Ziarul de Duminică

Cum a cântat Orchestra Naţională Radio la Shanghai... / de Virgil Oprina

Fotografii de Virgil Oprina

Fotografii de Virgil Oprina

30.05.2013, 23:55 90

Cultura în general este pusă sub semnul şi în umbra uneia dintre cele mai convenabile sintagme, care şi-a pus deja amprenta pe începutul noului mileniu şi anume atotputernicul „nu sunt bani!”. De aceea, punerea în fapt a unui proiect cultural de anvergură, care sa menţină cota internaţională unei valori culturale autohtone de certă valoare, apare astăzi ca un fapt de mare curaj.

Orchestra Naţională Radio, cu un efectiv de peste 100 de muzicieni, a participat în această lună în calitate de invitat, la Shanghai Spring International Music Festival, un eveniment cultural de anvergură în viaţa oraşului de 18 milioane de locuitori, participarea românească fiind asigurată de Radio România cu sprijinul acordat de Autoritatea Naţională pentru Turism, de Institutul Cultural Român şi Ministerul Afacerilor Externe.

Deşi datează din 1960, festivalul a avut pentru prima dată invitată o orchestră din România, tema participării fiind, pe lângă prezentarea unor opus-uri relevante din creaţia românească şi interpretarea unei lucrări tot din spaţiul cultural românesc, care să fie cunoscută de publicul larg din China. Şi astfel, programul concertului oferit de Orchestra Naţională Radio condusă de dirijorul principal al acesteia, Tiberiu Soare, a cuprins Rapsodia I şi respectiv Simfonia I de George Enescu, Concertul nr. 2 pentru pian şi orchestră de Brahms, care a avut-o ca solistă pe pianista chineză Xie Jingxian, iar la sfârşit Ciocârlia în aranjamentul pentru orchestră al lui Mugurel Scutăreanu, interpretată de violonistul Gabriel Croitoru. Concertul a avut loc la Shanghai Oriental Art Center, un complex cultural important, care cuprinde într-o arhitectură ultramodernă săli dedicate muzicii clasice, operei şi teatrului, într-un spaţiu în care scena este practic înconjurată de cele 1800 de locuri ale sălii. La ora începerii concertului aceasta a fost plină în proporţie de 80 la sută, preţul biletelor variind între echivalentul a 50 - 150 de dolari americani.

Ceea ce este cu adevărat îmbucurător, este faptul că succesul foarte mare pe care l-a avut această prezenţă românească nu mai este rodul unei întâmplări sau al unui gest de complezenţă, ci a unui entuziasm real, care a cuprins publicul după fiecare lucrare, punctul culminant fiind dat de strălucirea Ciocârliei, Gabriel Croitoru dovedind - lucru neaflat la îndemâna oricărui artist - că poate spune foarte multe în doar patru minute. Acest entuziasm nu avea cum să nu apară, dat fiind faptul că orchestra a dovedit dorinţă reală de performanţă la nivelul fiecărui membru, la care s-a adăugat relaţia tot mai bună cu dirijorul Tiberiu Soare. Deşi nu au cum să nu conteze dificultăţile inerente datorate drumului care însumează aproape 24 de ore, plus diferenţa de fus orar de 5 ore, toate acestea nu au fost lăsate să ajungă la public de către muzicienii Orchestrei Naţionale Radio, care au demonstrat că - odată cu schimbul de generaţii - sunt tot mai puţin caracterizaţi de un mod de acţiune supus „inspiraţiei de moment”.

Muzica lui Enescu, prin excelenţă lucrările interpretate în programul de la Shanghai, a fost cu adevărat narativă, descriptivă, convingătoare şi incitantă pentru un public aflat într-un spaţiu cultural total diferit, iar acest lucru s-a datorat reuşitelor individuale, dar şi celor colective ale orchestrei. Artiştii români au dovedit că sunt cu adevărat specialiştii de drept ai acestui repertoriu nu doar datorită faptului că sunt conaţionalii lui George Enescu, cât mai ales datorită disponibilităţii de a mai avea ceva de spus interpretând această muzică.

Pentru a completa culoarea locală, voi cita în încheiere două extrase din comunicatul agenţiei Xinhua din 19 mai, în relatarea reporterului Xu Yiting: „Sunetele se auzeau aşa de vioi şi clar, încât părea că erau o mulţime de ciocârlii zburând care mai de care mai măiastru, sub bolta sălii de concert, emoţionându-i pe toţi  spectatorii care erau de faţă”. Un iubitor de muzică simfonică, domnul Dong, a apreciat-o, spunând: „O interpretare specifică şi creatoare, care mi-a sporit interesul şi mi-a permis o cunoaştere mai profundă a muzicii româneşti!”

Shanghai Spring International Music Festival s-a încheiat pe 18 mai, după 20 de zile în care ansambluri artistice din China, U.S.A., Franta, Italia, România, Cehia, Spania, Polonia şi Canada au oferit mai mult de 50 spectacole de muzică şi dans. Un alt aspect aparte legat de acest concert a fost dat de faptul că această seară a marcat începutul colaborării cu Asian Broadcasting Union, al cărui membru a devenit şi Radio România. Concertul va fi difuzat în această reţea, muzica lui George Enescu interpretată fiind astfel dusă pe calea undelor către cel puţin un miliard de ascultători de radio din Asia.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO