Ziarul de Duminică

Exercitii identitare pe suport fotografic

03.06.2006, 00:00 12

"Fotografia pe care o practicam unii dintre noi (si pe care doar o priviti unii dintre voi) nu mai este de mult timp o alternativa manipulata de criterii estetice convenabile.(...) Drama autoanihilarii culturale pe care o incercam in acest moment (care o sa dureze mai mult la unii si mai putin la altii) ne poate oferi impresii vizuale surprinzator de puternice despre o lume inconjuratoare care nu este niciodata banala."

Frazele de mai sus apartin lui Gheorghe Rasovszky si sintetizeaza dintr-un punct de vedere piezis atmosfera ce a definit workshopul tinut la Universitatea de Arta, sectia foto-video, si care a dus la realizarea unei expozitii de grup la galeria HT003. Intr-un ansamblu scenografiat instalationist, cei 19 studenti participanti exploreaza noile medii si propriile posibilitati intr-un exercitiu de confruntare cu sine, cautandu-se printre interstitiile spatiului real cu cel imaginar. Este un spatiu al libertatii, in care se construieste o imagine dorita sau una livrata ca "pista falsa", o personalitate standard corespunzatoare asteptarilor presupuse ale privitorului.

Demarata ca un exercitiu de "bad photography", tema ramifica intrebari precum cea privitoare la importanta crescanda a prezentei CV-ului artistului in expozitie sau a prezentei, devenite obligatorii, a textului lamuritor atasat, ori a diferentei dintre imaginea autentica despre sine si cea promovata, cea oferita spre consum. Fiecare lucrare contine atat un panou pe care se mixeaza texte, still-uri din exercitii video ori fotografii documentare ale unor actiuni, cat si inevitabilul CV atarnind dedesubt. Din aceste multiple exercitii identitare spicuim: "Documenting Myself- Unmerged layers (proiect ce se desfasoara pe mai multe layere temporale, spatiale si afective urmarind o autodocumentare a artistei)" (Madalina Zaharia); "nume: ygreq/ data si locul nasterii: nu sunt date/ expozitii personale: nu sunt date/ workshopuri: nu sunt date/ hobby-uri si preferinte: nu sunt date" (Cristian Iordache); "Expozitii personale: 2030 MOMA, New York, SUA; 2027 Whitney Museum of American Art at Phillip Morris, New York";etc (Tudor Guta); "Nume: Catalin Ilie; Data nasterii: 10.06.1982; Semnalmente: Inaltime: 29764 pixeli/450dpi; ISBN; 0-87685-362-9" (Catalin Ilie). "Fictiunile supravegheate" ce rezulta merg de la neutralitatea jucata a indiferentei pana la afirmarea unui eu auctorial hipertrofiat, trecand prin construirea unor situatii inscenate ori recurgand la solutia extrema a adoptarii telle-quelle a unei biografii straine. Fiecare se dezvaluie sau mai bine zis se ascunde in spatele aparentei dezvaluiri, se reinventeaza intr-un joc serios de amplasare a sinelui in social si de gasire a unei nise personale de expresie. Ca de obicei, gestul retoric este intovarasit de reactii de fronda. Timpul gesturilor care dau sens, care ordoneaza lumea, a trecut, a venit timpul unei generatii care-si da masura in pixeli si in ale carei preferinte Katharina Fritsch se asaza cuminte langa Comme des Garcons si Pedro Almodovar. Iar din confruntarea cu sine si cu preajma demitizata a societatii de consum apar imagini care au uneori gratia si absurdul aparent al unui koan ("Merge de-o ciorba?" Performance, Marina Albu).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO