Ziarul de Duminică

Artistul şi Puterea. GALERIE FOTO

Alexandru Ciucurencu, Peisaj cu pomi, Muzeul de Artă Bârlad

Artistul şi Puterea/ de Ziarul de duminică

Autor: Ziarul de Duminica

21.09.2012, 00:08 459

Fundaţia Centrul Cultural Artsociety pune în aplicare un proiect finanţat de AFCN sub forma expoziţiei Artistul şi Puterea. Ipostaze ale picturii româneşti în perioada 1950-1990, manifestare care a intrat sub Înaltul Patronaj al Ministerului Culturii şi Patrimoniului Naţional. Expoziţia se va deschide la sfârşitul acestei luni şi constituie retrospectiva unor decenii marcate de încercări aspre, dar şi de surprize şi atitudini semnificative, afirmând demn, deasupra vicisitudinilor istoriei, onoarea meseriei de pictor. Vor fi puse în lumină multe lucrări inedite, din perioada impunerii ideologiei realismului socialist, adevărate nuclee de rezistenţă spirituală la agresiunile anti-culturii, repere muzeale, în dialog fertil cu marea tradiţie de la noi şi din cultura occidentală, racorduri îndrăzneţe la problematica modernităţii în pofida multiplelor obstacole existente din partea puterii.

Acest patrimoniu, în mare parte necunoscut, alcătuit din 600 de opere, provenite din 26 de muzee, din nenumărate colecţii şi ateliere ale pictorilor români, din ţară şi străinătate, va fi adăpostit în generoasele spaţii ale Ministerului Culturii şi Bibliotecii Naţionale, în perioada 27 septembrie- 2 decembrie a.c.

Iată ce şi-au propus organizatorii expoziţiei:

"În dorinţa de a nu condamna la uitare patru decenii de intensă creativitate, organizăm această amplă manifestare pornind de la anul înfiinţării Uniunii Artiştilor Plastici (1950) şi ajungând la momentul schimbărilor semnificative, de la finele secolului XX. Vrem să spulberăm, prin intermediul picturilor expuse, ideea fals împământenită cum că aceste decenii s-au caracterizat printr-o artă dependentă ideologic de stăpânitorii sovietici, tributară esenţialmente realismului socialist şi edificării omului de tip nou. În anii terorii comuniste, pictura românească nu a regresat, nu s-a înregimentat doctrinelor staliniste, ci a continuat subteran sau pe plan retras, departe de bătaia reflectoarelor, să-şi declame cu o voce proprie ambiţiile, speranţele, înfrângerile, tot ceea ce ţine de paradisul şi infernul existenţei umane, de altitudinea spiritului sau de animalitate.

Sunt lucrări ce pot fi aşezate fără reţineri, aşa cum adeseori s-a întâmplat, alături de alte izbânzi ale umanităţii. Din păcate, majoritatea zac de decenii în depozite şi nu vor putea fi văzute de aproape nimeni decât prin efortul, dăruirea noastră. Nu tematica expoziţiilor colective de altădată ne interesează, ci individul, valoarea intrinsecă ce a trecut aproape neobservată din cauza propagandei oficiale asfixiante. Vrem să arătăm că România nu a fost o insulă protocronistă, dimpotrivă, în underground, a încercat să fructifice cele mai importante experimente occidentale. Lucrările selecţionate de noi din mai toate muzeele ţării, de la Cluj la Constanţa, de la Iaşi la Timişoara, de la Oradea la Craiova, de la Bârlad la Tg.Mureş, vă pregătesc o surpriză unică şi irepetabilă. Au trebuit luate cu asalt muzeele închise din Romani , depozitele pline de mărturii tulburătoare, care nu au şansa unei expuneri permanente din cauza inerţiei intrate în sânge şi a lipsei de fonduri minime. Va fi, sperăm, o lecţie exemplară pentru generaţia tânără."

Curatorul expoziţiei este criticul şi istoricul de artă Ruxandra Garofeanu, expert acreditat de Ministerul Culturii, Cultelor şi Patrimoniului Naţional, membru al Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Artă. Din 2008 este Preşedinte al Fundaţiei Centrul Cultural ArtSociety. Laureată a numeroase premii, dintre care cel mai recent este Premiul "Margareta Sterian", pentru creaţie muzeografică şi plastică, ediţia 2011.

Dan Hăulică, este consultantul de seamă, onorând această expoziţie prin cunoştinţele şi iubirea cu care s-a dăruit o viaţă întreagă artelor plastice. Preşedinte de Onoare al Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Artă, unul din cei mai fervenţi şi constanţi susţinători ai artiştilor din perioada 1950-1990, încununat cu lauri naţionali şi internaţionali, deopotrivă, curator al marilor manifestări din ţară şi de peste hotare care ne-au construit făgaşul propice afirmării creativităţii plastice româneşti.

Paul Gherasim, un alt consultant, binecunoscut staroste al pictorilor, fondatorul Grupului Prolog (1985) după ce debutase, în deceniul 6 al secolului XX, în calitate de membru al Grupării Andreescu,aruncată de pe scena istoriei de mai marii vremii, Iser, Maxy şi alţii. El însuşi făuritor de expoziţii memorabile precum cea de la Suceava, de la Râmnicu Vâlcea sau cele de la Bucureşti (Ţuculescu, 1966, Dalles, Luchian Înnoitorul,1968, Muzeul Municipiului Bucureşti, Muncă şi Artă, 1974, la Uzinele 23 August,etc)

Vom reveni pe larg.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO