Ziarul de Duminică

Lumea ca fotografie…/ de Radu Constantinescu

galerie foto

galerie foto

Autor: Radu Constantinescu

21.05.2015, 23:39 178

Photo Romania Festival, fratele mai mic al TIFF-ului clujean a împlinit în aceste zile 5 ani. Iar când invoc gradul de rudenie, am în vedere atât genurile artistice înrudite, cât mai ales concepţia organizatorică, amploarea şi diversitatea manifestărilor.

Mai întâi câteva cifre: este cel mai mare festival de fotografie din Europa de Est şi aduce la Cluj peste 100 de evenimente specifice. Pe parcursul a numai 9 zile sunt prezenţi aici sute de fotografi din întreaga lume, se organizează aproape 70 de expoziţii ale unor artişti români şi străini, workshop-uri, peste 20 de ateliere de specialitate – de la fotografia artistică la cea de arhitectură şi cea de nud, concerte şi evenimente speciale ca Photo Stories (conferinţe pe teme de fotografie), Industry Days, Ziua fotografiei ungare sau Architecture Photography Day. Enumerarea nu se opreşte aici. Se mai pot adăuga concursurile de fotografie cum ar fi „14 din 2014”, în colaborare cu Nikon, „Argentik II”, în colaborare cu Oitzarisme.ro, Allkimic şi Foma Mureş, lansările de carte de specialitate, proiecţiile şi dezbaterile.

Şi dacă TIFF-ul are de anul trecut Casa sa, şi Photo Romania Festival se bucură de acum de spaţiul său privilegiat – Casa Photo România, unde va funcţiona şi viitorul Muzeu al Fotografiei. Aici au loc cele mai multe dintre evenimente, dar şi în alte locuri din oraş şi din Turda, mai mult sau mai puţin convenţionale: Muzeul de Artă, Casinoul din Parcul Central, Bastionul Croitorilor, Casa Tranzit, Iulius Mall, Salina Turda, restaurante şi cafenele.

Festivalul s-a deschis pe 15 mai cu expoziţia Hall of Frames, care propune lucrări ale membrilor PhotoSharp, una dintre cele mai puternice comunităţi fotografice din România. Expoziţia conţine cele mai reprezentative lucrări create de membrii grupului, abordând teme şi tehnici fotografice dintre cele mai diverse: abstract, arhitectură, concept, peisaj, natură, macro, portret, fotografie de stradă sau fotoreportaj.

Fotografiile trebuie văzute, nu povestite! Cu toate acestea, voi încerca să selectez câteva expoziţii din cele 70 propuse, care se remarcă prin ineditul lor şi care pot fi vizitate până duminică, 24 mai.

În curtea interioară a Muzeului de Artă, între coloanele monumentului baroc (vezi galeria foto – foto 1), sub titlul Romanian Actors, Simion Buia expune portrete de mari dimensiuni ale unor cunoscuţi actori români (George Ivaşcu, Marian Râlea, Gheorghe Visu, Claudiu Bleonţ, Liviu Lucaci, Cecilia Bârbora, Tania Filip, Virginia Mirea, Emilia Popescu, Rudy Rosenfeld, Marius Bodochi, Melania Ursu). Portretele sunt însoţite de scurte filme-mărturie, în cadrul cărora actorii vorbesc despre viaţa şi cariera lor, filme proiectate într-una din încăperile Muzeului.

Dacă doriţi să vedeţi cele mai interesante imagini ale oamenilor cu barbă, vă invităm să vizitaţi Beards. Unlimited! (foto 2) realizat de fotograful braşovean... Zia Vey (!). Proiectul Beards. Unlimited! a pornit de la ideea că, aşa cum fiecare privire şi fiecare expresie spune ceva, la fel şi fiecare barbă, fie că este „wild”, cu vechime sau simetrică, are un cuvânt de spus când vine vorba de personalitatea posesorului său. Artistul a identificat oameni interesanţi – avocaţi, actori, graficieni, bucătari – al căror punct comun este barba. Iar de aici, barbă cu... barbă, proiectul s-a derulat şi amplificat de la sine. El a fost recunoscut pe plan internaţional, şi nu putem să omitem faptul că bărbaţii români au primit din partea publicaţiilor americane un bine meritat titlu de „regi ai bărbilor”.

La fel de originală ni se pare expoziţia Just shoe it! Adrian Radic (foto 3) a fotografiat pantofii oamenilor care i-au influenţat modul de a vedea, înţelege şi aprecia lumea. Fotograful a trecut printr-o adevărată aventură în încercarea de a-şi regăsi mentorii, a le mulţumi pentru contribuţia la propria dezvoltare şi a-i convinge să pozeze de la genunchi în jos. De ce pan­tofi? Pornind de la expresia engleză „to walk in someone else’s shoes” („a umbla în pantofii altuia”), lucrările conceptuale ale lui Adrian Radic încearcă să ne scoată din zona vizuală de confort şi să reducă la minim canalele prin care evaluăm de obicei imaginea unei persoane: în funcţie de culoarea pielii, vârstă sau siluetă. Just shoe it! vorbeşte despre influenţa umană pozitivă care depăşeşte graniţe sociale, culturale, economice şi sexuale.

Gentle violence cuprinde o suită de expoziţii dedicate corpului uman şi chirurgiei.  Proiectul este unul de pionierat şi îmbină două domenii diferite (arta şi medicina) printr-un gen fotografic mai puţin cunoscut în România – fotografia medicală. Vizitând expoziţia, publicul are posibilitatea să înţeleagă chirurgia din perspectiva medicului, dar şi a pacientului care doreşte să ştie ce se întâmplă cu el în cele mai intime momente ale vieţii sale. Prima expoziţie din această serie poartă semnătura Cristinei Bobe, iniţiatoarea primei platforme online de fotografie medicală din România şi este intitulată Gentle Violence – the Hear (foto 4). În cadrul său, sunt prezentate imagini din timpul operaţiilor pe cord deschis din perspectivă documentară, estetică şi medicală. Fotografiile, o metaforă vizuală pentru ceea ce chirurgii numesc a fi o „operaţie frumoasă”, descriu cronologic şi tematic etapele importante ale intervenţiilor pe cord şi prezintă aspecte delicate, gesturi elegante, cromatica sălii de operaţie, cât şi a elementelor care o compun. Pentru ca atmosfera din sala de operaţie să fie una integrală, expoziţia include şi o coloană sonoră specială.

Mai amintim, într-o scurtă enumerere, Pe urmele lui Costică Acsinte şi Dancing with Costică, serie fotografică a artistei australience Jane Long, care a digitizat imaginile fotografului român interbelic păstrate la Slobozia într-o arhivă cu peste 5.000 de plăcuţe de sticlă, rolfilme şi poze îngălbenite; Henri Cartier-Bresson în România, o dublă expoziţie a fotografilor Victor Boldâr şi Andrei Pandele cu imagini realizate în timpul vizitei celebrului fotojurnalist în România, în 1975. De altfel, Andrei Pandele este prezent la Photo Romania Festival, unde va vorbi publicului despre experienţa întâlnirii cu Henri Cartier-Bresson (foto 5-7).

Creat în 2010, sub titulatura FIAF, Festivalul Photo Romania a adus fotografia în prim-planul vieţii culturale româneşti şi a reuşit să înscrie Clujul în reţeaua mondială a festivalurilor de fotografie de înaltă ţinută. De altfel, prestigioasa publicaţie britanică „The Telegraph” a inclus Photo Romania în lista celor mai importante festivaluri de profil din lume. Vizitatorii se pot convinge de justeţea aprecierii.

Photo Romania Festival a fost organizat în parteneriat cu Nikon şi a beneficiat de un grant oferit de Norvegia, Islanda, Lichtenstein şi Guvernul României.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO