Ziarul de Duminică

Efigii (I)/ de Ziarul de duminică

Efigii (I)/ de Ziarul de duminică

Autor: Ziarul de Duminica

04.12.2015, 00:00 99

Alina-Iuliana Popescu

O poetică a deconstrucţiei. Neomodernismul: Ana Blandiana

O carte care a fost la origine o teză de doctorat. „O triplă perspectivă îşi desfăşoară valenţele în lucrare – scrie Ileana Oancea în prefaţă –, mergând de la generalul întemeiat pe viziunea deconstructivistă actuală, venind dinspre filosofie, istoria culturii, hermeneutică literară ş.a., trecând prin arcul temporal care uneşte modernitatea cu neomodernismul şi postmodernismul spre particularul unei experienţe poetice de o mare bogăţie şi rafinament al formei, ocupând un loc central în neomodernismul românesc postbelic. (...) Analiza operei a fost realizată dintr-o perspectivă pluralizatoare. Urmărindu-se cronologia volumelor, cu insistenţă asupra marilor topusuri, a modului lor de materializare textuală, ca şi focalizări generalizatoare asupra artei poetice.”

Cartea se încheie cu o postfaţă semnată de Simona Constantinovici – „Poezia sau legile nescrise ale sensibilităţii (ne)canonizabile”.

 

Maria Cheţan

Ştefan Aug. Doinaş – Ipostaze ale operei: evocări, proză, teatru, aforisme

Lucrarea are la bază teza de doctorat întocmită sub îndrumarea prof. univ. dr. Iulian Boldea. Maria Cheţan adoptă o abordare originală, oarecum neaşteptată, dar cu totul binevenită. În vreme ce, în genere, se vorbeşte despre versificarea şi stilistica poetică a operei majore doinaşiene – sau uneori despre ideologia sau biografia lui Doinaş – în studiul de faţă unghiul este diferit. Majoritatea analizei se concentrează pe scriitura prozaică a lui Ştefan Aug. Doinaş. Şi anume: eseuri critice, proză ficţională, texte memorialistice, foiletoane şi altele de acest fel. Opţiunea critică este perfect justificată – susţine Virgil Nemoianu. „Este încă mai justificată din punct de vedere al înţelegerii rotunde, complete şi complexe a unei opere monumentale. În sfârşit, e vorba de o contribuţie originală, în măsura în care M. Chiţan studiază un spaţiu creator mult mai puţin analizat de hermeneuţii de până acum. Stilul ei critic este complex, modern, în rând cu idiomurile critice din zilele noastre. Totodată, rămâne însă limpede şi inteligibil. Dar, fireşte, cel mai important lucru este conţinutul. În această privinţă am cuvinte de maximă laudă.”

 

In honorem Elvira Sorohan

Bogdan Creţu, Luminiţa Petrescu coordonatori

Prezentul volum e un semn modest al admiraţiei, gratitudinii, preţuirii semnatarilor faţă de profesorul, mentorul, criticul şi istoricul literar Elvira Sorohan, unul dintre cei mai devotaţi şi apreciaţi dascăli din istoria, notorie şi îndelungată, a Facultăţii de Litere a Universităţii „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi. Mulţi dintre cei care semnează în paginile următoare i-au fost studenţi, ucenici, doctoranzi, asistenţi sau, ceea ce nu e mai puţin, cititori consecvenţi. În spaţiul academic ieşean, dar nu numai, doamna Elvira Sorohan a creat, prin prestigiul activităţii sale didactice şi de cercetare, o şcoală. Elvira Sorohan este specialistă în literatură română veche, dar a semnat şi pagini substanţiale despre postmodernism şi literatura de ultimă oră.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO