Ziarul de Duminică

Imaginatie pe termen scurt

27.03.2001, 00:00 19



Unul dintre scandalurile care au zguduit Romania moderna a fost cel cunoscut sub numele de a€oAfacerea Strousberga€? si privea costurile exagerate ale constructiei cailor ferate din Moldova.

Rasunetul a fost mare, efectul a fost mic. Aceasta afacere a fost urmata de o alta, denumita a€oAfacerea Skodaa€?, care privea de asta data cheltuielile pentru dotarea Armatei cu un armament considerat, in acea vreme, competitiv.

Dar sa revenim la prima afacere. Ca lucrarile au costat mult mai mult decat ar fi fost normal este un fapt recunoscut de toata lumea, inclusiv de justitia vremii.

Ca nu s-au putut da amenzi si nu s-au recuperat pierderile este alta poveste. Afacerea cu pricina era blindata de contracte si clauze realizate la nivelul de competenta europeana a timpului.

In urma acestei asa-zise escrocherii au ramas doua consolari - in Romania acelei vremi, nivelul de competenta juridica era cel cunoscut in toata Europa, iar pe acea cale ferata se circula si astazi, e drept, nu mai rapid decat in perioada interbelica, perioada in care s-a trecut la o modernizare adevarata a comunicatiilor in tara noastra.

Ca fapt divers, aduc aici o data din Anuarul CFR pe 1937, unde se anunta publicul calator ca distanta Bucuresti-Cluj era strabatuta de un tren antrenat de o locomotiva cu aburi de tip Pacific in 8 ore si treizeci de minute.

Astazi, in anul 2001, aceeasi distanta este parcursa in 8 ore si 20 de minute. Vorba anecdotei: oare numai pentru zece minute economie am construit comunismul o jumatate de veac si ne infruntam cu tranzitia de un deceniu si mai bine?

Pe masura ce Romania se consolida, afacerile deveneau tot mai oneroase. Daca Afacerea Strousberg n-a fost decat o exagerare in detrimentul bugetului public, Afacerea Skoda s-a apropiat vizibil de ceea ce se cheama o escrocherie clasica.

Dincolo de fabuloasele sume, totusi ne-am ales cu ceva a€“ cu un armament care si-a facut datoria in cele doua campanii, din Est si din Vest, tancurile regimentului doi care de lupta, de tip Skoda, cumparate cu bani prea multi, au ajuns in suburbiile Vienei. Scump, scump, dar macar de calitate.

Astazi asistam la ultima faza a evolutiei noastre intru a€oafaceria€?. Astazi am atins in sfarsit nivelul de asteptare al oricarui escroc - scump, dar prost.

Autostrada (?) Bucuresti-Pitesti este varful aisbergului. Proaspat reabilitata, soseaua cu pricina a inceput sa se desfolieze. Asfaltul se cojeste ca o tencuiala noua pusa de-a dreptul peste alta veche.

Fara a fi expert, pot sa spun ca lucrurile care se vad pe aceasta sosea sunt semnul lucrului de mantuiala si al hotiei neprofesioniste. Pana si in hotie trebuie sa te pricepi, iar daca nu te pricepi inseamna ca esti ageamiu.

?in minte ca prin 1956-a€™58, cand au inceput primele valuri de emigrari ale evreilor in Israel, am surprins o discutie in casa noastra intre o buna prietena a familiei si mama mea. Spunea prietena, care se pregatea de plecare: a€oEhei, multe necazuri o sa mai aveti dupa ce plecam noi!a€?.

Mama era usor contrariata, ce legatura sa aiba necazurile celor care nu pleaca cu cei care pleaca. a€oUite, noi, evreii, daca lucram in comert, stim sa ciupim, ca toti cei care lucreaza in comert trebuie sa ciupeasca, altfel nu se poate.

Noi stim sa luam o felie de salam, cateva masline, o farama de branza, o lamaie. Nici nu se cunoaste, si omul e multumit. Daca or sa vina in comert cei care nu stiu regula asta, or sa se repeada si in trei zile fura tot!a€?.

Din pacate, prietena mamei a avut dreptate, suntem o natie tanara, fara rabdare si mai ales fara imaginatie pe termen lung. Romanii sunt extrem de inventivi, dar pe dimensiunea scurta a existentei n-au interesul ori poate capacitatea de a se gandi la consecintele indepartate.

Din aceasta cauza, si mor repede a€“ romanii sunt poporul cu cea mai mica speranta de viata din Europa. Ei sunt interesati de azi, eventual de maine pana la amiaza, niciodata de poimaine.

Altfel cum si-ar permite parintii din Zlatna, Copsa Mica sau Baia Mare sa le dea copiilor lor painea cu untura de azi cu pretul vietilor de poimaine? ai daca pentru natia noastra viata viitoare a copiilor este mai putin importanta decat viata chinuita de astazi, ce sa ma mai mir de faptul ca executantii romani nu si-au inchipuit ca pe autostrada lor se va circula mai mult decat in ziua in care s-a taiat panglica, iar garantia nu e mai lunga decat un an. Un an? Cate nu se intampla intr-un an in Romania!...



Acest material apare in Ziarul de Duminica, Suplimentul cultural al Ziarului Financiar

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO