Ziarul de Duminică

Cardiopatia erosului si alte povestiri

19.05.2006, 00:00 62

Exista o lume a extazului cinic! Nenorocirile vietii au fost dintotdeauna sursa de delir creativ. Legea binecunoscuta a compensatiei! Laurentiu Dimisca, un foarte june pictor din Piatra Neamt, are geniu picturistic (un barbarism atotcuprinzator), dar mai are si o nefericita experienta limita de viata, care, pare-se, ii marcheaza inca fiinta si adolescentina (in sens wertherian!) sensibilitate.

La galeria "Brancusi" a grandiosului edificiu al Parlamentului Romaniei (cu acces dinspre parcul Izvor), susnumitul artist intra in agora bucuresteana cu o impetuozitate neumbrita de niciun complex, demna de un maestru consacrat al genului. 21 zile de exuberanta cromatica si narativa, de pictura suta la suta, pe care o recomand tuturor celor dornici, cunoscatori sau novici, pentru ca, inainte de toate, Laurentiu Dimisca este un neintrecut povestitor, din rara speta a artistilor picaresti ai planetei, intre care Borges, Carpentier, Salinger si Creanga mi se par, mutatis mutandis, cel mai aproape de spiritul acestui tanar contemporan al nostru.

Scriu aceste randuri sub imperiul entuziasmului. L-am descoperit cu putini ani in urma la Salonul "Lascar Vorel" din orasul natal, printre mai bine de o suta de alti artisti concurenti din toata tara. Forta viziunilor sale plastice, colorismul de o alegrete ce evoca arta primitivilor amerindieni sau africani (unii comentatori hiperestetizanti numesc acest "capriciu" si stilistic si tehnic ca apartinand "artei brute"), libertinismul (pedant controlat!) al compozitiei, admirabila coregrafiere a liniei in elaborarea formelor, invaluitoarea candoare a poeticii plastice si, nu in ultimul rand, franchetea comunicarii drapata intr-un exotic melanj de simboluri si parabole imagistice, multe cu un difuz continut erotic, in care rasuna ecouri ale artei totemice, inluminurii medievale, vitralisticii gotice, icoanelor pe sticla (sau lemn) taranesti de la noi, ale muralismului antic mexican, toate acestea umplu de miez si savuroasa virtuozitate ludica un univers vizual de o seducatoare expresivitate si spectaculozitate.

Lucru mai rar intalnit in planul picturii contemporane, mult mai preocupata de tentatiile experimentaliste si novatoare vidate de substanta si tensiune sensibila sau rationala. Laurentiu Dimisca este, in generatia lui, fagaduinta si argumentul infailibil ca arta isi poarta germenii innoirii in ea insasi si in propriile ei mijloace. Nimic din ceea ce va insemna progres in arta nu va fi in afara naturii ei, dar si a fiintei si aptitudinii omului de a le transpune prin filtrul propriei trairi si viziuni rationale. Este motivul pentru care arta lui Laurentiu Dimisca, si a altora aidoma lui, este exponentiala pentru autenticitatea si maretia idealurilor estetice perene ale umanitatii, dincolo de orice comportamente eretice sau patologice circumscrise, fatalmente, inselatoarei imposturi, ce paraziteaza obstinat cultura si spiritualitatea colectivitatilor umane de oriunde!

Cine este, totusi, Laurentiu Dimisca? Un absolvent al clasei de arta monumentala a prof. Csato de la Cluj, cu un master in pictura coordonat de rectorul Universitatii de Arte din Cluj, pictorul Ioan Sbarciu (2002), cu un stagiu in breasla nationala a artistilor plastici de numai trei ani! La nici treizeci de ani, a trecut printr-o experienta de viata severa, ce i-a marcat destinul si i-a radicalizat discursul plastic si intreaga filosofie existentiala. Expozitia lui de astazi este o dezlantuire aproape baroca a unei asemenea trairi dramatice si viscerale, in care discursul plastic are o incarcatura simbolica si semantica exceptionala, foarte coerenta in sistemul ei de valori si conexiuni rationale si emotionale, in care biologicul a germinat exploziva verva ludica si foarte particularul patos narativ, evitand facilitatea benzilor desenate, ce constituie savoarea intregului concept expozitional.

Un artist care isi cladeste o opera, inca de la inceput, cu o asemenea incarcatura de umor, cu o atat de superior asumata luciditate, ce converteste amaraciunea, spaima si lehamitea in joc grotesc, plasmuind un univers imagistic funambulesc, rabelaisian si cantemirian, in acelasi timp, are indiscutabil dreptul de a intra in Cetate sub insemnul princiar al celor alesi.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO