Ziarul de Duminică

Lutul e aur, aurul e lut/ de Radu Constantinescu. GALERIE FOTO

GALERIE FOTO

GALERIE FOTO

Autor: Radu Constantinescu

24.10.2013, 23:43 84

Imaginaţi-vă un cub de placaj de culoare albă (White cube l-au numit organizatorii), cu latura de 3 metri, amplasat în mijlocul unui superb parc. Construcţia insolită atrage atenţia celor care se plimbă agale pe alei în acest week-end însorit. Din interior se aud zgomote. O fereastră amplasată pe una din laturi permite curioşilor să privească în încăpere, unde doi tineri, îmbrăcaţi în costume negre, elegante la început, dar acum pătate de noroi, se învârt în jurul unei grămezi de lut umed şi a unei roţi a olarului. Pe toţi pereţii, de sus până jos, este scris/ pictat sloganul sub semnul căruia cei doi au pornit la treabă: Clay is gold, gold is clay. Autorii acestui performance în aer liber sunt Roy şi Erez Maayan din Israel, veniţi la Cluj pentru a participa la prima ediţie a Bienalei Internaţionale de Ceramică. Ideea lor este absolut inedită: timp de 28 (!) de ore ei au lucrat în interiorul white cube, jucându-se cu lutul, relaţionând cu acesta, modelându-l, realizând diferite forme pe roata olarului. Textul programatic scris pe pereţii interiori (lutul e aur, aurul e lut) ca şi lingourile din pământ turnate în forme speciale şi învelite în foiţă strălucitoare, aurie nu sunt altceva decât o metaforă expresivă, care evocă acea îndeletnicire fundamentală a omului, descoperită de zeci de mii de ani, dar pe cale de a fi uitată în epoca modernă – olăritul, arta ceramicii.

Proiectul celor doi tineri, care a atras numeroşi vizitatori în faţa Cazinoului din Parcul Central, face parte, aşa cum spuneam, din programul Bienalei Internaţionale de Ceramică Cluj, prima manifestare de gen de anvergură internaţională din România. Organizată de Universitatea de Artă şi Design din Cluj-Napoca în parteneriat cu Fundaţia Ceramart şi asociaţia Ceramics Now în perioada 8 octombrie – 3 noiembrie 2013, Bienala şi.a propus să devină un cadru de întâlnire a ceramiştilor contemporani din toate colţurile lumii. Ideea a fost a lui Marius Georgescu, profesor la specializarea ceramică a Universităţii de Artă şi Design din Cluj-Napoca şi a pornit de la o tradiţională manifestare artistică locală, Bienala Artelor Focului.  „ Ne-am gândit, spunea profesorul Georgescu, să amplificăm ceea ce facem aici cu atâta entuziasm de ani buni, să îi dăm un caracter internaţional, fără a desfiinţa vechea manifestare.”

Dincolo de spaţiul privilegiat al întâlnirii, noua Bienala are şi scopul de a face cunoscute bogăţia şi varietatea universului ceramicii contemporane, noile  practici şi concepte din domeniu, de a schimba percepţia asupra artei ceramicii în general, de a revigora tradiţia ceramicii artistice locale. Discuţiile din cadrul simpozionului au scos în evidenţă faptul că, în ultimii ani, exprimarea sensibilităţii artistice folosind mijloacele ceramicii a căpătat din ce în ce mai mare popularitate în rândul artiştilor dar şi al iubitorilor de artă, ceramica contemporană începând să fie privită ca o contribuţie la artele majore.

Programul Bienalei este deosebit de amplu şi variat. El cuprinde expoziţiiile „Ceramişti români” şi „Tineri ceramişti. Ceramică-sticlă”, simpozionul internaţional „Ceramica şi sticla între tradiţie şi contemporaneitate”, masa rotundă „Ceramica – context contemporan”, precum şi un târg al olarilor. Dar, mai presus de toate, include competiţia internaţională a Bienalei, găzduită în sălile Muzeului Naţional de Artă din Cluj. La această primă ediţie, au fost primite peste 200 de lucrări semnate de circa 100 de artişti din care 30 sunt din străinătate. Un juriu internaţional compus din 9 membri, personalităţi ale ceramicii de pe trei continente, a selectat 114 lucrări de mare frumuseţe şi rafinament, mixaje alchimice de unicitate expresivă, ilustrând cele mai noi tendinţe exersate în ceramica contemporană la nivel mondial (vezi galeria foto) şi a acordat mai multe premii.

Nu pot încheia aceste rânduri, fără a reveni la White cube. Mă uitam la Roy şi Erez Maayan cu câtă dexteritate mânuiesc roata olarului şi mă gândeam la meşterii noştri de la Horezu, Vama, Corund. Cei doi lucrau şi, la un moment dat, au început să fredoneze. Din cubul alb se auzea „În pădurea verde / cucul cânta”. Roy şi Erez nu ştiu româneşte, s-au născut în Israel, dar părinţii lor au plecat cu ani în urmă din România. Şi şi-au învăţat copiii cântece populare româneşti. Roata se învârtea, din mâinile artiştilor apăreau ulcele şi blide, iar peste Parcul Central din Cluj răsuna  „În pădurea verde…”

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO