Ziarul de Duminică

La fereastra spre Dincolo

La fereastra spre Dincolo
23.05.2008, 18:48 117

Andrei Chintila a intors spatele acestei lumi acum un an. La o varsta la care nazuintele prind aripi de bronz. Trenul zilelor lui a stat in aceasta halta pamanteana mai putin decat s-ar fi cuvenit...

Intr-o exceptionala compozitie picturala din anul 2000, Andrei Chintila se autoportretizeaza, din semiprofil spate, cu palma dreapta proptita in dreptul capului de suprafata geamului, privind prin cuprinzatoarea deschizatura a ferestrei undeva, spre un Dincolo metafizic! Apasat parca de nevazute poveri si de valurirea intunecata a gandurilor. Din ancadramentul ferestrei se iteste un crampei de peisaj dominat de zborul unor mari pasari negre, pe un cer turnerian prevestitor de furtuna, deasupra unor buruienisuri si frunzisuri pipernicite si calcinate de secete nemiloase. Atmosfera romatica intens introflexiva, notata insa in tonalitati grave de acorduri expresioniste.
Un tablou rascolitor prin incarcatura lui emotionala si confesiva, pe care il socotesc intru catva premonitoriu in suita experientelor artistice din ultimii sai ani de viata.
Cine a fost, pentru cei ce nu s-au aflat pana azi in contact cu arta si aparitiile expozitionale ale lui Andrei Chintila? Provine dintr-o respectabila familie de artisti - Spiru si Simona Chintila. Urmeaza cursurile Universitatii bucurestene de arta sub indrumarea unui distins si remarcabil carturar si pedagog al artelor - pictorul si graficianul Octav Grigorescu.
Dupa absolvire, intra repede in agora artistica, gratie prolificitatii, flexibilitatii lui stilistice si temperantei viziunilor si filosofiei lui plastice. Nu a fost ceea ce numim indeobste un experimentator. Dar stranietatea cautarilor sale in planul compozitiei - prin fragmentarizarea secvential-fotografica a imaginii sau amplificarea si exaltarea unor detalii purtatoare de sens, intr-un discurs pictural situat, in mare parte, in evolutia post-moderna a traditiei figurative - l-au facut repede "incorporabil" in fluxul de tendinte, reconsiderari stilistice si atitudini socioculturale ale promotorilor unei arte a asa-zisei "noi sensibilitati".
Meritul lui a fost acela de a nu se fi lasat prada reactivitatii negatoare a celorlalti si nici infatuarii novatoare exclusiviste, ce au marcat primele promotii artistice ale ultimelor doua decenii ale secolului abia trecut. Un anumit echilibru intelectual si temperamental, ca si temeinica sa formatie culturala si artistica, cu deschidere spre toate orizonturile, i-au forjat o conduita comportamentala rationala si un model matur de umanitate, neatins de frisoanele alienante ale gesticulatiei retorice si frustrante contemporanilor sai.
Sensibilitatea lui nativa, afinitatile sale culturale si artistice, propria carisma si sociabilitate, apreciate de toti ce i s-au aflat in preajma, i-au conservat prospetimea si tonusul comunicativ, chiar si atunci cand paleta sa coloristica resimtea involburarea erodanta a decadentei organice.
Pictura lui s-a aflat aproape permanent in aceasta fragila relationare empatica cu macro- si infrasistemele universului genuin din care era plamadit si care ii conditiona ocult existenta. Natura, in sensul realitatii peisagere imediate, nu are, in arta lui Andrei Chintila, nimic din exuberanta si rafinamentele coloristice ale impresionistilor, din lectia carora Chintila pare a cita uneori. Pictorul trece, contempland realitatea, intr-o metarealitate, cea a starilor launtrice!
Paradisul lui Chintila devine unul al penumbrelor si al formelor prinse intr-un soi de extaz al neclintirii. Fie ca surprinde o margine de oras, o silueta feminina pe o plaja sau intr-un interior sordid, ori cativa bulbi de nufar deasupra unui luciu glacial de apa!
Chiar si autoportretul sau, din anii din urma, prin incremenirea stranie de griuri severe si tente de alburi inghetate, sugereaza imaginea unei nordice Walhala, gata sa ne absoarba! Asa-zisul lui neo-expresionism postmodern, uneste, de fapt, expresia perfect constientizata a impacarii dintre gestul pictural si tensiunea irepresibila a materiei cromatice care i-a macinat existenta.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO