Gábor Tompa: din opera unui regizor
De la Trei surori la Livada de vişini
Gábor Tompa: a stage director's oeuvre: from Three sisters to The Cherry orchard / Tompa Gábor: egy rendezo életmuvébol: a Három novértol a Cseresznyéskertig
Institutul Cultural Român
Prefaţa de George Banu. Traducerea de Simona Staicu şi Péter Demény. Coordonator album şi curator – Mirela Sandu. Grafica & coperta: Simona Giura. Foto: Mihaela Marin, Nicu Cherciu, Biró István, Jim Carmody, Martin Kámen, Damjan Švarc.
Albumul cuprinde imagini din spectacole puse în scenă Gábor Tompa în perioada 2013-2015: Livada de vişini de A. P. Cehov (Teatrul Naţional Maribor, Slovenia), Vizita bătrânei doamne de Friedrich Dürrenmatt (Teatrul Maghiar de Stat Cluj), UbuZdup! (Alfred Jarry / Gábor Tompa, Teatrul National Cluj-Napoca), Noul locatar de Eugène Ionesco (Teatrul Nottara, Bucureşti), Moartea lui Danton de Georg Büchner (Seul Arts Center, Coreea de Sud) şi Astă seară se improvizează de Luigi Pirandello (La Jolla Playhouse, San Diego, SUA).
„Tompa este un regizor ce vede teatralitatea ca dat prioritar, ca asumare a unei arte reticente faţă de realism şi organic. El preferă, cum spunea Louis Aragon, «adevărul artificiului», le mentir vrai – acea conştiinţă a «falsului scenic» ca drum spre gând şi conştiinţă. Fotografiile o atestă, înrudirea cu Ionesco si Beckett e flagrantă: scena se constituie în spaţiu ludic, ironic, anti-iconic. O lume aparte, policromă, cu peruci şi veşminte colorate, cu haine peticite, pantofi scâlciaţi şi deşeuri sufocante. Aici totul e convenţie, strategie teatrală pentru a parveni, pentru a comunica neliniştea existenţială. Teatrul absurdului ramâne domeniul privilegiat al acestui regizor intelectual. El cultivă seducţia jocului fără a camufla – dimpotrivă – spaima de vid. Vid al sentimentelor, al cuvintelor, al actelor... dar în acelaşi timp un vid propice umorului ca soluţie de salvare.” – George Banu
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels