Ziarul de Duminică

Lunetistul American a împuşcat Box Office-ul/ de Ziarul de duminică

Lunetistul American a împuşcat Box Office-ul/ de Ziarul...

Autor: Ziarul de Duminica

22.01.2015, 23:42 58

Ziua Culturii Române în Oraşul Cunoaşterii

Între 8 şi 25 ianuarie 2015, sub semnul Zilei Culturii Române, ICR Lisabona organizează în Coimbra (Oraş al Cunoaşterii, cum i se mai spune, cu 30.000 de studenţi înscrişi oficial la cursuri) o serie de evenimente în colaborare cu două dintre instituţiile culturale de referinţă ale oraşului: Muzeul Naţional Machado de Castro din Coimbra şi Teatro da Cerca de São Bernardo din Coimbra.

În data de 15 ianuarie a avut loc vernisajul expoziţiei de ceramică Lugares onde estarei/Locuri unde voi fi a artistei Cristina Bolborea, în sala de expuneri temporare a celui mai important muzeu al cetăţii, Machado de Castro. Alocuţiunea inaugurală (în fapt un omagiu adus artei româneşti şi exemplarei sale întruchipări în exponatele Cristinei Bolborea) rostită de directoarea muzeului, dna Ana Alcoforado) a fost însoţită de o prelegere despre cultura română, susţinută de Daniel Nicolescu, director ICR Lisabona, precum şi de o vizită ghidată, realizată de Alexandre Pais, curator, muzeograf şi istoric de artă portughez. Până în data de 26 aprilie, vor putea fi admirate piese din ceramică, sticlă şi metal, grupate în cicluri cu nume enigmatice (Ochiul furtunii, Covoarele maeştrilor, Ace de chiparos, Mă numesc turcoaz sau Bijuterii din cutia neagră). Prezenta expunere a fost regândită, după simulări succesive, realizate de artistă şi de specialiştii muzeului, în acord cu geometria şi spiritul noii locaţii.

Actualul eveniment este o urmare a unui succes expoziţional românesc fără precedent în Portugalia: Lugares onde estarei a zăbovit şase luni la Museu Nacional do Azulejo din Lisabona, unde s-a bucurat de prezenţa a aproximativ 70.000 de vizitatori. Calitatea lucrărilor, ingeniozitatea punerii lor în scenă, caleidoscopul de metamorfoze realizat de artistă, inovaţiile în sensul dinamicii obiectelor şi hibridizărilor neaşteptate (asocierea ceramicii cu lemnul, metalul, sticla, iarba de mare) au fascinat publicul până într-atât încât reprezentanţii Direcţiei patrimoniului din Portugalia au propus itinerarea expoziţiei, mai întâi la Coimbra şi apoi la alte două muzee portugheze: Museu Grão Vasco din Viseu  şi Muzeul Municipal din Tavira.

În aceeaşi zi, la Teatro da Cerca de São Bernardo (Cerca de São Bernardo, Coimbra), a avut loc premiera mondială a piesei Despre senzaţia de elasticitate când păşim peste cadavre de Matei Vişniec, în interpretarea actorilor companiei portugheze de teatru Escola da Noite. Spectacolul este prezentat publicului portughez în perioada 8-25 ianuarie 2015, de joi până sâmbătă, la orele 21:30, şi duminica, la orele 16:00.

Vişniec este, probabil, cel mai tradus autor român în portugheză la ora actuală. Editura braziliană E Realizações i-a publicat circa douăzeci de volume şi l-a invitat, la finele anului trecut, la Rio de Janeiro, unde i s-au lansat volumele şi i s-au pus în scenă cîteva piese care au repurtat un adevărat triumf.

Actuala montare de la Teatro da Cerca de São Bernardo a fost o lecţie de profesionalism, la a cărui altitudine au conlucrat viziunea regizorală, modernă dar fără stridenţe, jocul nuanţat, lipsit de patetism (o capcană pe care subiectul piesei putea s-o întindă) şi o scenografie sobră dar funcţională şi atractivă în latura montajelor video şi sonore.

În plus, tot la Teatro da Cerca de São Bernardo din Coimbra, s-a desfăşurat un mini-ciclu de film românesc, în cadrul căruia vor fi prezentate 3 filme: Videogramele unei revoluţii de Harun Farocki şi Andrei Ujică (marţi, 6 ianuarie 2015, 21:30); After the revolution de Laurenţiu Calciu (marţi, 13 ianuarie 2015, 21:30) şi Francesca de Bobby Păunescu (marţi, 20 ianuarie 2015, 21:30). Toate sesiunile au intrarea liberă.

Festivalul Internaţional de Film de la Göteborg

Institutul Cultural Român de la Stockholm este pentru cea de-a opta oară partener al Festivalului Internaţional de Film de la Göteborg, care se va desfăşura în perioada 23 ianuarie - 2 februarie.  La această ediţie a festivalului, prezenţele româneşti sunt încadrate la secţiunea Vizionari, dedicată filmelor care au schimbat modul în care percepem cinematografia, unde va rula Al Doilea Joc  (2014, regia Corneliu Porumboiu), şi la secţiunea Europa Europa, care include filme cu miză politică şi socială, unde documentarul Waiting forAugust (2014, regia Teodora Ana Mihai) va fi proiectat de patru ori în prezenţa regizoarei. Ambele filme vor fi prezentate în premieră în Suedia.

Prezentat în premieră în 2014 în cadrul Festivalului Internaţional de Film de la Berlin, Al Doilea Joc este un documentar şi implică o discuţie între regizor şi tatăl său, arbitru de fotbal, pe baza unui meci din 1988, între două dintre cele mai importante echipe ale momentului, ambele reprezentante ale unor instituţii ale statului socialist, Steaua şi Dinamo. Pornind de la imaginile înregistrate ale meciului, filmul descompune momentul social şi politic şi construieşte scenarii alternative.

Waiting for August, debutul regizoarei de origine română, a fost distins în 2014 cu premiul pentru cel mai bun documentar la Festivalul Internaţional de Film de la Karlovy Vary, Cehia, la Festivalul Internaţional de Film de la Bergen, Norvegia, la Festivalul de Film Documentar Astra, Sibiu, şi nominalizat la premiul pentru cel mai bun documentar european în cadrul European Film Awards. Dezbătând problema migraţiei economice, documentarul urmăreşte viaţa a şapte copii din Bacău care se gospodăresc singuri în aşteptarea întoarcerii mamei lor, plecată în Italia la muncă.

Festivalul Internaţional de Film de la Göteborg, înfiinţat în 1979, este cel mai important eveniment de acest gen din Scandinavia şi are anual peste 35 000 de spectatori, fiind un important punct de întâlnire pentru producătorii şi criticii de film. În ultimii ani, cinematografia românească a fost o prezenţă constantă în festival, iar prin colaborarea cu ICR Stockholm, între anii 2006 şi 2014, numeroşi cineaşti români au vizitat festivalul pentru a se întâlni cu presa, publicul şi distribuitorii internaţionali.

 

American Sniper

Filmul cu 6 nominalizări la Oscar, avându-l pe Bradley Cooper în rolul principal, a făcut istorie ca cea mai bună lansare a regizorului Clint Eastwood şi a cucerit atât box office-ul de weekend, cât şi inimile spectatorilor, cu un +10 primit de la Cinemascore.

După ce a întrecut estimările iniţiale, producţia Warner Bros. Pictures şi Village Roadshow Pictures nominalizată la Oscar, „Lunetistul American” depăşeşte record după record odată cu premiera internaţională din acest weekend, dar şi cu lansarea în ediţie limitată din preajma sărbătorilor. Aflată în fruntea box office-ului, drama a avut încasări estimate la 105,3 milioane de dolari în doar patru zile, adunând un total de 108,7 milioane de dolari până în prezent.

„Lunetistul American” (foto 1, 2) a obţinut şase nominalizări la Oscar, inclusiv pentru „Cel mai bun film”, „Cel mai bun actor” (Bradley Cooper) şi „Cel mai bun scenariu adaptat” (Jason Hall). În plus, Eastwood a fost premiat de branşă cu a patra nominalizare la premiile Directors Guild of America, dar şi cu premiul pentru „Cel mai bun regizor” din partea National Board of Review. Printre distincţiile pe care le-a mai primit filmul se numără o nominalizare la premiile Producers Guild of America, o nominalizare la premiile Writers Guild of America şi o nominalizare la premiile BAFTA pentru „Cel mai bun scenariu adaptat”.

„Lunetistul American”, o producţie Mad Chance şi 22nd & Indiana, a ajuns şi în cinematografele din România pe data de 23 ianuarie.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO