Ziarul de Duminică

Cele trei Paradisuri pământene/ de Ziarul de duminică. GALERIE FOTO

În weekend la NCRR: Trilogia Paradise  de Ulrich Seidl

Sâmbătă, 10 mai şi Duminică, 11 mai, la Noul Cinematograf Al Regizorului Român, spectatorii sunt invitaţi la un nou eveniment de marcă: proiecţia trilogiei „Paradise” (foto 1, 2), care a făcut deliciul criticii internaţionale, în regia maestrul austriac Ulrich Seidl.

Trilogia Paradise prezintă trei femei care pornesc în trei călătorii diferite: una ca turistă în căutarea sexului (Paradise Love), una ca misionară catolică (Paradise Faith) şi una într-o tabără de slăbit pentru adolescente (Paradise Hope). Trei filme, trei femei, trei poveşti despre  dorinţa de a găsi fericirea în zilele noastre.

Prima parte a trilogiei are ca decor plajele din Kenya, unde europence care abordează tineri africani ce-şi vând dragostea pentru a câştiga un ban sunt cunoscute ca „sugar mamas”. Teresa, o mamă din Austria, ajunge într-un astfel de paradis turistic. Trece de la un tânăr la altul şi de la o dezamăgire la alta şi este nevoită să recunoască: pe plajele keniene, dragostea e o afacere. Paradise Love descrie cu umor turismul sexual, femei mai în vârstă şi bărbaţi tineri, valoarea de piaţă a sexualităţii şi puterea culorii pielii.

În al doilea film, Paradise Faith, Ulrich Seidl explorează ce înseamnă să porţi crucea credinţei. Pentru Anna Maria, paradisul este Iisus. Îşi dedică vacanţa de vară unor activităţi de misionariat, pentru ca Austria să revină pe calea virtuţii. Pelerinajul ei zilnic o poartă prin Viena, din uşă în uşă, purtând în braţe o statuie înaltă de 35 de centimetri a Fecioarei Maria. Într-o zi, după ani de absenţă, soţul ei, un musulman de origine egipteană paralizat, revine acasă, iar viaţa Annei Maria scapă de sub control. Imnurile şi rugăciunile sunt însoţite acum de certuri. Filmul a fost distins cu Premiul special al juriului, la Festivalul de la Veneţia în 2012.

Al treilea film, Paradise Hope, spune povestea lui Melanie, o adolescentă supraponderală în vârstă de 13 ani, şi a primei ei iubiri. În timp ce mama sa e plecată în Kenya (Paradise Love) şi mătuşa ei se dedică muncii de misionar (Paradise Faith), ea este în vacanţa de vară într-o tabără pentru slăbit. Printre activităţi sportive şi consiliere cu privire la nutriţie, bătăi cu perne şi primele ţigări din viaţa ei, Melanie se îndrăgosteşte de directorul taberei, un doctor cu patru decenii mai în vârstă ca ea. Dragostea ei este necondiţionată, cum numai primele iubiri pot fi, iar ea încearcă plină de inocenţă să-l seducă...

Seidl motivează alegerea acestor trei situaţii prin faptul că cele trei femei se îndrăgostesc, simt experienţa dragostei, dar şi a dezamăgirii. Pentru fiica din tabăra de slăbit este prima iubire din viaţă. Pentru mama care pleacă în Kenya în căutarea dragostei, sau a sexului, este o alegere conştientă, după mulţi ani de dezamăgire.  Iar pentru sora sa credincioasă, căutarea merge chiar mai departe: ce nu găseşte pe pământ, speră să găsească în rai, paradisul promis.

Sâmbătă, 10 mai, trilogia rulează de la 16:00 Paradise: Love,  18:15 Paradise: Faith şi 20:30 Paradise: Hope, iar duminică 11 mai, de la  16:30 Paradise: Hope,  18:15 Paradise: Faith şi 20:30 Paradise: Love.

 

Un ceas pentru artă în expoziţia Otto Dix – O lume în ruine. Grafică 1920-192

Goethe-Institut Bucureşti şi Muzeul Naţional de Artă al României vă invită sâmbătă, 10 mai 2014, orele 11.30, la o nouă vizită cu ghidaj gratuit în expoziţia Otto Dix – O lume în ruine (foto 3, 4, 5). Grafică 1920-1924, deschisă în Sălile Kretzulescu ale MNAR. Prezentarea este susţinută de Simona Dumitriu, curator în cadrul grupului independent Platforma, în colaborare cu Arnold Schlachter, artist vizual şi colaborator al Goethe-Institut Bucureşti.

 Se plăteşte doar biletul de intrare în expoziţie (4 lei întreg) fără taxa de ghidaj obişnuită. Participarea se face doar pe bază de programare la telefon la 021.314.81.19 sau prin e-mail la programari@art.museum.ro  până vineri, 9 mai, orele 16.00. 

Prezentarea va oferi detalii despre contextul istoric şi social al epocii în care a creat Otto Dix şi se va axa pe câteva dintre lucrările incluse în expoziţie. Va fi abordat şi felul în care a evoluat percepţia asupra operei lui Dix de-a lungul secolului XX - de la privirea critică a contemporanilor săi la însemnătatea lui în prezent.

Expoziţia Otto Dix – O lume în ruine. Grafică 1920-1924 prezintă seria de cincizeci de gravuri intitulată Războiul (Der Krieg), creată în urma experienţei trăite de artist pe front, în Primul Război Mondial, experienţă care l-a urmărit o viaţă întreagă şi care i-a influenţat puternic creaţia. Alături de această serie, în expoziţie sunt incluse şi lucrări reprezentând imagini ale lumii anilor 1920 – prostituate, bătrâni, soţii de muncitori, invalizi de război, personaje din lumea circului - suprinse cu obiectivitate critică, cu sarcasm şi ironie.

Expoziţia Otto Dix – O lume în ruine. Grafică 1920-1924  poate fi vizitată până pe 25 mai 2014.

 

Le Cabaret des Mots de Matei Vişniec la Teatrul Maghiar de Stat Cluj

În cadrul Zilelor Municipiului Cluj-Napoca, Compania Umbral din Franţa va prezenta marţi, 27 mai, ora 19.00, la Teatrul Maghiar de Stat Cluj, Sala Studio, spectacolul LeCabaret des Mots (Cabaretul cuvintelor) de Matei Vişniec, regia: Maud Dhénin şi Victor Quezada-Perez.

LeCabaret des Mots (Cabaretul cuvintelor), scrisă de Matei Vişniec, celebrul autor român care trăieşte din 1987 la Paris, este o călătorie subiectivă într-un dicţionar interior. Textul a prilejuit regizorilor Maud Dhénin şi Victor Quezada-Perez o creaţie originală, plină de conţinut şi inventivitate. Este un „cabaret” al cuvintelor din toate timpurile, fiecare dintre ele fiind prezentat de câte un clown – îndrăcit, poetic sau obraznic – în funcţie de semnificaţia cuvântului. Spectacolul este un amalgam de text, muzică şi cântece transformând viaţa cotidiană într-un Cabaret. Prin acest text, Matei Vişniec evocă puterea limbajului, grotescul ideologiei şi denunţă totalitarismul. Astfel, piesă capătă o dimensiune socială şi atemporală.

Prezentat în cadrul colaborării dintre Institutul Cultural Francez din Cluj şi Teatrul Maghiar de Stat Cluj, spectacolul în limba franceză beneficiază de supratitrare în limba română. Biletele pot fi achiziţionate de la casa de bilete a Teatrului (tel.  0264-593468), între orele 10.00-13.00 şi 16.30-18.30, sau online de pe site-ul www.biletmaster.ro.

 

Caravana filmului românesc – Cartea şi filmul ajunge în Ardeal

În viaţa noastră de zi, ne întâlnim adesea cu celebra replica din „Moromeţii”: „Şi pe ce te bazezi?”. De multe ori o întrebare retorică, de multe ori o întrebare care nici nu-şi aşteaptă răspunsul. Caravana filmului românesc – Cartea şi filmul (foto 6), program iniţiat MDV AUDIO STUDIO, împreună cu Asociaţia CineCultura ştie pe ce se bazează. Se bazează pe intenţia de a realiza un demers educaţional care să se adreseze în special elevilor de gimnaziu, liceenilor şi studenţilor, oferindu-le posibilitatea de a se întâlni, prin film, cu mari capodopere ale literaturii române, care au stat la baza scenariilor acestor producţii. Se bazează pe dorinţa de a contribui, prin acţiunile sale, la apropierea tuturor de arta atât de frumoasă a filmului şi, în mod special, de cea a filmului românesc. Căci, aşa cum spunea Jean Cocteau un film, nu este altceva decât „o scriere în Imagini”.

Aşadar, după un periplu prin diverse zone ale ţării şi în Bucureşti, Caravana filmului românesc – Cartea şi filmul se va opri, în perioada 12-14 mai pentru prima dată în Ardeal. Gazdă: oraşul Zalău. Programul caravanei este unul dens, atât din punct de vedre stilistic, cât şi  ideatic. Astfel, ecranizările unor romane celebre ca: Moromeţii de Marin Preda, Baltagul de Mihail Sadoveanu, Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război de Camil Petrescu, Felix şi Otilia de George Călinescu, sunt însoţite de prezentarea unor filme realizate după creaţiile unor mari dramaturgi români: Titanic vals de Tudor Muşatescu sau Chiriţa în Iaşi de Vasile Alecsandri. Nici copii, micii spectatori de azi, poate marii creatori de mâine, nu au fost uitaţi în această întâlnire cu importante capodopere ale filmului clasic românesc. Şi aşa, povestea lui Patroclea şi a Lizucăi, din Dumbrava minunată, sau basmul Tinereţe fără bătrâneţe vor putea fi vizionate de toţi cei care sunt dornici de a mai copilări un pic.

 

PLAY (The Day) – Festival de spectacole contemporane

CESI – Centrul de Excelenţă în Studiul Imaginii în parteneriat cu Teatrul de Comedie vă invită Sâmbătă, 10 Mai, începând cu ora 16:30, la cea de-a doua ediţie a Festivalului de spectacole contemporane în proiecţie: PLAY (the day) – foto 7.

Festivalul PLAY s-a născut din dorinţa de a oferi publicului de teatru şansa de a fi la curent cu ceea ce se întâmplă pe scena internaţională. Evenimentul găzduit de Sala nouă a Teatrului de Comedie (Strada Sf. Vineri nr. 11) îşi propune să aducă în prim-plan spectacole contemporane recente, realizate de către cei mai apreciaţi creatori internaţionali ai momentului, prezentate în cea mai bună formulă în afara vizionării lor live.

În cadrul festivalului veţi avea ocazia să participaţi la vernisajul unei expoziţii de fotografie semnată Alexandra Paşca în cadrul căreia puteţi admira imagini surprinse în timpul spectacolelor de teatru, să asistaţi la o conferinţă despre transmedia storytelling susţinută de Rodica Dominteanu şi Ioana Mischie (STORYSCAPES) şi să vedeţi spectacolul regizorului grec Dimitris Papaioannu – 2 (Two). Acesta este cunoscut publicului larg pentru conceptul ceremoniei care a deschis Jocurile Olimpice din Grecia 2004, spectacol care a fost urmărit de 72.000 de spectatori şi peste 15.000 de performeri din rândul atleţilor. Spectacolul proiectat ,2 (Two), este o disecţie a corpului bărbătesc, o piesă cu 22 de performeri bărbaţi, un performance la limita între teatru şi dans.

Spectatorii sunt aşteptaţi sâmbătă, 10 mai, începând cu ora 16:30 la Sala Nouă a Teatrului de Comedie (Strada Sf. Vineri nr. 11) pentru a participa la un eveniment unic: PLAY (the day) – festival de spectacole contemporane în proiecţie. Intrarea este gratuită.

AFACERI DE LA ZERO
Linkuri utile

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.