Ziarul de Duminică

Cum reacţionează piaţa de artă la măsurile de austeritate

Un nud şezând, desenat în tuş, al lui Tonitza s-a adjudecat cu7.000 de lei la Alis, deşi preţul de pornire a fost de 4.000 delei. Asta este vestea bună. Au urmat imediat Paul Neagu - "Tactile& Palpable - Architecture of an Anthropocosmos", tuş pe hârtiedin colecţia familiei, Luchian - "La arat", cărbune pe hârtie, Iser- "Nud şezând", cărbune şi pastel, Petraşcu - "Marină", ulei pepânză, dar niciuna dintre lucrări nu s-a cumpărat.

Este austeritate şi pe piaţa de artă? Deocamdată au apărutreacţiile de marketing. Anunţul este clar: în această licitaţie,preţurile de pornire ale majorităţii lucrărilor de artă plasticăvor fi semnificativ mai mici decât estimările. După licitaţie,obiectele nevândute nu vor putea fi cumpărate decât la preţul celmai mic al estimării. Mesajul dat de Goldart (www.goldart.ro) esteo apropiere de strategia cu care a debutat Artmark: lucrările sepot vinde după licitaţie doar la preţurile estimate, nu la cele depornire, mai mici, din şedinţa publică. Artmark are o altă viziune:"Aur pe pânză în Licitaţia de Vară Artmark 2010... o ripostăeleganţă dată inflaţiei".

Pe de altă parte însă, concurenţa pare inexistentă pe piaţa deartă, dacă trecem în revistă cifrele ultimei licitaţii Artmark(http://www.artmark.ro,rezultatele ultimei licitatii), cea de marine: 75,64% rata deadjudecare. Procentul este uluitor în comparaţie cu rezultateleAlis şi Goldart, care se joacă în jurul a 25%. Monavissa nu a maianunţat nimic pe site despre licitaţia programată pe 6 iunie...

Alis mai vine cu un set de lucrări provocatoare, pe 12 iunie:Tonitza - "Moschee din Balcic", Ressu - "Peisaj cu lac", Iser -"Arlechin cu chitară", Baba - "Studiu de portret". Un ulei pecarton, "Mere", semnat Luchian, ne trimite spre finalul verii...Merele strălucesc, lucrarea are lumina magică pe care numai Luchianştia să o strunescă. Preţul de pornire este de 100.000 de lei. Dar,peste câteva zile de la licitarea "Merelor", un Luchian de laArtmark provoacă din nou topul vânzărilor: "Garoafe", ulei pecarton, este estimat la 150.000-200.000 de euro, peste precedentulLuchian, "Maci", a doua cea mai scumpă pictură vândută lalicitaţiile din România.

Luchian este marea provocare, alături de Dărăscu, Petraşcu,Tonitza, Kimon Longhi, Ressu, Iser, Paul Neagu, Petre Velicu, culucrări în licitaţii consecutive la Alis, Goldart, Artmak. Problemaeste de preţuri, promovare şi locaţii. Sunt colecţionari care sesimt mai bine la Mariott decât la Teatrul de Operetă sau GaleriaGalateca...

Din seria Tonitza, Alis vinde "Nud de tătăroaică" (creion, 4.000lei preţ de pornire) şi "Moschea din Balcic" (ulei pe carton,160.000 preţ de pornire). Artmark: "Tătăroaică în cerdac" (ulei pecarton, estimare 64.000-80.000 de euro). Petre Velicu are douăuleiuri la Artmark, "Personaj în roşu" şi "Ursitoare", uleiuriestimate între 500 şi 900 de euro. Acelaşi artist este în ofertaGoldart cu "Portret de bătrân", estimat 3700-3900 lei şi la Alis cu"Personaj renascentist" (pornire 2.000 lei) şi "Natură statică"(adjudecat 2000 lei). La Alis a fost refuzat Petraşcu - "Marină",dar Goldart aduce o compoziţie de mare stil a lui Petraşcu,"Lectura", cu estimare de 150-160.000 de lei. Artmark, curecordurile cunoscute în materie de Petraşcu, scoate pe piaţă"Trandafiri" (25.000-35.000 euro), "Gospodărie ţărănească"(9000-14.000 euro) şi un superb "Apus de soare" (25.000-35.000euro). "Peisaj din Dobrogea", o acuarelă a lui Dărăscu din 1933,este licitată la 13.000 de lei la Alis, iar din acelaşi registru,ca manieră, "Veneţia", datată 1913, este estimată până la 5.000 deeuro la Artmark. Mai preţioasă este pictura în ulei, "Turci laBalcic", care are o estimare maximă de 35.000 de euro. Ressu:"Baigneize" (Artmark) sau "Peisaj cu lac" (Alis)? "Arlechin cuchitara" (Alis) sau "Barbu Lăutaru" (Artmark), în cazul lui Iser?"Sfere" sau "55Cels" de Paul Neagu? "Uliţă la Curtea de Argeş" sau"Fântână din Balcic" de Theodorescu Sion? Vânzările paraleleîntreţin suspansul pe piaţa de artă, concurenţa este directă şiaproape imediată. Cumpărătorii aleg, colecţionarii decid pe termenlung care dintre oferte li se potrivesc cel mai bine. Uncolecţionar îmi spunea că succesul Artmark din prima clipă sedatorează sutelor, miilor de cataloage pe care le distribuiepotenţialilor clienţi, mai noi sau mai vechi colecţionari,investitori pasiuni artistice sau posibil jucători pe piaţaplasamentelor. Metodă eficace de marketing, deci. Şi fonduri pentrua susţine tipărirea şi răspândirea cataloagelor.

Artalicitata.blogspot.com

AFACERI DE LA ZERO
Linkuri utile

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.