Ziarul de Duminică

CINEFLASH / Delicatese frantuzesti

CINEFLASH / Delicatese frantuzesti
08.07.2009, 14:05 24

Dupa ce a reusit, in 2001, sa ne cucereasca pe toti prin interpretarea din Amelie/ Le Fabuleux destin d'Amelie Poulain, era clar ca Audrey Tautou va intra in capcana acestui personaj singular, care i-a venit ca turnat. Asa se face ca filmele ulterioare i-au oferit ori variatiuni mai mult sau mai putin reusite pe tema (de la A Very Long Engagement la Pas sur la bouche ori L'auberge espagnole), ori contre-emploi-uri deseori caricaturale (Dieu est grand, je suis toute petite sau A la folie… pas du tout, culminand cu total neinspirata aparitie din Codul lui Da Vinci). Inainte de mult anticipatul rol titular din Coco Chanel/ Coco avant Chanel, care va rula pe ecranele din Romania din 17 iulie, si care va marca, probabil, inceputul unei etape mult mai interesante si consistente din cariera actritei, merita sa va opriti asupra acestui delicat si insolit Impreuna/ Ensemble, c'est tout, care ii rezerva un rol principal inteligent si cu adevarat fermecator. Regizat de un veteran al cinematografiei franceze, Claude Berri (Je vous aime, Jean de Florette, Manon des sources, Germinal), filmul exceleaza prin lipsa de ostentatie a lucrurilor cu adevarat stilate. Povestea e simpla si cuceritoare, strangand laolalta trei personaje aparent dezabuzate, pe care noua prietenie legata le salveaza nu doar de singuratate, ci si de neincredere in sine, descurajare si de nesfarsitele intrebari fara raspuns despre relatiile lor familiale esuate. Ecranizare a unui mare succes literar din 2004, cartea omonima a Annei Gavalda, filmul ne face cunostinta cu fragila Camille, emotivul Philibert si blazatul Franck. Fata, satula de acuzele unei mame distante, care o complexeaza la fiecare intrevedere, si indurerata de pierderea iubitului ei tata, se angajeaza frondeur pe un post de femeie de serviciu intr-o cladire de birouri, in ciuda talentului evident pentru arte plastice si nivelului ei ridicat de instructie. Philibert, progenitura hipersensibila a unei familii aristocrate, refuza sa-si urmeze vocatia de istoric si mai ales sa se supuna normelor inchistate ale familiei, preferand sa vanda carti postale pe strada, in timp ce viseaza sa ajunga actor de teatru. Franck, baiat bun, dar blazat de copilaria petrecuta fara parinti, doar in grija unei bunici, ce-i drept, inimoase si devotate, isi camufleaza abil generozitatea si dorinta de iubire sub masca unui macho fara scrupule care trudeste zilnic ca bucatar intr-un restaurant. Reunit intamplator si nu fara asperitati, grupul lor va deveni liantul care ii salveaza si sustine, revelandu-i fiecaruia dintre ei laturi neexplorate ale personalitatii si disponibilitati surprinzatoare de-a le aduce veselie si bucurii celorlalti. Spre deosebire de filmele americane de gen, care impun, in asemenea caz, imaginea zgomotoasa si fortata a solidaritatii "de gasca", Ensemble, c'est tout prefera accentele minimaliste si sugestia, creionand un foarte tihnit ritm al vietii acestui grup de prieteni intr-un interior in care nimic nu pare sa-i mai atinga precum atunci cand erau singuri. Sigur ca modul de viata destul de rafinat si bine sustinut financiar al unor oameni cu slujbe modeste pare (cum se intampla mai intotdeauna cu interioarele, costumele si mobilierul din cinema) destul de extravagant si neverosimil pentru spectatorul roman. Insa, dincolo de inadvertentele scenografice – sa spunem asa – exista o permenenta cautare a partii bune si armonioase a fiecaruia dintre noi in care oricine se poate recunoaste. Constituit din replici inteligente, din mici momente de tandrete si amuzament, din stari dintre cele mai variate, de la tristete la emotia descoperirilor neasteptate, de la neputinta la indragostire si de la debusolare la entuziasm sclipitor, filmul exceleaza prin arta de-a fi imprevizibil fara socuri si de-a fi proaspat fara a forta nota. In plus, asa cum scriam la inceput, este primul rol dupa o foarte lunga vreme in care Audrey Tautou isi regaseste expresivitatea si farmecul atat de particular, neincomodata de replici tampitel-dragalase sau de rochitéle stupide ce cauta sa o impinga inutil inspre amintirea lui Amelie. Din fericire pentru ea, are parte de parteneri excelenti. Fran'oise Bertin este perfecta in rolul fragilei bunici a lui Franck, un personaj care aduce tandrete, caldura si un umor tipic frantuzesc in grupul celor trei tineri, Laurent Stocker il joaca pe timidul Philibert cu multa finete si sensibilitate, iar Guillaume Canet este mai senzual si fermecator decat oricand in rolul blazatului Franck, aducand delicios de mult cu un alt rasfatat al ecranului, Patrick Dempsey, vedeta masculina a serialului Anatomia lui Grey. Un film de nepierdut pentru armonia si bunele sentimente cu care e realizat si care va va lasa la iesirea din sala un gust superb si inefabil...


Impreuna/ Ensemble, c'est tout - Productie Franta, 2007. Regia: Claude Berri. Cu: Guillaume Canet, Audrey Tautou, Laurent Stocker, Fran'oise Bertin, Bernard Dhéran. Premiera: 26 iunie. Distribuit de: New Films Romania


ANDREEA-LAURA CHIRIAC (n. 21 ianuarie 1970, Bucuresti), absolventa (1994) a Facultatii de Jurnalism si Stiintele Comunicarii din Universitatea Bucuresti. A fost redactor cultural la "Tineretul Liber", "Cotidianul" si "Ziarul de Duminica", specializandu-se in critica de film, semnand si in publicatii de specialitate precum "Pro Cinema", "Re:publik", "Apropo", "ProTV Magazin", "The One", "Playboy". A facut parte din staff-ul TIFF – editiile din 2007 si 2008 – ca redactor principal al caietului festivalului. Din 2009 colaboreaza tot la o rubrica de film la Radio Romania Cultural.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO