Ziarul de Duminică

INTERVIU / Oltea Serban-Parau: «Sper sa pot atrage publicul tanar catre concertele de la Sala Radio"

INTERVIU / Oltea Serban-Parau: «Sper sa pot atrage publicul tanar catre concertele de la Sala Radio"
24.09.2009, 15:03 298
- Oltea Serban-Parau, cum e sa fii directoarea postuluiRadio Cultural si, concomitent, directoare a orchestrelor sicorurilor radio? Iti mai ramane timp pentru altceva?
- Timpul ramas este destul de putin, dar incerc sa-mi pastrezactivitatea de cronicar muzical prin cele doua rubrici in douaimportante publicatii bucurestene care ajung la cititori alaturi decotidiane si au, asadar, sansa unui public larg (Ziarul deDuminica si Adevarul literar). In afara acestor lucrurifoarte serioase, parcurg in fiecare zi si o viata paralela acopilariei, alaturi de fiicele mele de 2 si 5 ani, care ma ajutaca, din cand in cand, sa-mi amintesc ca nu trebuie sa ma iau foartein serios. Poate deveni periculos, iar de aici pana la inchidereaintr-un turn de ivoriu nu mai este foarte mult. Chiar daca lucrezcu sute de oameni din toate domeniile culturii, din muzica, dinteatru, din literatura, ca si din zone administrative sau tehniceconexe acestora, mi se pare esential sa nu uit nici o clipa ca noi- radioul, institutiile de spectacol - ne adresam unui public si nuexistam doar pentru noi insine. Fara a face concesii populiste,trebuie sa ne ferim de riscul de a ajunge sa vorbim sau sa cantamfara sa ne adresam, cu adevarat, cuiva. Iar in anul 2009, cu totcontextul tot mai lipsit de repere in care evoluam, este foartedificil sa gasesti acest echilibru. Chiar daca ai in spateconfortul administrativ si financiar al unei institutii de traditiecum este radioul public.
- Toamna se schimba grilele, incep stagiunile...
- Una dintre ideile pe care le urmaresc impreuna cu colegiimei in aceasta toamna este ilustrarea - atat in programele RadioRomania Cultural, cat si, pe cat se poate, in concertele stagiunii- unui fenomen, a unei stari de spirit pe care noi o numim "Dupa20 de ani". Este un moment de bilant (poate porneste si de la omitologie personala, pentru ca aveam 20 de ani la momentulRevolutiei din 1989) care leaga multe persoane din generatia mea(dar si mai tineri sau mai batrani cu 5-10 ani) care ar fi avutacum cu totul alte vieti, meserii, cetatenii si nu numai, daca 1989nu ar fi existat. Din 28 septembrie avem la Radio Romania Culturalo linie de emisiuni zilnice intitulate "Dupa 20 de ani. Povestiadevarate".Voi incerca sa leg si unele dintre concertelestagiunii 2009-2010 cu aceasta idee, pentru ca exista solisti,dirijori - romani care traiesc aici sau in lume - a carortraiectorie profesionala ar fi fost cu siguranta alta daca in 1989nu s-ar fi intamplat nimic.
- Te implici si in stabilirea concertelor stagiunii? Dacada, ce evenimente vor avea loc in noua stagiune, care incepe inoctombrie?
- Directorul artistic al orchestrelor si corurilor radio seimplica in alegerea concertelor stagiunii. Doar ca in impresariatulartistic lucrurile nu se pot face de pe o zi pe alta (si asaromanii au termene destul de scurte, raportat la autentica viatamuzicala internationala). Asadar, actuala stagiune are doar catevacontributii pe care le pot considera ca apartinandu-mi. Voi incercapentru viitor sa aduc mai multe evenimente autentice la Sala Radio.Atat nivelul orchestrelor, cat si sala in sine merita o promovaremai buna si sper sa atraga cat mai mult public in viitor. Vad inperspectiva constituirea unui autentic centru cultural, care sademonstreze ca Radio Romania este si o putere culturala, nu doaruna jurnalistica. Pentru ca, prin traditie, aceasta componentaculturala este foarte densa. Important ar fi sa o facem maivizibila si mai adecvata timpurilor moderne si publicului real.Chiar daca noua sala radio a «ratat» Festivalul «Enescu», primeleconcerte ale stagiunii speram sa se desfasoare intr-un mediucomplet innoit.
- Spui "speram sa se desfasoare in noua sala radio". Ceinseamna asta?
- Sala a intrat in renovare in data de 5 august, iar lajumatatea lunii octombrie, cand incep stagiunile Orchestrei deCamera si Orchestrei Nationale, urmeaza sa fie gata. Poate nu de laprimul concert, dar in orice caz foarte repede dupa aceea. Dealtfel, deja am discutat posibilitatea desfasurarii primuluiconcert al Orchestrei de Camera la Catedrala Sf. Iosif si cel alOrchestrei Nationale la Ateneul Român, si ne-am bucurat desprijinul conducatorilor celor doua institutii. Vom incerca satransformam aceasta intâmplare in eveniment si sa oferim publiculuibucurestean ocazia de a ne cunoaste si in alta parte decât"acasa".
- De o jumatate de secol nu s-a modificat nimic in spatiulin care se desfasoara concertele simfonice radio. De ce s-a facutreconditionarea acum, intamplator intr-o perioada de criza? Suntpreturile mai mici sau e o simpla coincidenta si era mai demultplanuita?
- S-a incercat in mai multe randuri inceperea acesteilucrari, scaunele pe care stateau spectatorii, aceleasi din 1959,se aflau intr-o stare avansata de degradare, intregul spatiu avandun aer ponosit. Dat fiind ca in Romania respectarea tuturor legilorcere timp si ca scaune speciale pentru sali de concert nu se producin multe locuri din lume, de mai multe ori banii alocati oficial nuau putut fi cheltuiti atunci cand au fost pusi la dispozitie, iaraceasta reparatie nu s-a facut pana acum, ultima amanare datand din2006. Probabil ca acum i-a venit vremea si sunt convinsa ca va fibine, desi cand vezi sala goala, fara scaune, cu mult rumegus pejos, nu-ti vine sa crezi ca se poate termina totul atat de repede,astfel incat peste o luna din acest moment sa putem primi publiculin sala.
Aspectul nou al Salii Radio poate marca inceputul unei noiepoci pentru traditionala activitate de concerte simfonice initiatain 1928, care se desfasoara de jumatate de secol in acest spatiu,unde nu s-a modificat practic nimic. Cel mai important este ca nereferim la investitii care vor dura mult timp de acum inainte.Investitiile in orga si in Sala Radio vor fi valorificate la nivelnational, dar si la nivel international, prin toate concertele pecare Radio Romania le ofera spre retransmisie prin EBU in toatetarile partenere. Eu cred ca asa cum toata lumea culturala s-abucurat cand s-au gasit resursele pentru consolidarea si renovareaAteneului Roman, la fel aceste doua actiuni au toate sansele sa sebucure de un rasunet similar, relansand si dimensiunile culturaleale postului public de radio.
- Ce se schimba/s-a schimbat si cu ce costuri?
- Ca sa fiu foarte concreta, va pot spune ca lucrarile siamenajarile interioare destinate reabilitarii functionale aStudioului de Concerte "Mihail Jora" constau in refacereapardoselii, inlocuirea scaunelor pentru public si crearea de locuripentru carucioarele persoanelor cu handicap, refacerea siredimensionarea podiumului pentru orchestra, iar costurile sunt deaproximativ 275.000 de euro plus TVA, bani proveniti din alocatieguvernamentala. Este vorba despre prima si singura renovare aacestei sali, considerata din punct de vedere al acusticii cea maibuna sala de concert simfonic din Bucuresti, esentiala in viataculturala a unei capitale europene. Atat aspectul salii, cat sigradul de confort al acesteia pentru ascultatori solicita o astfelde interventie, nimic nefiind schimbat aici din anul inaugurariisalii. De altfel, Studioul de Concerte "Mihail Jora" este cea maimare sala de concerte simfonice si corale din tara si singura salade concerte din Romania care ofera posibilitatea de a realizainregistrari in direct la calitate digitala. Inaugurata in 1961,Sala Radio a reprezentat prima proiectare acustica de mariproportii realizata prin metode stiintifice in Romania. Din punctde vedere acustic, sunetul auzit este acelasi in orice punct alsalii, de la primul pana la ultimele randuri, el ajungand laascultator egal de tare pentru toate instrumentele si foarteclar.
- Va ramane Sala Radio cea mai buna sala de concert dinBucuresti din punctul de vedere al acusticii?
- Se lucreaza cu oameni de specialitate si s-a urmarit exactacest lucru: pastrarea unei acustici cat mai apropiate de ceaactuala, Sala Radio fiind cunoscuta ca sala de concert cu cele maiegale conditii de auditie in oricare dintre cele aproape 1.000 delocuri.
- Ce ne poti spune despre orga? In ce constaureparatiile?
- Orga a fost demontata in luna mai si de atunci este inCehia, la fabrica RIEGER - KLOSS VARHANY S.R.O., de unde seva intoarce in aceasta toamna. Orga din Sala Radio (tip opus 3270)este cea mai mare din Romania si una dintre cele mai mari dinEuropa, avand aproximativ 7.300 de tuburi. Instalata in incintasalii de concerte in 1960, orga nu a mai suferit de-a lungultimpului nici o imbunatatire sau reparatie, ajungand ca in ultimiiani sa nu mai poata fi folosita la adevarata sa valoare. Desi credca nu este de mare interes pentru publicul larg, va pot spune calucrarile de reparatie presupun refacerea integrala ainstrumentului prin inlocuirea tuburilor fatadei, precum si a uneiparti din celelalte tuburi, refacerea cutiilor de aer, a consolei,inlocuirea motoarelor pentru furnizarea aerului si a rezervoarelorde stocare a presiunii aerului, inlocuirea cutiei orgii si astructurii de sustinere a instrumentului. Dupa reinstalarea orgiiin Sala Radio urmeaza realizarea acordajului, care va duraaproximativ 2 luni. Lucrarile de reparatie ale orgii se vor incheiala finele lunii decembrie 2009. Daca vom identifica resurselenecesare, mi-ar placea ca Radio Romania sa poata organiza un marefestival international de orga in vara anului 2010, manifestareunica in Romania, prin care sa puna in valoare si sa marchezereinaugurarea acestui instrument remarcabil.
- Cum e cu spectatorii? Vin oamenii la concerte in perioadaaceasta de restrangeri financiare? Ce fel de oameni, aceiasi,impatimitii, sau si altii? Cum ii atrageti?

- Aici este principala provocare a acestei duble misiuni pe careo am la acest moment. Sper sa identific si sa pot pune in aplicaretoate ideile necesare pentru a atrage publicul tanar catreconcertele de la Sala Radio, fie ca sunt de muzica clasica sau dejazz, asa cum imi doresc sa reusesc sa aduc alaturi de RadioRomania Cultural cat mai mult public tanar. Este evident ca daca nebazam doar pe «impatimiti», la un moment dat ramanem singuri.Festivalul «Enescu», care se incheie zilele acestea in Bucuresti,prin ultimele sale editii este o dovada a faptului ca se poate.Totul este sa gasesti solutiile si sa reusesti sa le impui insituatia in care exista o serie de ingradiri de ordin birocraticsau legal, dar exista si dorinta celor care conduc acum RadioRomania de a se deschide cat mai mult catre acel tineret ce arenevoie si de o alternativa la oferta comerciala pentru petrecereatimpului liber. Sunt convinsa ca pentru multi dintre cei care eraupionieri sau soimi ai patriei in 1989 si traiesc acum in Romania,alternativa culturala este esentiala in acest moment, pentru a gasio motivatie a increderii in ce va urma.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO