Ziarul de Duminică

Fluxul, fluidul, plutirea

Fluxul, fluidul, plutirea
21.10.2008, 16:27 58

Astfel, in numai sapte ani, vorbim deja de cinci expozitii personale (din care trei la Viena si in Gent, Belgia), de o bursa Solomon Guggenheim si un sejur la muzeul Peggy Guggenheim din Venetia, de o alta Kultur Kontakt, de expozitii colective la Bucuresti, Salonic, Budapesta, Liublijana, Viena, Roma, Dundee, Berlin, cele mai recente fiind Bienala Tinerilor Artisti, in desfasurare, si Ars Telefonica (unde insa Anca Benera a fost coautor de concept si organizator). Autoare de proiecte in cele mai diferite medii, realizand de exemplu pioneze "gigant" (vezi foto), multicolore amplasate in parc, compozitii cu jocuri liniare cu fire si lumina care imbraca spatiile, fotografii cu ecvestre ale lui Lenin, "colectia de colectionari" (oameni si colectiile lor de obiecte bizare), pseudojocuri pe calculator - Prinde iepurele, regasibil intr-un site cu o grafica la fel de alerta si originala ca si celelalte creatii ale sale, www.conjoint.ro - scurte filme video sau de animatie, marturisim ca ne intereseaza mult si ca pictor. Dar, mai intai, cate ceva despre doua din aceste proiecte.

A face sculptura contemporana pentru spatii publice, din joc si din pioneze, e un demers care propune o mare alternativa sculpturii "de aparat", susceptibil a readuce aproape de societate rostul firesc al artistului.
Observam aici gratia inventiei si natura pronuntat ludica, provenita din amplasarea unui mic obiect cotidian intr-un context si cu niste dimensiuni neasteptate, pe care privitorul il descopera cu empatie si surpriza. La fel de interesant este ca obiectele isi mentin in timp intensitatea vizuala si ludica, pentru ca privirea le redescopera, le revede ca pe un prieten.
Un alt proiect, despre care au scris atat curatoarea Jenny Brownrigg, cat si Sophie Hope, este cel din 2006, de la editia a doua a Bienalei Tinerilor Artisti, Absent without Leave. Miranda Blennerhassett, Louisa Preston si Anca Benera, in lucrarea Arhiva 1, 2, 3, au transformat podul Palatului Bratianu intr-un spatiu al memoriei. In cuvintele lui Sophie Hope: "Anca construieste obstacole care sa ne reaminteasca cat de nebuloase sunt atat visurile, cat si limitele realizarii visurilor noastre".
Despre vis, "nebuloasa" - incertitudinea care pluteste deasupra lucrurilor - si enigma este poate vorba si in pictura vesela si multicolora a Ancai Benera, unde submarine din linii transparente plutesc pe cer impreuna cu parasute albe, jucarii si imagini din lumea desenului animat, sau fete si meduze, valuri din stampele lui Hokusai. Numitorul comun al acestor universuri imaginare si al celorlalte proiecte amintite provine din sentimentul unui fluid, al unui flux vital si al unei gratii care le strabate pentru ca, chiar daca lucrarile si conceptele de care vorbim sunt rodul unei inteligente artistice care stie sa le racordeze la ce este mai actual, ele nu sunt niciodata rodul unei incrancenari sau al unei mistificari care, astazi, cand arta contemporana este mai mult o afacere de PR, sunt atat de prezente. Exista o eleganta, o finete, un spirit de tinerete si vointa de frumos deloc comun in creatiile Ancai Benera.
Intr-un articol dedicat artistei in Evenimentul zilei, Oana Botezatu o citeaza cu a sa "colectia de colectionari": "E un subiect care nu se termina niciodata. Si, ce-mi place cel mai mult, nu stii niciodata peste cine dai. Nu cred ca o sa ma opresc vreodata".
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO