Ziarul de Duminică

La granita intre patos si etos

27.02.2006, 21:20 26

Nu s-ar putea spune ca Alina Enache si Ana-Zoe Pop au fost rasafatate pana acum de rumoarea mondena (cam de bodega artistica) a confratilor intr-ale sculpturii si nici de mreaja comentariilor critice ale purtatorilor de condei. Sporadic, si atunci cu mare sfiiciune, cele doua artiste s-au aratat lumii, asa cum au facut-o si acum, in gerul lui februarie, la Galeria "Simeza" din centrul Bucurestilor. O expozitie incropita sub presiunea functionarilor programatori si a departamentului specializat din UAP, aflati in criza de protagonisti. Substitut asigurat de artiste cu lucrari aflate in sordidul lor atelier din strada Berzei Nr. 63 - sculptura de piatra, marmura, bronz, lemn, desene, pictura encaustica, reliefuri, instalatii...

In ceea ce o priveste pe Alina Enache, sculptorita ce inca poarta in fiinta ei artistica pulsatia poeticii marelui Gh. Anghel, din lumina caruia s-a nutrit in anii damnatiunii lui de la Manastirea Pasarea, expozitia de acum este un prilej de rememorare pioasa a acestei filiatii tutelare. O face in cheie proprie, printr-un marcaj stilistic ce-i atesta capacitatea de condensare a perceptiei optice in forme cu virtuti simbolice, prin incarcatura lor plina de miez, prin arhaicitatea decroseului, elocinta constructiei spatiale si dinamica atitudinala si gestuala a ansamblului.

Artista s-a distins dintotdeauna prin amestecul de sensibilitate tactila si primitivism in tratarea suprafetelor, prin expresia edulcorata a liniilor (in portrete, indeosebi) si energia proteica a formelor (in compozitiile monumentale). O asumare, asadar, a unei indelungate traditii cu radacini in sublimul exercitiului michelangiolesc al "Sclavilor", dar si cea, de data mai recenta, a lui Paciurea (maestrul maestrului sau direct!) din halucinanta serie a "Himerelor" si a statuetelor sale - Durerea; Spaima; Rastignita; Nud; Masca; Himera... Exista in expozitia de la "Simeza" a Alinei Enache trei piese taiate in piatra ("Cronicar") si marmura (Vis; Copilul-pasare), care ilustreaza exemplar aceasta temeinica si nobila descendenta stilistica, definitorie, cred, pentru creatia sa din ultimii 15-20 de ani, si pentru viziunea ei artistica, in general. Ea a reusit sa intrupeze, in piatra sau lemn, acel "duh al locului", patosul personificat in ancestrala creatie populara, ca si in cea a traditiei sculpturale culte autohtone. Sinteza din care avea sa prinda contur, de-a lungul a peste patru decenii de cariera, un profil artistic distinct si atragator prin vigoarea si consistenta visarii lui poetice.

Creatiile expuse de Zoe Pop au o alta particularitate. Artista se simte mult mai in largul ei in teritoriile mitologiilor sacre. Este derprinsa cu subtila teogonie a formelor arhetipale. Dar nu intr-o acceptiune mimetica, reproductiva, ci intr-una inventiva, in care sunt aglutinate insemnele si reperele simbolice identitare, asa cum modelajul sculptural le poate configura intr-o viziune plastica coerenta prin ea insasi. Universul acesta de forme cu caracter (sau doar cu suflu) sacru, pe care il imagineaza cu o frenezie carturareasca Zoe Pop, este unul care invita la contemplatie mistica lucid si senzorial savarsita. Pentru artista, acest panteon cu puternica concentrare de substanta spirituala, isi refuza delirul exorcizant, ori ceremonialul ritual. Zoe Pop nu plamadeste, scornind si modeland (in bronz, ceara, lemn colorat, in concepte instalationiste cu o subtila vocatie iconistica sau totemica) alegorii sculpturale sau picturale, nici temple, nici altare, nici alte elemente din recuzita ritualurilor religioase. Ea se vrea doar receptacolul fluxurilor spirituale de esenta divina, asa cum se configureaza ele in memoria, dar si in imaginatia vie a colectivitatii umane de oricand si oriunde. Sigur, predilecte sunt in sculptura ei, ca si in excelentele constructii picturale - acut post-moderne si rafinat polemice ale creatiilor realizate in vestigionara tehnica encaustica -, temele si fundamentele creatiei imagistice crestine. Valoarea si forta artei sale rezida tocmai in substanta simbolica si poetica a acestei dimensiuni culturale, proteica prin ea insasi si practic infinita in forme.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO