Ziarul de Duminică

Declaratia colinei de la Blaj

Declaratia colinei de la Blaj

E grav sa te nasti la doi pasi de Campia Libertatii unei tari. E grav ca prima fiinta pe care o vezi, atunci cand deschizi prima oara ochii, sa fie colina lui Dumnezeu (iar nu, ca tot veni vorba, Il diavolo sulle coline, precum Cesare Pavese, tristul!). E grav sa faci din femeia iubita manifestul existentei. E grav sa le ingemanezi pe acestea doua.

11.11.2008, 17:04 85

Iar, adunate in manunchi, toate, sunt nu grave, ci deosebit de grave. Adica, solemne. Acoperite de o panza diafana de cinstire blanda. 

Horea Cucerzan a avut acest privilegiu, de a se ivi intr-un "centru", unde, prin pozitia geostrategica a mintii, aflata in deplina libertate, a avut clipa de gratie sa aseze femeia la baza reliefului. Astfel ca si acum, la 70 de ani, artistul nu inceteaza de a clama dreptul de primogenitura a unei constructii antropotopice originale. Asa incat se declara cu mandrie a fi singurul parinte al femeii-colina. Cea dintai si cea mai frumoasa dintre zamislirile sale.
Recurenta sanatoasa a acestei teme, femeia prin al carei trup pictorul strabate cu privirea spatiul originar imaginat intr-o deliberata confuzie, este, in fond, o declaratie de iubire a unui artist, cu nimic mai neincapatoare decat geo-simbolistica senina cu care a fost inclusa asezarea Blaj in spiritul neamului romanesc. Se ghicesc in nenumaratele ipostaze ale acestui proiect al sau, ce se circumscriu, toate, aceleiasi iubiri respectuoase pentru origine, o dulceata a vazduhului, un fior al nostalgiei inceputului, o lumina de var, alba, ce deifica intreg peisajul, o cumintenie a formelor si o sacralitate a intelesului profund asupra vietii, pe care, in mod sigur, numai oamenii acelor locuri le percep. Aproape fara sa stie, intrucat ele fac parte din fiinta lor. Consubstantialitate de zi cu zi.
Horea Cucerzan nu isi ia trecutul personal, il pliaza frumos si il asaza apoi in arhiva sentimentala, spre a recurge, cand si cand, la pildele lui. Nu! Ci el face ceea ce stie sa faca mai bine artistul, il retraieste. Fiecare pensulatie de pasta, fiecare linie, fiecare pata de lumina sunt puse sa traga la jugul memoriei. De aici, rezulta o lume fabuloasa prin echilibrul dintre gratie si profunzime, recreata sub obladuirea unei cromatici solare, de o incandescenta imateriala si inganata de linii cursive si elegante. Nudurile involte si viguroase (n-au nimic din moleseala cazuta a odaliscelor obosite!), dincolo de care zarim petice de cer, paduri, ceata si umbre tainice, si in functie de care se alcatuieste peisajul, degaja aceeasi senzualitate rafinata si emotie gratioasa pe care trebuie sa le fi resimtit si Ziditorul atunci, la facerea lumii. Trupul femeii lui Cucerzan nu inseamna "comuniunea" cu natura. Aici, nu e vorba de "mica intelegere" intre regnuri. Femeia este insasi plamada. Pamantul. Lutul. Huma. Agiagul, cum se spune in zona. Distractia solida a hazardului. Aceasta este femeia-colina a lui Horea Cucerzan. O geogonie cu ochii deschisi.
Sigur, nu se poate trece cu usurinta peste alte viziuni ale artistului, ce imbogatesc aceasta inspirata expozitie* (a caror iscusinta parcurge aproape intreg spectrul obsesiilor, de la Venetii concentrate si nuduri noduroase, pana la acuarele gratioase sau balerinele din perioada pariziana, de o delicatete ce coboara dintr-un Degas mai frust!). Cum, in general, nu se poate face abstractie nici de stradaniile sale literare (poezie, eseu) ori de efortul de a fi creat la Blaj una din cele mai prestigioase tabere de pictura.
Singura abstractizare la Cucerzan e femeia-colina. De o concretete insa telurica.
*) Horia Cucerzan, pictura, Galeria ANA
 
 
 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO