Ziarul de Duminică

Focus România/ de Irina Ungureanu şi Salvatore Marsiglione

Galerie foto

Galerie foto

Autor: Ziarul de Duminica

07.04.2016, 23:48 69

Galeria de artă contemporană MAG (Como, Italia) şi Studio Claudio Scorretti (Lugano, Elveţia) prezintă între 7 şi 30 aprilie 2016 expoziţia „Focus Romania: Memorii organice” cu Laurian Popa şi Diana Serghiuţă. Curatori: Salvatore Marsiglione şi Irina Ungureanu.

La prima expoziţie la Como, dar deja la a doua expoziţie în Italia, artiştii români Laurian Popa şi Diana Serghiuţă prezintă o confruntare între două parcursuri artistice diferite, chiar opuse: în această diversitate de tehnică şi viziune constă invitaţia de a descoperi lucrările lor în zona artei contemporane din România, focalizând, pentru publicul italian, spaţiul sud-est european al ultimului deceniu.

Pictura reprezintă teritoriul de experimentare al celor doi artişti: o tablă de şah abstractă, cu inserţii de figurativ şi spectaculoase construcţii volumetrice ale spaţiului, în cazul lui Laurian Popa (foto 2); o succesiune de figuri ale inconştientului, supuse metamorfozei şi unor stări fluctuante, în lucrările Dianei Serghiuţă (foto 3).

Bad painting sau metafora membrului fantasmă sunt câteva dintre elementele prin care Laurian Popa defineşte propria artă; o căutare al cărei punct central rămâne recuperarea obiectelor pierdute sau a elementelor de decor teatral, utilizate de către artist pentru a recompune memoria timpului. O temă vizitată de artist încă din 2011, cu „spaţiile închise” şi „obiectele pentru nimic” care au format substanţa expoziţiei de la Galleria Machina din Rieti (Italia) în  2012, reafirmată în 2014 la expoziţia găzduită de Muzeul de Artă din Arad. Aglomerarea de obiecte inutile, pe fundaluri de gri rece (ca în Grey floor, 2016), perne pe canapele, bucăţi colorate din diverse reziduuri, un craniu angoasant care traversează mai multe lucrări (Concrete skull, 2016), toate aceste elemente sunt abil mânuite pentru a crea discomfortul vizual al spectatorului. În timp ce aşează obiectele amputate în centrul lucrărilor sale, Laurian Popa elaborează în paralel – iar aici vocea singulară a artistului se manifestă cu deplină originalitate şi forţă! – o explorare a profunzimilor şi volumului spaţiului, uneori printr-o suprasaturare de straturi de culoare. Cu prezentarea celor mai recente lucrări şi desene organice semnate de Laurian Popa – lucrări similare acestora au fost expuse la Galeria Krom din New York în decembrie 2015 –, expoziţia găzduită de galeria MAG documentează fără echivoc o nouă etapă în parcursul său artistic, de la estetica obiectelor  către o reconfigurare a unei interiorităţi aproape psihologică a spaţiului în pictură.

De la prima sa expoziţie personală la Galleria Machina din Rieti, Italia, în 2013, Diana Serghiuţă continuă să lase libere manifestările inconştientului în lucrările sale: imaginarul corpului şi al maternităţii se manifestă pe pânză în fulguraţii de imagini provocatoare şi delicate, la limita între corporalitatea „grea” şi o de-materializare vaporoasă, aproape eterică. Selecţia lucrărilor prezentate în această expoziţie la Galeria MAG din Como vorbeşte despre evoluţia actuală a Dianei Serghiuţă: ceea ce artista defineşte ca fiind o cercetare spirituală a corpului, pornind de la elemente ale istoriei personale, cu intenţia declarată de a realiza o experienţă trans-individuală, pentru a ajunge la originea imaginarului colectiv.

 „Ne comportăm cu toţii ca şi cum experienţele legate de corpul nostru ar fi universale – afirmă Diana. Dar nu sunt.” Corpul traversează şi defineşte  aceste lucrări în două faze: materialitatea aproape terifiantă a picturilor dedicate maternităţii (Mother 2, 2015), unde corpurile descriu o nelinştitoare metamorfoză om – animal; şi progresiva de-materializare pusă în scenă în Oneiric flight (2015), White silhouette levitating (2015) şi White fluid (2015). „Ele, corpurile mele – continuă artista – nu au o adevărată greutate, sunt translucide şi fragile”.  

Obiecte fragmentare şi tăieturi de decor pentru a reconstrui memoria şi profunzimea spaţiului, materialitatea şi transparenţa corpului, pentru a îmblânzi spaimele, visele şi proiecţiile ancestrale: în această cheie fluctuantă cei doi artişti fac vizibilă, fiecare în propriul discurs artistic, confruntarea personală şi estetică cu limitele (de)construcţiei – a coerenţei spaţiului, a memoriei, a imaginarului şi, în cele din urmă, a picturii.

Născut în 1980 la Arad, unde trăieşte şi lucrează, Laurian Popa a studiat pictura la Facultatea de Arte şi Design, Universitatea de Vest din Timişoara, la clasa prof. Constantin Flondor. A obţinut masteratul în arte vizuale şi doctoratul la aceeaşi universitate. Este membru al Uniunii Artiştilor Plastici din România, Filiala Arad. A participat la peste 17 expoziţii de grup în România (ultima la Muzeul de Artă Contemporană, Bucureşti, în 2015), Statele Unite (Life or Something Like It, Gallery Molly Krom, New York, 2015), Franţa, Spania, Ucraina şi Ungaria.

Născută în 1985 la Braşov, Diana Serghiuţă trăieşte şi lucrează la Arad. A obţinut licenţa şi masteratul în pictură la Facultatea de Artă şi Design, Universitatea de Vest din Timişoara. În 2015 a susţinut doctoratul în arte vizuale la aceeaşi universitate. A participat la numeroase expoziţii de grup, ultima dintre ele fiind la Muzeul de Artă Contemporană din Bucureşti în 2015.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO