress – care părea să aibă loc chiar sub ochii cititorului –, acum  artista ne invită la un nou episod: acela în care transformarea tocmai a avut loc! Masca animalieră, primitivă şi angoasantă, acoperă personajele feminine ale picturilor Dianei, pentru a le transforma în figuri ancestrale şi dionisiace, cu intenţia declarată de a explora „lumea stranie născută din echilibrul delicat dintre traiectoria istoriei personale şi imaginarul inconştientului”.

Marea noutate a expoziţiei de acum îşi are originea într-o subtilă strategie a contrapunctului, care formează, de altfel, unul dintre punctele de forţă ale conceptului de realizare a întregii serii de lucrări. Astfel, spectatorul va avea surpriza unei alternanţe continue între diferitele „calităţi de fragilitate” ale corpurilor, aşa cum le numeşte artista: măştile monstruoase, enorme, care depersonalizează şi sufocă feminitatea, transformând corpul într-o entitate „grea” de spaime ancestrale, alternează cu lucrări în care protagonistă este, dimpotrivă, corporalitatea în dimensiunea ei de maximă fragilitate şi transparenţă.

Foarte interesantă este această dublă faţă a corpurilor în lucrările Dianei. Privind contururile diafane din unele lucrări, ai senzaţia că ele nu au fost atinse, ca celelalte, de epidemia transformării: ceva care ţine de miracol le-a salvat, sau poate că ele se află acum într-un stadiu posterior metamorfozei, unul complet spiritualizat. De altfel, artista însăşi, vorbind despre diferitele grade de studiu ale corpului, susţine că „trupurile nu au cu adevărat o greutate a lor, acestea sunt translucide şi fragile”.

Dacă ar fi să căutăm un fir roşu al interpretării lucrărilor care compun prezenta expoziţie, una dintre pistele de luat în seamă este, fără îndoială, acest contrapunct între greutatea materială şi progresiva de-corporalizare a personajelor. Terenul de lucru favorit al Dianei rămâne, desigur, inconştientul, matricea din care pornesc fantasmele şi naraţiunile misterioase despre o lume mereu borderline, invadată de creaturi bizare, dar şi de contururi vaporoase, unde locul micilor monştri pare să fie luat de minuscule şi vaporoase elemente vegetale.

Aceeaşi tehnică a contrapunctului insinuează o tensiune atent monitorizată între tehnica de maestru clasic şi forţa atât de contemporană a imaginarului cu care lucrează artista. Este, de altfel, ceea ce asigură insolitul şi marca unică Diana Serghiuţă: cu această expoziţie, artista face un pas mai departe, decisiv, în afirmarea unei direcţii proprii şi insolite de relaţionare cu experimentalismul actual – pe zona de imaginar, mai ales – al artei contemporane.

 

Diana Serghiuţă s-a născut în 1985 la Braşov, trăieşte şi lucrează la Arad. Este absolventă a programelor de licenţă şi masterat din cadrul Facultăţii de Arte Plastice şi Design, secţia Pictură, Surse şi resurse ale imaginii, Universitatea de Vest din Timişoara, la clasa prof. Carol David. În prezent, este doctorand al aceleiaşi universităţi.

Expoziţii personale:

2014  Melancolia, Muzeul de Artă Arad, România

2013 Inconştientul în direct, Galleria Machina, Rieti, Italia

2011 Viziuni ale reveriei, Galeria Calina, Timişoara

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO