Ziarul de Duminică

CONCERT/ Se conturează a doua şansă

CONCERT/ Se conturează a doua şansă
02.03.2010, 15:22 26
Inflaţia de valori interpretative şi muzicale pe piaţaoccidentală conduce de peste două decenii la situaţii nu de puţineori aberante, in care şansa reală a unui muzician de mare valoaredepinde strict de conjunctura contactelor sau a apartenenţelor ladiverse grupuri. Aşa se face că, in ultimii ani, am avut ocazia dea vedea şi asculta o intreagă generaţie de muzicieni români aflaţiacum in jurul vârstei de 30-40 de ani, stabiliţi peste hotare, inţări din vestul Europei sau din America, pe care şansa unei carierela nivelul meritat i-a ocolit - in ciuda valorii lor excepţionaleincontestabile -, aşa cum ii ocoleşte pe mulţi alţi valoroşi nativiai respectivelor ţări. Departe de a descuraja, aceştia dezvoltătotuşi cariere absolut onorabile, presărate chiar cu apariţiistrălucitoare, menţinându-şi cu sacrificii enorme o formă artisticăde invidiat şi mai presus de toate o mentalitate pozitivă,motivată.
Prin comparaţie cu colegii lor de generaţie rămaşi acasă şiinstalaţi pe soclurile lăsate vacante de foştii maeştri (cuvânttotal golit de sens astăzi in România), atunci când apar pe scenelede acasă, aceşti artişti din diaspora ne fac să credem că eireprezintă de fapt unica şansă de a ne resincroniza, cândva, curestul lumii muzicale.
Festivalul Chopin 200, organizat de Centrul de Excelenţă alUniversităţii de Muzică din Bucureşti, manifestare de mare succes,mi-a readus in mod acut in memorie aceste gânduri, atât mie cât şi,probabil, multor altora care au umplut până la refuz Ateneul Româncu prilejul ultimei manifestări a acestui inedit festival,concertul de concerte.
In această ambianţă, in partea a doua a concertului dedicatmarelui romantic emigrant care a fost Chopin şi care a inceput cuConcertul nr. 1 pentru pian şi orchestră interpretat deViniciu Moroianu, am avut ocazia de a-l reasculta după aproape zeceani pe pianistul Matei Varga, stabilit in Statele Unite aleAmericii, care a interpretat Concertul nr. 2 pentru pian şiorchestră al aceluiaşi Chopin.
Ce bucurie! Câtă naturaleţe, ce rafinament, in ciuda unuirubato mai puţin clasic in sens strict chopinian. Nu are sens sădiscutăm despre latura tehnică, pentru că Matei Varga este inprezent glasul unei şcoli care porneşte de la premiza călatura strict sportivă a performanţei interpretative trebuieasumată şi subordonată intotdeauna mesajului artistic, respiraţieiideatice a frazei muzicale, semnificaţiei respectiveimuzici.
Aşa se face că am avut in faţă un interpret eliberat de oriceconstrângere dată de numărul de note pe secundă - capcană intinsăşi de partiturile chopiniene - sau, din contră, desuspensii-suspine, care pot in mod greşit acredita ideea că muzicaromantică a pierdut legătura cu ziua de azi. Pentru a nu pica inpaharul cu sirop romantic, incercând o continuă adecvare la pragulde aşteptare a publicului contemporan, interpreţii recurg la cheidiferite ale acestui tip de repertoriu. Dovedind calităţi de maregastronom, Matei Varga a propus un amestec foarte subtil deingrediente care au făcut ca muzica lui Chopin să fie - chiar dacătrecută prin filtrul personal - generatoarea unor stări omeneşticompatibile cu trăirile omului modern.
Matei Varga a fost romantic, a fost translucid, a fost ludic,dar a fost mai presus de toate concentrat asupra intregului,relevându-ne - alături de majoritatea apariţiilor celorlalţimuzicieni din diaspora - necesitatea de a-i avea tot mai multprezenţi pe marile noastre scene şi in universităţi, pentru cursuride măiestrie.
Aceasta este şansa pe care ne-o dăm in primul rând nouă: şansade a veni in contact cu artişti care sunt cu adevărat de talieinternaţională şi, nu in ultimul rând lor, de a se afla acolo deunde nu au plecat de fapt niciodată.

Virgil Oprina (n. 1964) lucrează ca operator imagine deteleviziune din 1990 si este jurnalist free-lancer de televiziunesi corespondent Thompson Reuters din 1996. Absolvent alUniversitătii Nationale de Muzică are de asemenea si un master inmuzicologie, fiind in prezent doctorand la aceeasi facultate. Scriecritică muzicală din 1995 adunând peste sute de articole publicatein reviste sau sectiuni culturale ale cotidianelor din România, pesite-uri culturale, imbinând activitatea publicistică si derealizator de documentare, reportaje si corespondente deteleviziune, cu aceea de interpret de muzică contemporană saublues.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO