Ziarul de Duminică

Arta lunga, memorie scurta. Si invers.

26.08.2003, 00:00 14



O masa rotunda despre teatru, intr-o revista ("Observator cultural"). Un numar intreg despre film, intr-alta ("Dilema"). O carte despre teatru (la Editura Fundatiei Culturale Romane), scrisa de-o tanara jurnalista. Probabil niciuna despre film (nicaieri)...



E clar ca buna-ziua: lumea prefera teatrul. Dar care teatru?...



Raspunsul este: teatrul dintre 1990 si 2003. Sau poate dintre 1995-2003. Eventual, 2000-2003...? Exista spectatori pentru care cel mai vechi spectacol vazut la Bulandra este Unchiul Vania, de-acum doi ani. Acesti spectatori vad, uneori, spectacole impreuna cu spectatori care au mai prins Nepotul lui Rameau, de-acum treizeci-si de ani. Vad ei, oare, acelasi spectacol?



Intrebare retorica. Daca teatrul se “innoieste" in fiecare stagiune - ceea ce nu este deloc sigur -, ar trebui poate sa ne punem intrebarea (deloc retorica): "se innoieste" fata de ce? Nu poti “innoi" fara o imagine limpede a lucrurilor dinainte. Teatrul - arta a combustiei vii, imediate, directe - sufera de pe urma unui handicap greu de surmontat: disparitia spectacolelor vechi. (Iar cand spun "vechi", ganditi-va macar la 10-25-40 de ani!) Ele mai exista - daca exista - doar in amintirea celor care le-au fost contemporani, in - atunci cand exista - cateva inregistrari TV conservate si - perversa revansa a comentariului! - in cronicile acelor spectacole. In lipsa acestor cronici, "memoria" teatrului este mai mult un mit, o legenda orala. Supravietuieste - tot mai incert - in biografia afectiva a celor care au vazut acele spectacole, transmisa - tot mai intamplator - generatiilor urmatoare... Precum Cuvier, un teatrolog al zilelor noastre trebuie sa reconstituie spectacolele jumatatii de secol trecut din comentariile scrise pe marginea acelor spectacole: ceva asemanator "reconstituirii" Mona Lisei lui Da Vinci din amintirile cuiva care a vazut tabloul inainte de-a fi pierdut pentru totodeauna!



Cum poti fi - in aceste conditii - tanar cronicar de teatru? Care sunt referintele lor? La ce spectacole trimit ei? Si de unde? Cum "judeca" o arta al carei trecut - milenar - este, pentru ei, o imensa pata alba? Exista, fireste, textele - care s-au pastrat; dar textele nu sunt Teatrul - ci doar conditia existentei sale!



Cinematograful - arta "tanara": putin peste suta de ani! - nu este lovit de acelasi handicap. Orice cinefil al zilelor noastre are la dispozitie - daca vrea - macar o caseta cu Crucisatorul Potemkin, cu Patimile Ioanei d'Arc sau cu Mecanicul "Generalei"... Memoria intregului Cinematograf este la dispozitia lui, prin simpla apasare pe buton. Aceasta instantaneitate a totalitatii cinematografice este oarecum inhibanta - trebuie sa ai timp, rabdare si, mai ales, o dorinta nebuna de a vedea (pentru a putea compara)... Si, tocmai de aceea, comentariul este atat de stimulativ: la modul ideal, filmele din toata lumea, din toate epocile si de toate facturile pot fi analizate - pe "freeze frame" - dupa pofta inimii.



Iar unii o fac: cinemaniacii! Cine sunt ei? Vom vedea data viitoare...



 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO