Ziarul de Duminică

„Adevărata libertate este lectura”/ de Stelian Ţurlea

Galerie foto

Galerie foto

Autor: Stelian Turlea

17.01.2014, 00:00 154

Ioana Ieronim

Liber la Casino

Editura Tracus Arte

Volumul cuprinde trei piese de teatru – „Cămăşile”, „Misiune specială sau Cine deschide?” şi „Castelul de apă”. „A găsi în cotidianul urban, ca în «Misiune specială» sau rural, în «Cămăşile», concreteţe dramatică, a construi efecte, personaje şi situaţii, a domina oralitatea cu armele dialogului teatral – scrie Ioan Cristescu – sunt nu doar semne ale unui scriitor de teatru profesionist, ci maturitatea şi talentul unui dramaturg modern pentru care realitatea poate fi comprimată fără ambiguitate şi livresc.”

 

Rui Zink

Cititorul din peşteră

Editura Humanitas fiction

Ediţia a doua. Traducere din portugheză de Micaela Ghiţescu. „Cititorul din peşteră” a apărut în 2006, cu prilejul Zilei Mondiale a Lecturii. Povestea, spusă cu umor şi fără ostentaţie moralizatoare, este a unui copil debusolat care descoperă lumea şi se descoperă pe sine călătorind prin lumile literaturii. În 2010 a apărut la Lisabona o a doua ediţie a cărţii, adăugită, care face obiectul traducerii de faţă. „Adevărata libertate, chiar cea adevărată, este lectura – spune autorul. Când scriu sunt prizonierul stilului meu, al micuţei mele lumi interioare, al micuţei mele lumi exterioare, al temelor care mă obsedează, al temelor pe care le pot atinge fără  să par prea disonant. Dar când citesc... Nu există îngrădiri – doar miile de ani de cuvinte şi imaginaţie, cei ai generaţiilor şi generaţiilor de scriitori...“

 

Basarab Nicolescu - coordonator

Ion Barbu în timp şi dincolo de timp

Editura Curtea veche

Colecţia Ştiinţă/Spiritualitate/ Societate. Cartea se adresează îndeosebi cititorilor tineri, elevi şi studenţi, pentru a-l descoperi şi redescoperi pe unul dintre marii poeţi români – Ion Barbu. Piste noi în cercetarea barbiană sunt oferite de autorii studiilor din volum: calităţile de prozator revelate de scrisorile lui Ion Barbu, valenţele muzicale şi teatrale ale poeziei sale, studierea lui Ion Barbu în învăţământul liceal şi universitar şi abordarea transdisciplinară a universului barbian. La volum au colaborat: Eugen Simion, Nicolae Brânduş, Pompiliu Crăciunescu, Iosif Cheie-Pantea, Lăcrămioara Petrescu, Irina Dincă, Solomon Marcus, Cassina Maria Spridion, Mirela Mureşan, Theodor Codreanu, Mircea Coloşenco, Ion Pop, Şerban Foarţă, Mircea Tomuş, Barasab Nicolescu, Virginia Popovic, Mihaela Brut, Eugen Coşeriu, Mircea Ciobanu.

 

Ion Monoran

Dragă poezie

Editura Brumar

Notă bio-bibliografică alcătuită de Viorel Marineasa. Ediţie îngrijită şi prefaţă de Tudor Creţu. Ion Monoran e una dintre legendele bănăţene, refuzând orice compromis. Şi-a amânat debutul literar până dincolo de limitele vieţii, 1953-1993. Abia a apucat să finalizeze volumul „Locus periucundus” şi a murit. Volumul îi apare postum. „Într-un fel, sunt Sisif care, pierzându-şi bolovanul aproape de culme, este nevoit să se întoarcă din drum şi să îl afle pentru a putea vrea din nou”. În cartea de faţă se află cam tot ce a scris, publicat în anii diferiţi, versuri şi texte autobiografice. Un volum de referinţă.

 

Jan Wallentin

Steaua lui Strindberg

Editura Trei

Polul Nord, 1897: Nils Strindberg se prăbuşeşte cu balonul său cu hidrogen în timpul unei expediţii învăluite în mister. Germania, 1942: În lagărele de concentrare au loc experimente îngrozitoare. Suedia, zilele noastre: Un cadavru este descoperit într-o veche mină de cupru din inima Suediei. Nimeni nu are idee de când zace acolo. Alături, o cruce misterioasă. Ea nu-şi poate revela virtuţile decât îngemănată cu o stea, de care a fost despărţită cu un veac în urmă. Începe o vânătoare pe viaţă şi pe moarte. Scriitporul suedez Jan Wallentin, născut în anul 1970, este de formaţie jurnalist şi a lucrat la Televiziunea Suedeză. Steaua lui Strindberg este romanul său de debut.

 

Evgheni Evtuşenko

pe limba lui Ştefan Dimitriu

Porumbelul din Santiago şi alte poeme

Editura Vremea

După 1953, odată cu moartea lui Stalin, în ceea ce era atunci Uniunea Sovietică s‑a iscat dacă nu un vânt, cel puţin o adiere de libertate, manifestată, fireşte, şi în literatură. Debutând, ca poet, cu câţiva ani mai devreme faţă de acest dezgheţ ideologic, tânărul poet Evgheni Evtuşenko a fost printre primii – şi printre cei mai înzestraţi – purtători de drapel ai acestei noi libertăţi. Personalitatea lui senzuală şi lirică, avidă de viaţă, rezonantă la limbă şi la existenţă autonomă, cu o per­cepţie acută a cotidianului postbelic, sisific trăit de cea pe care o numeşte „skorbnaya russkaya jenscina”, adică „femeia rusă în tristeţea ei îndoliată”, submina orice ortodoxie politică.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO