Ziarul de Duminică

Animal de prada

23.07.2003, 00:00 14



Laitmotivul vanatorului vanat este demult acreditat, iar scenaristii David si Peter Griffiths nu fac decat sa-l reitereze intr-o formula actualizata, apasat incifrata. Si ma refer la "post-motto-ul" filmului care trimite direct la cartea de capatai a americanului abonat la psihanalist, Biblia, si implicit la numele eroului. Aaron, se stie, este acel patriah expert in sacrificii, investit cu puterea de a savarsi miracole, dar caruia i s-a refuzat accesul in tara Fagaduintei.



Pentru ca mentorul care l-a format la scoala Fortelor Speciale a refuzat sa-i raspunda la scrisorile disperate, un tanar veteran al razboiului din Balcani, chinuit de amintirea atrocitatilor pe care le-a vazut, cat si a celor pe care le-a comis, afla remediu intr-o originala formula de eliberare a energiei negative inmagazinate si se erijeaza in justitiar pe cont propriu. O asanare a raului cautat si descoperit in societatea care i-a determinat soarta, condamnandu-l la conditia de ucigas in serie.



Filmul demareaza pe trei piste: un Kosovo in flacari, o padure verde in care vanatori zelosi sunt lichidati in mod misterios, o pustietate cufundata in omat, domeniul solitarului antrenor, lasat la vatra. Incet, incet, antagonistul si protagonistul isi configureaza personalitatea in oglinda. Si este meritul actorilor Benicio Del Toro si Tommy Lee Jones ca reusesc printr-un joc fin nuantat sa mentina suspansul la o cota inalta. Dar este totodata si aportul regizorului William Friedkin care a stiut sa dea consistenta demersului de evidentiere a aberatiei si a scrupulului. Plasand filmul intr-o suita de pelicule care au adus in prim-plan o astfel de problema de responsabilitate sociala grava. Daca Intoarcerea acasa (1978, regia Hal Ashby) se limita la un conflict intimist, First Blood (1982, regia Ted Kotcheff) declansa (culmea, tot in Oregon) o simptomatica infruntare intre autoritatea ostila si insurgentul excombatant intors din Vietnam. Faimosul Rambo al lui Sylvester Stallone cazand din pacate prada unei neinspirate demonetizari, chit ca in editia a III-a ajungea si in Afganistan. Adrian Lyne reconfigureaza tema dintr-o perspectiva psihanalitica in Scara lui Jacob (1990) lasand insa loc si unei intrepretari cu rapel politic direct. John Woo la debutul sau american s-a incumetat sa atace acelasi subiect de pe o pozitie formulata limpede : "Soldati, politisti, piloti ucid in numele guvernului. Concernul le ofera aceeasi posibilitate persoanelor particulare." Titlul romanesc al filmului e elocvent : Vanatoare de oameni caci intr-adevar hard target (1993) e chiar fiinta omeneasca transformata in tinta a unui demential divertisment de final de secol si mileniu. Victimele sunt recrutate dintre marginalizatii disperati care nici nu realizeaza exact despre ce-i vorba. Filmul reedita Cel mai periculos joc (1932, regia Ernest B. Scoedsack, Irving Pichel) cu un subiect similar (pe o insula pustie, un conte megaloman asasineaza naufragiatii).



La cei nici saptezeci de ani ai sai, William Friedkin ramane consecvent cu propria-i inconsecventa. Acum si-a adus aminte ca a debutat realizand documentare. In priza directa cu realitatea. Iar situatia incerta a killerilor profesionisti - unii combatanti intorsi de pe fronturile planetei, altii asa-zisi surviveri antrenati initial sa-si apere propria viata -reprezinta chiar o tema de acuta actualitate.



* Hunted, SUA, 2003. Regia: William Friedkin. Cu: Tommy Lee Jones, Benicio Del Toro, Connie Nielsen, Leslie Stefanson, John Finn, Jose Zuniga). Distribuit de New Films Romania. Data premierei: 1 august 2003.



 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO