Ziarul de Duminică

Brâncuşi. Forme în alb şi negru/ de Ziarul de duminică

De ieri, 18 februarie, până la 29 mai, în Sălile Kretzulescu ale Muzeului Naţional de Artă al României (MNAR), poate fi văzută expoziţia „Brâncuşi. Forme în alb şi negru”, în contextul în care, pe 19 februarie, se împlinesc 140 de ani de la naşterea sculptorului român. Expoziţia face parte din Programul naţional „140 de ani de la naşterea marelui sculptor Constantin Brancuşi”, iniţiat de Ministerul Culturii, şi  propune o selecţie de 40 de tiraje moderne după clişeele realizate de Brâncuşi la Paris: aspecte din atelier şi sculpturi aflate în diferite stadii de lucru.

Pe lângă fotografii, în expoziţie se regăsesc şi două module interactive din atelierul „Pasărea ascunsă-n piatră”, găzduit în corpul Ştirbei al muzeului, informează MNAR.

Atelierul a fost conceput de specialiştii de la Centrul Georges Pompidou din Paris pentru a-i familiariza pe copii cu lucrările lui Brâncuşi. Cele două module aduse în expoziţie oferă acum unui public mai larg posibilitatea de a descoperi în mod ludic universul sculptorului.

Atât fotografiile, cât şi modulele interactive au fost donate Muzeului Naţional de Artă al României de Muzeul Naţional de Artă Modernă - Centrul Georges Pompidou din Paris în 2006, respectiv 2007.

Astăzi, 19 februarie 2016, la expoziţia „Brâncuşi. Forme în alb şi negru” intrarea este liberă, potrivit MNAR.

Primele fotografii ale lucrărilor lui Brâncuşi au fost făcute de fotografi anonimi de la începutul secolului XX. Curând însă, artistul începe să folosească el însuşi aparatul de fotografiat, din 1921 luând lecţii de fotografie cu Man Ray, celebru deja în domeniul fotografiei de avangardă. Pentru Brâncuşi, care era preocupat în mod special de exploatarea efectelor de lumină în sculptură, trecerea la fotografie a fost cât se poate de firească.

Se pare că această hotărâre a fost luată în urma unei dispute cu un fotograf aflat în atelierul său. În timpul unei şedinţe foto, a observat că unul dintre bronzurile sale nu are strălucirea obişnuită; din discuţia cu fotograful, a aflat că acesta pudrase lucrarea pentru a-i atenua efectele de lumină. De atunci, Brâncuşi a decis să-şi fotografieze singur lucrările, promovându-şi astfel mai eficient opera şi în afara Parisului. Atent la reacţia publicului, el a început să răspândească imagini ale atelierului, precum şi ale diferitelor stadii sau variante ale lucrărilor.

AFACERI DE LA ZERO
Linkuri utile

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.