Ziarul de Duminică

Magister/ de Ziarul de duminică

Editura clujeană Limes are o seamă de colecţii importante. Cea care se ocupă de poezie, numită Magister, e coordonată de poetul şi editorul Mircea Petean. Două dintre cele mai recente apariţii:

 

Mihail Gălăţanu – Trilogia naşterii

„Am strâns, în această carte, poeme din ultimii cincisprezece ani. Ele s-au reunit, aproape de la sine, în trei volume, cele de faţă, şi s-au fost adunat, încă o dată, într-un unic volum.

Visez că, atunci când cineva zice Mihail Gălăţanu, să zică TRILOGIA NAŞTERII. Temă perindată şi pe la alţi mulţi autori, români sau străini, înaintea mea, de la Pascal Bruckner la Nichita Stănescu, Mircea Cărtărescu, Ion Barbu, Ioana Nicolae şi mulţi alţii. Năzuiesc să fie, într-un sens, numai a mea, aceea (măcar) de refuz al naşterii. Iată, deci, că s-au fost pus în ea mari ambiţii şi mari mize (literare şi chiar filosofice). Lumea este îndeajuns de hâdă, condusă/controlată de AMĂGITOR şi ISPITITOR în aceeaşi persoană, ca să nu îţi doreşti să te naşti, având în ajutor doar MÂNGÂIETORUL. Să nu îţi mai doreşti să te naşti/sau să nu îţi mai râvneşti întruparea. În faţa lumii şi a morţii, toţi ridică, cu disperare, ceva. Eu, mai sărman, nu am ce ridica decât pe nenăscutul meu, nenăscutul care sunt. Nenăscutul care nu vrea să se nască este simbolul meu, de la povestea culeasă de Petre Ispirescu încoace, poate al patrulea mit fundamental al literaturii române populare, trecute în registru cult.”

Cecilia Moldovan – şi cerul ne era aşa aproape

Prefaţă de Paul Aretzu: „Cartea Ceciliei Moldovan se dezvăluie, tot mai mult, ca una a  convertirii, a transformării admirabile a erosului în agape. Lumea întreagă stă sub semnul iubirii nemărginite. Senzaţia auditivă, invocată ades, este îndreptată către liniştea sufletească. Amintiri discrete, părinţii, adolescenţa, vise, albumul cu trecut alcătuiesc un panoptic existenţial, puţin nostalgic, al împăcării cu sine. Totuşi, o tensiune premonitorie nu poate fi atenuată: „Ne-am pregătit/ o mie de ani/ unul pentru celălalt// Cum vom desface/ nodul/ într-o singură clipă?/ ca să păstrăm completă/ sfera/ în care/ unul dintre noi/ îmbrăţişat cu umbra celuilalt// se va rostogoli/ prin anotimpuri” (predestin). Un poem, Ştima lacului, este o meditaţie asupra realităţilor multiple şi despre relativitatea lor. în fond, el se ocupă de transcendenţă, de vanitate, de scepticism: „Crezi că ai acces/ la marea armonie,/ că eşti o picătură/ din veşnicia lucrurilor/ în timp ce aluneci/ cu barca pe lac/ şi razele lunii te învăluie/ le simţi

degetele în creştet,/ printre nuferi o adiere,/ unde sparte şi cosiţe vălurite răsar,/ ştima scoate capul/ sătulă de previzibilul din adâncul/ întunecat, rutinier,/ sparge pojghiţa realului său/ pentru o aventură a cunoaşterii/ îşi ţine capul sus câteva clipe/ să ia pulsul lumii misterioase/ coboară apoi să rumege impresiile./ Puţini sunt cei cărora li se arată/ să le susure la ureche/ că e o minciună/ ceea ce se vede afară/ că oamenii se deghizează/ unul faţă de celălalt/ ba chiar şi faţă de ei înşişi./ Abia atunci începe îndoiala de sine: «exist sau ăia de deasupra/ m-au inventat/ ca pe o minciună frumoasă?»”

Cecilia Moldovan este o poetă rafinată, abordând o tematică diversă o dovedeşte şi în acest volum , excelând însă în domeniul spiritualităţii, urmărindu-şi cu atenţie procesele interioare şi raporturile cu ceilalţi şi cu divinitatea. Atitudinile sale poetice sunt determinate de convingeri morale ferme.”

AFACERI DE LA ZERO
Linkuri utile

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.