Ziarul de Duminică

Dincolo de limitele imaginaţiei/ de Ziarul de duminică

Dincolo de limitele imaginaţiei/ de Ziarul de duminică

Autor: Ziarul de Duminica

16.04.2015, 23:49 92

Art Yourself Gallery continuă şi în această lună aprilie difuzarea unor filme, în fiecare vineri, în paralel cu expoziţiile lunii. Tema lunii – „Sublime. Beyond imagination”. Mai precis – Plăcere. Frică. Uimire. Senzaţiile create atunci când limitele imaginaţiei sunt depăşite. Intrarea este liberă.

Primul grup de filme se axează în jurul necunoscutului întunecos şi al modului în care acesta provoacă o suită de sentimente, de la copleşire la plăcere. În deschidere, scurtmetrajul „Light is calling” de Bill Morrison (artist american renumit ale cărui filme au fost la Sundance, Tate Modern şi MoMa, New York) sugerează poezia descompunerii, în timp ce „X” al lui Max Hattler (tânăr artist audiovizual german, absolvent al Royal College of Art) bombardează cu sunete şi culori tocmai pentru a crea un efect dezorientant ce fascinează. Iar „Enter the void”, regizat de Gaspar Noé (tatăl curentului New Extreme Cinema), culminează elementele celor două scurtmetraje, abordând tema morţii folosindu-se de culorile nocturne nebuneşti ale Tokyo-ului.

A doua grupă pune sublimul tradiţional faţă în faţă cu cel cinic contemporan. „The Passion of Joan of Arc”, regizat de canonicul Carl Theodor Dreyer (film danez votat de critici unul dintre cele mai bune ale tuturor timpurilor), tratează sublimul transcendenţei religioase prin povestea Ioanei d’Arc, al cărei fond influenţează şi forma filmului. Dacă în capodopera lui Dreyer frica, durerea şi plăcerea provin din ascetismul religios, în „Fat girl” („A ma soeur”), regizat de „fata rea” a Franţei, Catherine Breillat, aceste senzaţii pot proveni doar din experienţele carnale ale unei fete ce întâmpină necunoscutul trupesc.

Sublimul pentru personajele filmelor din ultima săptămână înseamnă realizarea că copleşitorul poate fi chiar el copleşit. În „Wings of desire” al lui Wim Wenders (cel mai bun regizor la Festivalul de la Cannes) un înger ce veghează asupra Berlinului îşi doreşte să parcurgă drumul necunoscut în jos, spre a deveni un simplu om. Iar în documentarul „Man on wire” (câştigător la Sundance, al unui premiu Bafta şi Oscar) regizat de James Marsh, Philippe Petit aspiră să urce spre nori, unde să traverseze, pe sârmă, copleşitoarea distanţă dintre cele două turnuri World Trade Center, o expediţie de-a dreptul sublimă pentru spectator.

 

Concept cinema şi selecţie filme: Raluca Petre & Chiara Puntil

MA Film Studies, King’s College London

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO