Ziarul de Duminică

GALERII / O pictura a reculegerii

GALERII / O pictura a reculegerii
29.04.2009, 14:23 134

 

 

Dupa o prima expozitie la Bucuresti, la Libraria Carturesti (ianuarie 2009) – foarte selectiva datorita spatiului relativ restrans in care trebuia panotata – Paul Radulescu a deschis o alta, ampla si complexa, la Muzeul de Arta Craiova, in fastuosul Palat Jean Mihail (1 martie-1 mai) ce va fi itinerata, in urmatoarele luni, la Slatina si Râmnicul Vâlcea. La insistentele publicului craiovean, expozitia a fost prelungita cu inca o luna.

Paul Radulescu (n.1947) a absolvit sectia pictura a Institutului de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu" (1974) specializându-se, ulterior, in restaurarea picturii de sevalet pe suport de lemn sau pânza si a decorului mural. Din 1990 este stabilit la Paris unde a continuat sa expuna si sa se afirme ca un plastician cu educatie solida si rezultate spectaculoase in lumea formelor.
Indelungata comunicare cu imaginea sacra, cu icoanele sau frescele pe care le-a restaurat, i-a conferit lui Paul Radulescu o intima cunoastere a tehnicii de lucru a mesterilor din vechime. Sintaxa plastica a freschistilor se regaseste inca in propriile-i lucrari, unde parti ale fondului sunt tratate plat, decorativ, in tuse transparente de acuarela, punctate de stele rezultate din rapida incrucisare a unui duct din varful penelului; volumetria este sugerata prin hasuri delicate, la fel ca in finisajul straielor sfintilor. Nuantele stinse si siluetele elansate, spiritualizate, duc cu gândul tot la pictura murala de filiatie bizantina. Uneori ajunge la o maxima rarefiere a motivului prin reducerea personajului la câteva traiecte ce definesc un gest, o atitudine, un mediu in care se desfasoara un act taumaturgic sau o minune. Sunt aici citate din zgrafitti de pe peretii de creta ai pesterilor paleocrestine de la Basarabi-Murfatlar, in special in figurarea sfintilor militari, calari, bine infipti in scari, pe spinarea calului cabrat cu eleganta, si cu bratul prelungit in lancea cu care loveste balaurul. Totul e plasat sub protectia Ochiului Domnului, incastrat in triunghiul Trinitatii. De altfel, abundenta ochilor de serafimi diseminati in spatiul unor compozitii face parte, prin grafism si impact semantic, din anamneza tuculesciana.
In toate lucrarile sale staruie o muzicalitate imanenta, dar apare si una explicita intr-o lucrare unde este figurat un portativ cu notele aferente – placut joc euritmic de orizontale paralele, spart de mici tuse verticale.
Paul Radulescu practica o pictura a reculegerii, a coborârii intru sine si nu una expansiva chiar daca, uneori, ca summum al excesului plastic, isi permite un excurs in expresionism, cu tonuri ceva mai tari, cloazonarea petelor cu un duct viguros, negru, si un gestualism retinut. Mesaje subliminale aduc in opera lui Radulescu vechi stimuli suscitati de arta africana la inceput de secol XX, filtrati prin experienta cubista si expresionista. Portrete de femei cu frunti bombate si coafuri inalte, cu carare pe mijloc, au expresia mastilor Baoule. Tratarea nudului – ce nu are in el nimica lasciv ori licentios dar nici acea doza limitativa de studiu academic cu care ne-au obisnuit expozitiile si muzeele – duce la maxim sintetism, aproape minimalism, prin vagi sugestii anatomice: verticala segmentata de doua volute pentru sâni si o contracurba opulenta pentru coapsa, totul lipsit de voluptate carnala.
Fara a-si neglija propria arta de dragul pasionantei activitati de restaurator din care a extras intreaga seva inspiratoare, artistul a pastrat ceva din cucernicia fata de motiv a mesterilor iconari din vechime. O paleta subtila, un duct filiform dar ferm, un mister in compunerea formelor ii caracterizeaza lucrarile. Trece, cu eleganta si fara efort, de la concret la abstract, de la realism la suprarealism si, printr-un expresionism ponderat la decorativism si sintetism gestual. Este când profund, punându-si intrebari in privinta problemelor majore ale existentei, când liric dedat romantarii subiective. Prin aceste constante cautari in zona plasticii, Paul Radulescu isi afirma aspiratia spre cautarea de sine. Intrebari si raspunsuri, convingeri irecuzabile si dileme mistuitoare se resimt in fiecare din cadrele sale.


 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO