Ziarul de Duminică

De ce nu cred in interzicerea vălului islamic

De ce nu cred in interzicerea vălului islamic

Foto: prof. George Grigore

03.06.2010, 15:29 33

Iată o intâmplare, pare-se, reală, petrecută in Statele Uniteacum câţiva ani: undeva in sud se construia o moschee. Majoritateaamericanilor care treceau pe-alături pe autostradă, necunoscândarhitectura clădirii şi scopul acesteia, spuneau din fugacailor-putere: uite incă un restaurant mexican la care trebuie săvenim in curând să cinăm! Astăzi, după tragedia din 11 septembrie,tocmai s-a incheiat o aprinsă dezbatere cu privire la oportunitateaconstruirii unei moschei taman in preajma Ground Zero... Proiectuleste aprobat, se speră astfel că atât americanii cât şi adepţiiislamului vor inţelege că fanatismul religios, dar şi autismuloccidental sunt căi eronate.

Din păcate şi in Europa se petrec lucruri care ar merita maimultă atenţie. Franţa este pe cale să interzică la rândul săupurtarea vălului de către femeile musulmanilor. Ar fi a doua ţarădupă Belgia. Problema devine foarte serioasă - in Spania şi Italiaprocesele sunt in curs -, vicepreşedintaParlamentului European,Silvana Koch-Mehrin, a cerut interzicereapurtării vălului musulman in intreagaEuropă…Intrebarea este de pe ce poziţii estefăcută o astfel de cerere?Nicidecum creştină,dacă este să ne amintim cum a fost refuzat statutul creştin alEuropei din Constituţia acesteia. Dimpotrivă, poate că o abordarecreştină moderată ar genera ceva mai multă abilitate (spirituală)şi inţelepciune.

Pe de altă parte, se intreprind acţiuni, ce e dreptdestul de discrete ca impact, care ar putea imbuna cele de mai sus.Una dintre acestea s-a petrecut de curând chiar la Bucureşti. Pe 18mai a.c. la Palatul Parlamentului a fost lansată oficial şi inRomânia "Alianţa Civilizaţiilor". După ce anul 2001 a fost declaratAnul Naţiunilor Unite pentru Dialogul Civilizaţiilor, in 2005Adunarea Generală ONU a votat infiinţarea Alianţei Civilizaţiilor -organism care-şi propune o mai coerentă comunicare intre oamenii dediferite religii şi culturi. Propunerea a fost făcută de Turcia şide Spania - ţări cu o istorie care indeamnă &condamnăla un astfel de dialog.Sunt incurajate forumuri, intâlniri, sunt cooptaţi universitari şioameni de cultură, din toate civilizaţiile conştienţi că suntemobligaţi să trăim impreună pe Terra.

"Dialogul a devenit cel mai important mijloc de rezolvare atuturor problemelor aflate in suspensie in cadrul relaţiilorexistente intre diverse civilizaţii şi culturi. Dialogul rămâne ocerinţă indispensabilă pentru intreaga omenire, dacă vrea sătrăiască departe de diferende, suspiciuni, conflicte, şi totodatăeste calea corectă de a ajunge la cunoaşterea reciprocă necesarăinţelegerii, convieţuirii paşnice şi cooperării intre popoare.Lipsa dialogului, a incercării de a-l cunoaşte pe celălalt, face carealitatea altui spaţiu cultural, diferit de-al nostru, să rămânăinvăluită intr-o ceaţă deasă pe care, ca in spectacolele de"karaghioz" - cunoscutul teatru de umbre -, proiectăm umbrelegroteşti ale propriilor fantezii, creând un tărâm al fabulosului şiirealului. Din ce in ce mai des, informaţiile care vin din altespaţii culturale, lipsite de inţelegerea aspectelor specifice, aparca aberante, sporind astfel şi mai mult confuzia acestei lumi", adeclarat cu acest prilej profesorul universitar George Grigore,Ambasador al Alianţei Civilizaţiilor pentru România.

Autor al mai multor traduceri esenţiale din cultura arabă şi acelei mai apreciate traduceri in limba română a "Coranului"(apărută la Ed. Kriterion in 2000, reeditată ulterior de mai multeori, inclusiv intr-o ediţie bilingvă, arabă-română la Istanbul in 2003),fondator al colecţiei Bibliotheca Islamica (Ed. Kriterion),profesorul George Grigore de la Catedra de Limbi şi LiteraturiOrientale a Universităţii Bucureşti este unul dintre cei maiindicaţi români pentru onoranta postură de Ambasador al AlianţeiCivilizaţiilor pentru România.

Numai respectul reciproc şi dialogul realist este Calea. O spuneşi noul nostru ambasador: "Dialogul interreligios are succes dacănu este considerat a fi un mijloc de misionarism sau de propagandăreligioasă, de silire a celuilalt de a imbrăţişa o anume religie -căci de acest lucru se tem toţi cei care refuză acest tip de dialog- , ci el este un prilej de a-l asculta pe celălalt, de a inţelegevalorile religioase care constituie cadrul in care işi trăieşteviaţa. Acest tip de dialog nu se constituie intr-o târguială sauintr-o dispută asupra uneia sau alteia dintre doctrine şi nici inacordarea intâietăţii uneia asupra alteia, căci orice religie -indiferent care este aceea - reprezintă un sistem de postulatepentru credincioşii respectivi, care nu sunt negociabile cu adepţiiunei alte religii. Dacă unui credincios i-ar trece prin cap căreligia sa nu reprezintă un adevăr absolut, ar părăsi-o, negându-iinvăţăturile şi ar imbrăţişa o altă religie care ar corespundesperanţelor sale de mântuire. De aceea, aceste postulate sesituează in afara cercului dialogului incă de la bun inceput."

De altfel România, datorită condiţiilor geopolitice şi istoricedeloc facile, are astăzi o foarte bună expertiză pe spaţiulislamic. Iar comunitatea musulmanilor din Dobrogea este una dintrecele mai moderate cu putinţă. Sunt lecţii pe care românii le-auinvăţat de-a lungul timpului foarte bine. Dialogul este real,implinit, nefalsificat, atunci când realizezi că toată lumea aredreptate "precum in celebra poveste despre judecata lui Solomon lacare ambilor impricinaţi li se dă dreptate, ba chiar şi chibiţuluide pe margini" - mai spune George Grigore.

La rândul lor, credincioşii musulmani - dacă vor fi existândpersonalităţi cu putere reală in această Alianţă a Civilizaţiilor -vor trebui să mediteze de ce prezenţa creştină in anumite ţăriislamice este tratată cu incredibilă ostilitate (pe lângă carereplica europeană a interzicerii vălului pare o glumă). Cândva, pevremea inceputurilor islamului, acest lucru era cu neputinţă deinchipuit. Ce s-a petrecut de s-a ajuns până aici?

Deocamdată salutăm prezenţa lui George Grigore intr-un astfel deforum - este incă o dovadă concretă a unei realităţi anticipatecândva de Mircea Eliade şi de Constantin Noica: recunoaştereaexpertizei românilor şi a rolului lor de punte intre Orient şiOccident...

Iată doar câteva motive (voi reveni) pentru care, personal, nucred că in România va fi oportună interzicerea vălului islamic.

MARIUS VASILEANU (n. 14 apr. 1964 la GuraHumorului, Bucovina) are o licenţă in filosofie (UniversitateaBucureşti) şi un master in antropologia spaţiului sacru(Universitatea de Arhitectură ''Ion Mincu''). Este doctorand alUniversităţii Bucureşti, Facultatea de Litere, cu o temăinterdisciplinară in care continuă studiile de antropologie areligiei. A fost director al Editurii Muzicale şi profesor deistorie a religiilor in invăţământul preuniversitar. A susţinut obogată activitate in presă: studii, articole, eseuri, recenzii,proză scurtă, editoriale, interviuri - in jurnale, revisteculturale şi cu profil spiritual -, producator şi realizator deemisiuni radio, numeroase colaborări la principalele televiziunicentrale. In ultimii ani a fost editorialist şi editor coordonator(departamentul cultură-religie) la ziarul ''Adevărul'' siredactor-şef al revistei ''Adevărul literar şi artistic''; ulteriora fost senior editor la agenţia de presă ''NewsIn'', coordonânddepartamentele de cultură-religie şi media-publicitate. Actualmentesemnează o rubrică săptămânală in suplimentul ''Aldine'' alziarului ''România liberă'' şi predă istoria religiilor laUniversitatea Bucureşti.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO