Ziarul de Duminică

Arta sufocată de kitsch şi lumea fără de speranţă/ de Marian Constantin

Galerii foto. Fotografii de Călin Hentea

Galerii foto. Fotografii de Călin Hentea

Autor: Marian Constantin

31.03.2016, 23:46 289

„Da, da, ŢARA, cetera, etcetera” este titlul, adânc ironic şi trist, al expoziţiei realizate de pictoriţa Marilena Murariu, care a fost vernisată luni, 28 martie 2016, la sala Căminul Artei, str.Biserica Enei, nr.16. Curator - Marian Constantin. Expoziţia reuneşte peste 35  tablouri din ciclurile „Despre Elena, în general”, „Show-off, of, of”, „Portrete în revoluţie” şi „Mulţumesc, maître Bosch!” prezentate publicului începând cu anul 2011, când pictoriţa Marilena Murariu, considerată de critica plastică un maestru al geometrizării şi artist al abstracţiei pure, a decis să facă din arta sa un manifest civic, un strigăt de avertizare că vremurile şi-au ieşi din matcă, iar oamenii au rătăcit calea. Pânzele sale ne-au pus brusc în faţă, ca într-un film, chipul lumii postdecembriste, invadată de politica iresponsabilă şi tv-mania deşănţată, realităţi cunoscute de noi toţi, care ne îngrijorează şi în faţa cărora rămânem neputincioşi.

Marilena Murariu a sperat în forţa artei, în capacitatea sa de denunţare şi demistificare, în puterea ei vindecătoare. A zugrăvit în tablouri de ample dimensiuni (4-5 metri pătraţi), cu o artă a portretului de o forţă uluitoare, personajele zilei: politicieni vechi şi noi, oameni de televiziune, elita dispusă la compromis şi imoralitate, invazia spectacolului suburban generalizat. Kitsch-ul şi urâtul lumii noi au deversat şi ne-au invadat viaţa.

Îl vom regăsi denunţat, acest kitsch, pe pânzele Marilenei Murariu şi în sala Căminul Artei, într-o expoziţie unică, ce nu trebuie ratată, în care ne vom întâlni cu talentul cel mai pur, al unei artiste inteligente, cultivate şi sensibile deopotrivă, care a făcut imensul sacrificiu civic de a coborî din sferele frumosului şi ale purităţii (a se vedea creaţiile ei din ultimii 30 de ani), în lumea concretului dezolant şi îngrijorător. Prezenţa carpetei cu Răpirea din Serai, a bidelului-instalaţie (citat din Marcel Duchamp), care ne sugerează reciclarea cu circuit închis a aceloraşi oameni şi aceloraşi sisteme, alături de tabloul-panou pentru selfie „Şi tu poţi fi preşedinte”, zugrăvirea folcloriştilor de serviciu, care ocupă dezinvolt ecranele televizoarelor, într-o imensă chermeză naţională, nu sunt altceva decât agenţi de developare fotografică a realităţii.

Titlul expoziţiei, cu evidente aluzii avangardiste, a preluat din manifestul dadaist numai şi numai mesajul contestatar de care este capabilă arta, fără nicio altă raportare estetică: „Orice operă picturală este inutilă; să fie cel puţin un monstru care îngrozeşte spiritele servile şi nu ceva dulceag ce serveşte drept ornament în sufrageriile acelor animale în haine civile care ilustreză atât de bine această fabulă tristă a umanităţii” cerea vehement manifestul dadaist cu 100 de ani în urmă.

Pe afiş, pictoriţa Marilena Murariu precizează „Această expoziţie nu este un omagiu adus DaDa.” „Da, da, ŢARA, cetera, etcetera”: da, da, această expoziţie este despre ŢARA românească şi despre cei care au făcut din ea o imensă scenă a kitsch-ului, pe care personaje cu un inexistent simţ al responsabilităţii, preocupate doar de interesele personale sau de grup, vorbesc şi acţionează în numele ţării, ca într-o horă fără de sfârşit, în care am fost prinşi cu toţii şi din care nu ştim cum să ieşim. Etcetera, etcetera, etcetera.

Jocul de-acum poate continua, dar în absenţa discursului contestatar al artistei. După cinci ani de creaţie pamfletară, Marilena Murariu a admis, cu tristeţe, că arta nu poate schimba nimic din realităţile cotidianului, că „orice operă de artă este inutilă” şi că lumea merge mai departe, insensibilă la orice avertisment, surdă la orice strigăt. Expoziţia-pamflet de la Căminul Artei încheie un ciclu de creaţie din pictura Marilenei Murariu, în care „Cetăţeni, astăzi ea vă prezintă o formă pornografică, un spirit vulgar şi baroc care nu este absoluta idioţie pură reclamată de DaDa – ci dogmatismul şi imbecilitatea pretenţioasă.” (Tristan Tzara Manifestul DaDa). De mâine, arta pictoriţei se va situa pe alte coordonate estetice – „Nadir latent“.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO